Orthofosforzuur + salpeterzuur + zoutzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 26

Orthofosforzuur + salpeterzuur + zoutzuur

Hallo,

Ik vraag mij af welke stof en met welke eigenschappen er onstaat als ik orthofosforzuur, salpeterzuur en zoutzuur samenvoeg?

Alvast bedankt..

Berichten: 3.145

Re: Orthofosforzuur + salpeterzuur + zoutzuur

Eerlijkgezegd denk ik dat het fosforzuur niet veel zal doen. Het zoutzuur en salpeterzuur geven samen na een 'rijpings'proces zgn. koningswater, ook wel aqua regia genoemd.

Bij langer staan ontstaat in een zoutzuur/salpeterzuur mengsel een hoeveelheid nitrosylchloride en chloor, welke in evenwicht zijn met zoutzuur en salpeterzuur en in oplossing blijven.

HNO3 + 3HCl <---> ONCl + Cl2 + 2H2O

Het ONCl/Cl2 mengsel geeft de vloeistof een gele kleur. Hieraan kun je zien of de vloeistof voldoende gerijpt is. Koningswater is het sterkst als salpterzuur en zoutzuur in molverhouding 1 : 3 voorkomen. Het evenwicht ligt in verdunde oplossing sterk aan de linker kant, dus alleen vanuit geconcentreerde mengsels krijg je koningswater.

ONCl is oranje. Puur ONCl kun je ook heel mooi zien, als je i.p.v. een nitraat een nitriet toevoegt aan geconcentreerd zoutzuur. Bijv. vast NaNO2 in geconcentreerd HCl leidt tot een knaloranje vloeistof, omdat HNO2 (dat uit de NaNO2 ontstaat in het zure milieu) en HCl als volgt reageren:

HNO2 + HCl <---> ONCl + H2O

De gele kleur komt door een megkleur van ONCl en Cl2.

Als er ook nog fosfaat in de oplossing zit, dan denk ik dat er niet veel verschil optreedt, alleen is het wat minder geconcentreerd.

-------------------

Koningswater is corrosiever dan de beide oorspronkelijke zuren en dat komt vooral door het gevormde chloor (en in minder mate ook door de nitrosyl chloride). Het opgeloste chloor in combinatie met de sterk zure omgeving maakt het geheel bijzonder corrosief. Zelfs metalen als goud kun je oplossen in koningswater, het chloor oxideert het goud en overmaat chloride vormt een complex, waardoor het goud ook stabiel blijft in oplossing.

Reageer