permanganimetrie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 281

permanganimetrie

Beste forummers.

Ik had even een klein probleempje en hoopte dat jullie me konden helpen hiermee.

Het gaat over een labo dat ik eens heb moeten uitvoeren.

Er werd gevraagd een 0.01 MKMnO4 oplossing te stadaardiseren mbv een oertiterstof: oxaalzuur H2C2O4 (gemaakt uit dihydraat).

Redoxreactie:

2 MnO4- + 6H+ + 5 H2C2O4 ==> 2 Mn2+ + 10 CO2 + 8H2O

Voor de titratie werd 10 ml 1M H2SO4 toegoegd.

Hier stond de vraag: Waarom is dit voldoende om een ruime overmaat aan H+ ionen te leveren voor een verbruik van 25 ml 0.01M KMnO4?

Als antwoord dacht ik: 0.01 l van 1M zwavelzuur geeft 0.01 mol zwavelzuur aanwezig, wat leidt tot 0.01 mol H+ ionen.

En 0.025 l van 0.01M KMnO4 geeft 0.00025 mol MnO4- ionen.

En uit de reactievergelijking zie je dat je 6H+ ionen nodig hebt voor 2 MnO- ionen.

Dus 0.06 mol H+ voor 0.0005 mol MnO4, wat een ruime overmaat is


Redeneer ik een beetje juist?

Bedankt alvast,

Liekeu

Berichten: 2.399

Re: permanganimetrie

Je redenatie is prima. Klein detail, zwavelzuur kan in principe 2 protonen afstaan.

Berichten: 281

Re: permanganimetrie

Bedankt!

Ik weet het.. maar is het niet zo dat de 2e dissociatie kan verwaarloosd worden als bijdrage voor de H+ ionen? :P

En toen hadden we nog helemaal niets over zuren en basen gezien, daarmee dat ik het er ff niet bij vermeldde. :)

Liekeu

Berichten: 2.399

Re: permanganimetrie

Ja die kan verwaarloost worden in dit geval, maar niet altijd. De eerste protonen zullen als eerste gaan, en aangezien je in een overmaat zit, zijn dit dus ook de enige.

Reageer