Ammonia en zink in oplossing

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 91

Ammonia en zink in oplossing

Hallo,

Stel ik heb een oplossing met daarin ammonia en zink en ik ga deze oplossing titreren het HCl om NH3 te bepalen wat is de invloed van zink dan op de titratie.

Ik heb begrepen dat NH3 een binding met zink aangaat, NH3 is een ligand, zie wiki. Zal deze verbinding worden verbroken door toevoegen van HCl? zal dit later gebeuren of is dit een relatief sterke binding?

Alvast badankt voor alle tips :)
What we do in life echoes in eternity

Berichten: 677

Re: Ammonia en zink in oplossing

De binding tussen ammoniak en zink wordt inderdaad verbroken bij voldoend zure pH.

Om te weten hoe zuur je oplossing moet zijn, ga je wat tamelijk complexe berekeningen moeten doen. (Ik heb de nodige constanten nu ook niet bij de hand)

De pH bij het equivalentiepunt van een titratie van amminiak met HCl ligt bij ongeveer 5,3. Ik vermoed wel dat bij deze pH de binding tussen NH3 en Zn nog niet verbroken wordt, en dat Zn dus zal storen bij de bepaling.

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Ammonia en zink in oplossing

Is er ergens literatuur over deze berekeningen te vinden? Ik begin nu wel erg nieuwsgierig te worden.

Nog een vraagje nu ik toch bezig ben:

Indien aan de oplossing ipv HCl EDTA wordt toegevoegd zal EDTA dan wel de verbinding verbreken en zink meteen insluiten?
What we do in life echoes in eternity

Berichten: 677

Re: Ammonia en zink in oplossing

Indien aan de oplossing ipv HCl EDTA wordt toegevoegd zal EDTA dan wel de verbinding verbreken en zink meteen insluiten?
Dat is juist. Je kan zink titreren met een oplossing van EDTA.
Is er ergens literatuur over deze berekeningen te vinden?
Ik raad je aan eerst een klassiek handboek over analytische chemie te raadplegen. Een goed voorbeeld is Fundamentals of analytical chemistry van Skoog, West en Holler.

Voor mijn studenten heb ik een aantal jaren geleden een reeks werkbladen in MathCad gemaakt. Als je kan beschikken over dat programma kan ik die wel ergens ter beschikking stellen.

De techniek komt erop neer dat je een stelsel van een vrij groot aantal vergelijkingen met evenveel onbekenden gaat oplossen. Dat doe je liefst met een wiskunde pakket zoals mathcad. Anders is het werk niet te overzien. Op het einde kom je dan een polynoom uit in graad n, die je numeriek moet oplossen.

Reageer