chemicalieën plantaardig verven

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

chemicalie

"Ik ben met een aantal anderen nogal eens bezig met plantaardig wolverven. Van tijd tot tijd houdt de vraag ons dan bezig of de chemicaliën die we gebruiken voor het beitsen echt wel zo onschuldig zijn als het heet bij "plantaardig/natuurlijk verven”. Ik hoop dat het forum ons kan helpen met deze vraag. De laatste keer hebben we b.v. 15 bundels van 400 gram geverfd. Per bundel hebben we 15 gram aluin, 8 gram tinchloride, 4 gram kaliumbichromaat of zo"n 150 gram koudbeits gebruikt en in totaal hebben we 120 gram aluin, 40 gram tinchloride en 12 gram kaliumbichromaat en zo"n 300 gram koudbeits gebruikt. De Nederlandse vertaling van koudbeits is pijpaarde of kleiaarde; is dat zo onschuldig als het klinkt? Een andere keer hebben we ijzersulfaat gebruikt voor het nabeitsen zodat de kleuren dieper worden. Bij het indigoverven hebben we nog 56 gram hydrosulfiet gebruikt. Wij vragen ons af hoe schadelijk dat is. Wat blijft ervan achter in het bad na het beitsen? Kunnen we dat gewoon in het bos weggooien? Dat doen wel met de resten van de verfstoffen als meekrap, cochenille en planten die we gebruiken. We hebben het idee dat aluin minder schadelijk is dan de andere middelen, maar klopt dat en is dat ook nog zo als je er zo veel meer ervan gebruikt?"

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: chemicalie

pijpaarde is wel onschuldig, lijkt me, maar tinchloride en kaliumdichromaat zeker niet. Aluin bevat geen zware metalen, maar zou ik in grote hoeveelheden ook niet willen weggooien in de natuur!

Berichten: 3.145

Re: chemicalie

De stoffen die je hier gebruikt moet je niet zomaar in de natuur weggooien. Ik zou een paar flinke jerrycans meenemen en daar de afgewerkte oplossingen in doen.

Voor de gezondheid van de mensen die er mee werken is er 1 stof die er uit springt, de andere zijn relatief onschuldig of worden zeer snel afgebroken (geldt voor het hydrosulfiet).

Het kalium dichromaat is beslist geen onschuldige stof. Het is kankerverwekkend en zeker als je er vaker mee werkt moet je echt oppassen dat je niet blootgesteld wordt aan deze stof. Iedere blootstelling vergroot de kans op kanker weer een klein beetje. Als je een alternatief voor deze stof kunt vinden, gebruik die dan. Gebruik je het toch, werk dan ALTIJD met goede handschoenen en als de stof als droog poeder wordt verwerkt, ALTIJD een stofkapje voordoen of een vochtige doek voor de mond en neus houden totdat al het poeder is verwerkt en niet meer kan stuiven.

De andere stoffen zijn voor de mensen die er mee werken veel minder risicovol. Zorg gewoon voor goede hygiene en mocht je toch een keer blootgesteld worden, dan is dat niet zo erg. Het zijn geen stoffen met cumulatieve effecten en geen carcinogenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: chemicalie

Chemisch afval in het bos dumpen is illegaal, en wordt strafrechtelijk vervolgd

Reageer