eigen zuurkast/afzuigast bouwen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 840

eigen zuurkast/afzuigast bouwen

Laatst dacht ik een gratis zuurkast te krijgen via DSM (die vernieuwen), maar dit bleken gigantische zuurkasten te zijn.

Nu wil ik toch wel een soort afzuigkast. Dat naar buiten gaan is irritant. Dan zitten de buren mee te kijken, en het is soms vervelend weer. Zo was ik een keer nikkel aan het oplossen in salpeterzuur. Komt de glazenwasser ineens binnenlopen. Tja, toen moest ik wat improviseren :cry:

Die afzuigkast hoeft niet aan de veiligheidsnormen van een echte zuurkast te voldoen. Ik ga namelijk nooit met grote hoeveelheden dampen/gassen werken, en als ik echt een proef moet doen die wat risicovol is kan ik hem buiten doen. Ik wil gewoon zo'n afzuigkast bij organische reacties, bij het vrijkomen van gassen zoals NO2, Br2, enz.

Waar ik aan zat te denken is gewoon een soort kleine kast kopen van staal, hier de deuren uitslopen, en een schuifraam monteren. ik zou ook met plexiglas een afzuigkast kunnen bouwen.

Vervolgens dacht ik aan een buisventilator die je boven op de kast monteert, en vervolgens een buis er aan monteert en naar boven afvoert. Maar hoeveel vermogen moet je gebruiken? 600m3/h?

Van wat hangt dat af?

Ik zat me ook af te vragen wat de optimale luchtstromen heeft. Als de kast gewoon vierkant/rechthoekig is lijkt mij dat er geen nette luchtstroom is. Hoe kun je dit eenvoudig aanzienlijk verbeteren. ik hoef dus niet de optimale design van een echte zuurkast...

Enz, Enz.

Gasaanvoer, vaccuum en water hoeft van mij niet. Dat is optioneel.

Kan iemand mij tips geven in detail hoe ik effectief , GOEDKOOP, zo'n zuurkast kan bouwen. Zie ik dingen over het hoofd? Ik weet dat een andere Nederlander, www.experimenten.nl, ook een heeft gebouwd, maar die beschrijving is nou niet echt uitgebreid :cry: .

Berichten: 111

Re: eigen zuurkast/afzuigast bouwen

Komt de glazenwasser ineens binnenlopen. Tja, toen moest ik wat improviseren  :cry:
Die vat ik even niet, maar oke.

Hier staat zo'n ding, 't is niet meer dan 4 platen kunsstof met een plexiglas schuifraam. Ik zou gewoon iets van een paar platen trespa in elkaar schroeven. Zeer chemicalien-bestendig. Stalen kasten zonder deuren, daar heb ik niet z'n goede ervaring mee. Zodra je ook maar een onderdeel van zo'n kast verwijdert is ie zo gammel als 't maar kan..

Ventilator is lastig, je wilt geen ventilator die brandgevaarlijke gassen aan kan steken, want dan staat de glazenwasser pas echt vreemd te kijken. Denk je dat het wel meevalt, dan zou ik gewoon een WC ventilator gebruiken met een stuk slang naar buiten.

Berichten: 70

Re: eigen zuurkast/afzuigast bouwen

Ja of een oude afzuigkap uit de keuken. Die heeft wat meer vermogen denk ik dan een badkamer-afzuiger.

Trespa is inderdaad erg sterk en chemicalie-bestendig, alleen niet goedkoop.

Berichten: 3.145

Re: eigen zuurkast/afzuigast bouwen

Jor, je hebt gezien hoe ik een eenvoudige keukenafzuigkap heb gebouwd in een hoek van mijn lab. De achtermuur en zijmuur heb je dan al gratis als afbakening.

Binnenkort ga ik om die zuigkap twee plexiglas platen bevestigen. De zuigkap blaast de gassen het dak op, direct naar buiten.

