Bepalen Reactieorde

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 62

Bepalen Reactieorde

Beste Mensen,

Reactiekinetiek is nooit mijn sterkste punt geweest, en ik loop nu vast.

Ik heb bij een aantal polymerisaties een bepaalde tijd gevarieerd, en daaruit is een Restmonomeergehalte gekomen. De temperatuur is altijd constant gebleven. Kan ik uit deze gegevens de orde bepalen?

Code: Selecteer alles

t(uur)	Totaal Restmonomeer %

1     11.26

2     8.74

3     6.94

4     5.39

6     3.79

6     4.09

24    2.1

48    2.09

72    2.13

144   2.11

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Bepalen Reactieorde

Nee, om de orde van een reactie te bepalen heb je meer gegevens nodig dan alleen het percentage restmonomeer.

Tenminste dat idee heb ik. Aan de hand van de tijd/rest percentage kan je wel herleiden hoelang het duurt voordat je de gewenste hoeveelheid rest monomeer hebt bereikt.

Berichten: 62

Re: Bepalen Reactieorde

Ik heb nog een gegeven: De temperatuur is altijd constant gebleven op 150 graden.

Berichten: 173

Re: Bepalen Reactieorde

Volgens mij is het mogelijk als je de conversie tegen tijd uitzet en dan met de snelheid de orde te bepalen. moet je even weer in de boeken duiken van reactie kinetiek.

Berichten: 2.399

Re: Bepalen Reactieorde

Precies. Zet eens de log uit van het percentage restmonomeer tegen de tijd. 10 tegen 1 dat het een eerste orde proces is, en je een rechte lijn krijgt.

Berichten: 62

Re: Bepalen Reactieorde

:D Ik zie het, een mooie rechte lijn, 1e orde dus! Bedankt mannen!

Als het een kromme was geweest, dan was de orde niet 1 geweest. Hoe had ik dat moeten berekenen?

Edit: typfoutje

Berichten: 173

Re: Bepalen Reactieorde

In dat geval moet je andere uitzet methode gebruiken totdat je wel een rechte lijn krijgt. denk maar eens na wat een orde verder is dan iets in de log zetten.

Reageer