Aan de zijkant maak ik de plexiglas plaat helemaal tot aan het aanrecht (dus van zijkant afzuigkap tot aan aanrecht). Aan de voorkant maak ik denk ik een plaat tot ca. 30 cm boven het aanrecht en ik zet er een losse plaat bij. Als ik er met de handen in moet, dan pak ik die weg, heb ik een gas reactie, dan zet ik die plaat er voor. Helemaal dicht is hij dan niet, maar dat moet ook niet. Dan wordt vanaf de voorkant lucht aangezogen en dan gaat de lucht omhoog de afzuigkap in.

Deze kast is wel vrij klein (ca. 60x60 cm2), de afmeting van het goodkoopste afzuigkapje dat ik kon vinden. Voor mij is dat voldoende. Een complete destillatieopstelling in de zuurkast is er dan niet bij, maar dat moet dan maar, huischemie heeft ook zijn beperkingen en dat zul je moeten accepteren.

Op deze manier kun je heel goedkoop een redelijke "zuurkast" maken. Het enige waar je mee moet oppassen is met zeer brandbaar spul in hogere concentratie, zoals ether en aceton. Zelf denk ik dat je dit soort stoffen beter gewoon in je labje kunt gebruiken, zo giftig zijn ze niet en een open deur voor goede ventilatie is dan veiliger dan een ventilator, die vonken kan veroorzaken. In zo'n kleine ruimte met maar 60x60 cm2 grondoppervlak bouw je natuurlijk sneller een gevaarlijke ontsteekbare concentratie damp op dan in een ruimte van pakweg 20 m2.

Ik weet niet eens precies wat die totale afzuiging mij zal kosten, maar incl. afzuigkap denk ik minder dan EUR 100.

Berichten: 840

Re: eigen zuurkast/afzuigast bouwen

Hmm, dat van die ventilator weet ik niet. Volgens mij worden de dampen zosnel zodanig verdunt, dat ze niet kunnen ontbranden. Tenzij je met diethylether of zo gaat werken. Maar ik denk niet dat ik dat doe.

Ethanol, aceton, methanol, enz lijken mij wel te gaan. Et2O en CS2 is inderdaad een ander verhaal.

Wat echter een groter probleem is, is de bestendigheid van de ventilator tegen corrosieve gassen zoals HCl. Die tasten al aan bij zeer lage concentraties.

Maar wat ik mij nog steeds afvraag is welk vermogen je moet gebruiken. Keukenafzuigkast werkt niet echt. Tuurlijk, als je het in een kast bevestigd worden de luchtstromen efficiënter, maar dan nog niet sterk genoeg denk ik. Maar waar hangt de sterkte vanaf die je moet gebruiken? Te hoog vermogen is ook niet goed, ivm turbulentie. Is 600m3 goed voor een kast van een meter breed of zo? Is er iemand die mij kan aangeven welk vermogen je moet nemen voor een kast van ongeveer 1 meter breed, 1 meter hoog en 0,8 meter diep?

En Wilco,

Ik wil een iets groter afzuigkastje maken, dan 60x60.

Ik kan namelijk niet buiten destilleren, daar duurt het te lang voor en zijn er te veel ogen die rondkijken. Aceton kun je inderdaad gewoon met minimale ventilatie doen. Ik vind het zelfs lekker.

Ik zal moeten improviseren. Is het echt nodig om van die zeg maar verschillende platen te hangen in de zuurkast voor een betere airflow?

http://www.splusb.nl/sb2003/ZK_product/zk_...ing.asp?link=07

Berichten: 3.145

Re: eigen zuurkast/afzuigast bouwen

Juist vanwege die corrosie heb ik gekozen voor een afzuigkast voor een keuken. De ventilator die daar in zit is helemaal van een soort zwart materiaal (ik denk metaal met een plastic laag er op). Ook keuken afzuiging eist veel van het materiaal, bedenk wel dat er iedere dag voor een uur of nog langer, hete en zeer vochtige dampen doorheen gaan, met daarnaast ook nog vet en zout. Ik heb die afzuiging nu 5 jaar en redelijk veel gebruikt, en ook stoffen als thionylchloride, ammoniak, broomdamp etc. er door heen gehad en tot nu toe werkt hij nog uitstekend. Ik heb hem alleen een keer goed schoongemaakt (meer stof dan corrosie).

Wat betreft die ventilator-sterkte, je hebt gelijk in geval van een open ruimte. De afzuiging die ik nu heb is redelijk, maar bij echt vervelende stoffen komt er toch nog te veel vrij langs de afzuigkap. Maar als je er plexiglas platen omheen zet en aan de bovenkant luchtdicht vastmaakt aan de kap, dan ben ik er 100% van overtuigd dat het goed gaat. Waar kunnen die gassen anders heen dan door de ventilator, als alles rondom dicht zit met plexiglas, op wat kieren na aan de onderkant?

Het feit dat een destillatiesetup er niet in past wil niet zeggen dat je niet kunt destilleren buiten de afzuiging. Als je goed geslepen glaswerk hebt en je vet het in met goed vet (liefst gefluoriseerd, maar vaseline wil ook wel als je bij iedere destillatie weer nieuw vet gebruikt), dan is de opstelling absoluut dicht. Alleen het ding, waar je de vacuumpomp op aan kunt sluiten moet je dan afvangen. Daar maak je dan een slang aan, die je laat uitkomen in de afzuiging. Verder moet je zorgen voor een redelijke set glazen stopjes, waarmee je je kolven kunt afsluiten als je de boel uit elkaar haalt. Het enige echte probleem is de liebig koeler, die heeft omgekeerde slijpstukken, waar je geen glazen stopjes in kunt doen. Ik improviseer daar met een prop watten of glaswol en ga snel met het ding naar buiten, om hem daar schoon te spoelen. Als je dat niet kunt doen buiten, dan moet je ook een kraan hebben IN de afzuigkast, omdat die koeler helemaal vol zit met de damp en/of druppels vloeistof van de gedestilleerde stof.

Berichten: 1.816

Re: eigen zuurkast/afzuigast bouwen

Is gewoon een zuurkast van glazen platen, niet het goedkoopste? Vrij makkelijk en overal verkrijgbare sponningen. Of is het, het explosiegevaar? Jullie werken met kleine hoeveelheden, dus dat zal het niet zijn.

En wat betreft de vonken? Is de truc v/d mijnlamp van Davey een oplossing? Fijnmazig rood of geel kopergaas, ervoor en achter de motor?

Een goede keukenafzuiger moet redelijk voldoende zijn, zeker als je hem af en toe schoon maakt.

Overigens, gefluoriseerd vet, dat ken ik niet. Wel siliconenvet en dat is voor de meeste toepassingen genoeg. Vaseline wordt noch zelden in het lab gebruikt, heeft ook soms de neiging dat slijpstukken als het ware vastkleven en nauwelijks nog los te krijgen zijn en dat kost glaswerk en centjes.

Maar ook een paar rubber stopjes, zijn prima geschikt om allerlei gaten te dichten en prima te verkrijgen.

Een simpele rooktest, laat meteen zien of je kast goed functioneerd.

(Heb je ook een goede rede om een rookbommetje te maken)
LiA

Berichten: 840

Re: eigen zuurkast/afzuigast bouwen

Ik heb op het internet gekeken naar zowel keukenafzuigingen als buisventilatoren, en ik heb gemerkt dat die keukenafzuigingen over het algemeen een stuk duurder zijn dat die simpele ventilatoren. Bovendien hebben die ventilatoren een sterker vermogen.

Ik heb gelezen dat over het bij een 1 meter brede zuurkast het vermogen rond de 500-600m3/h moet zitten. Aangezien ik niet veel gassen laat vrijkomen en de kast nog wat kleiner maak denk ik dat ik rond de 400-500m3/h wil hebben.

Van die rooktest wist ik al. Gewoon wat zoutzuur met ammonia.

Als laatste een vraag uit mijn vorige post nog:

''Ik zal moeten improviseren. Is het echt nodig om van die zeg maar verschillende platen te hangen in de zuurkast voor een betere airflow?

http://www.splusb.nl/sb2003/ZK_product/zk_...ing.asp?link=07

''

Nodig of niet?

Hier staat de tabel met vermogens:

http://www.amd.uu.nl/Sectie-VM/ABC/zuurkast_tekst2.html

sectie 6

Reageer