cyaniden bij zuiveren van metalen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 44

cyaniden bij zuiveren van metalen

kan iemand mij meer uitleg geven bij dit : Cyaniden vinden voorts toepassing in de edelmetaalwinning en -zuivering, omdat fijn stofgoud, zoals dat in aanzienlijke hoeveelheden aanwezig blijft in het afgewerkte erts van een goudmijn, oplost in een oplossing van blauwzuur en daaruit kan worden neergeslagen door toevoeging van zinkpoeder. want ik begrijp dit niet zo goed :) en ook hoe komt het dat eenvoudige complexen kan vormen met bepaalde metalen en welke zijn dat ?

THX hopelijk kunne jullie mij helpen ;) want ben er al efkes achter aan het zoeken :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: cyaniden bij zuiveren van metalen

Goud kan oplossen in blauwzuur tot goudcyanide, met zink zal je het goud reduceren, en zal er dus vast goud ontstaan, en het zink zal in oplossing gaan en zinkcyanide. Het kan eenvoudig complexeren omdat het een stel dubbele bindingen heeft, waar metalen graag aan hangen. Cyanide ziet er nl zo uit: |N≡C-. De | geeft een vrij elektronenpaar aan. Zoek voor de grap maar eens op prusisch blauw of kaliumhexacyanoferraat, dat bevat zelfs 6 cyanide groepen :)

Berichten: 44

Re: cyaniden bij zuiveren van metalen

Goud kan oplossen in blauwzuur tot goudcyanide, met zink zal je het goud reduceren, en zal er dus vast goud ontstaan, en het zink zal in oplossing gaan en zinkcyanide. Het kan eenvoudig complexeren omdat het een stel dubbele bindingen heeft, waar metalen graag aan hangen. Cyanide ziet er nl zo uit: |N≡C-. De | geeft een vrij elektronenpaar aan. Zoek voor de grap maar eens op prusisch blauw of kaliumhexacyanoferraat, dat bevat zelfs 6 cyanide groepen  :)
dat eerste deel snap ik toch wel niet zo goed :) kun je het mss anders uitleggen? das het geen met die goud en heel dat gedoe :) wat gebeurt er nu eigenlijk? heeft dit iets met het "verdringingsreeks der metalen te maken" ?

Berichten: 44

Re: cyaniden bij zuiveren van metalen

als iemand er nog iets aan toetevoegen heeft ? :P doe mor gerust alle info is welkom ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: cyaniden bij zuiveren van metalen

Vertel eens wat je niet begrijpt? Dat goudcyanide oplost? Dat goud met cyanide samen een goudcyanide complex vormt?

Berichten: 44

Re: cyaniden bij zuiveren van metalen

jah :) heb je daar geen reactievgl van ofzo?ale oe komt het eigenlijk dat het goud oplost in blauwzuur en dan goudcyaniden vormt? speciale eigenschappen? of gwn weer de openbindings plaats van cn?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: cyaniden bij zuiveren van metalen

Waarom is die binding volgens jouw anders dan tussen bijvoorbeeld natrium en nitraat? http://www.acros.com/DesktopModules/Acros_...archString=AuCN

Het is dus gewoon in een potje te stoppen, zoals elk ander zout, alleen is dit een beetje duur.

Goud gaat een beetje ingewikkeld doen met het blauwzuur, na een aantal redoxstappen is de nettoreactie:

Au (s) - e --> Au+

2 H+ + 2e --> H2 (g)

2 Au (s) + H+ --> 2 Au+ + H2

In het potje is de reactie uiteraard niet zo simpel als wat hier wordt voorgesteld, anders kon je het al met zoutzuur flikken, maar het komt er wel op neer.

Berichten: 3.145

Re: cyaniden bij zuiveren van metalen

FsWd, wat jij beschrijft gebeurt echt niet hoor, je moet wel precies zijn ;) . Helaas voor DmitroV, het zit nog wat ingewikkelder in elkaar dan wat hierboven is beschreven.

Goud lost op in oplossingen die cyanide in combinatie met een oxidator bevatten, bij hoge pH (dus niet bij zuur). Bij hoge pH heb je echt vrije cyanide ionen, niet in HCN (het laatste is een zeer zwak zuur).

Normaliter wordt goud niet aangetast door zuurstof uit de lucht, noch door cyanide. De combinatie is echter wel in staat om goud op te lossen en daarom wordt cyanide toegepast. Goud komt als metaal in de natuur voor, vermengd met enorme bergen andere rommel (gesteente, allerlei metaal oxides, etc.). De hele boel wordt vergruisd en in een bad met cyanide oplossing gebracht en daar wordt lucht door geleid. De lucht levert de zuurstof. Het goud lost op en de rest (gesteente en andere rommel) blijft achter.

De reactievergelijking is als volgt:

4Au + 8CN- + O2 + 2H2O --> 4Au(CN)2- + 4OH-

Deze reactievergelijking is echter alleen maar een netto reactie. De werkelijke reactie is veel gecompliceerder. De sleutel tot het begrip is inderdaad dat het cyanide ion een complex kan vormen met goud(I) ionen, zoals aangegeven door FsWd.

Het zelfde kan trouwens ook in zoutzuur (weer in combinatie met een oxidator), hoewel minder goed. Hier wordt echter goud(III) gevormd en er vind complexvorming met chloride ion plaats. Een bekende combinatie is zoutzuur met salpeterzuur (koningswater), maar zoutzuur met waterstofperoxide of zoutzuur met chloraat werkt ook.

Om vervolgens het goud weer terug te winnen wordt de oplossing geleid over zink. Het principe daarachter is simpel. Het zink is een sterke reductor en dat reduceert het goudcomplex en er ontstaat weer goud. Eventueel achtergebleven zink kun je dan weer eenvoudig wegwerken met een willekeurig niet-oxiderend zuur (onder vorming van waterstof) en vervolgens kan met spoelen het pure goud worden gewonnen.

Berichten: 44

Re: cyaniden bij zuiveren van metalen

THX

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: cyaniden bij zuiveren van metalen

Hoi Allemaal,

Ik heb een vraag in het verlengde van dit onderwerp:

Ik ben wat onderzoek aan het doen naar kopercyanide. Ik nam tot nu toe aan dat kopercyanide wordt gevormd m.b.v. Cu2+ dus Cu(CN)2 maar in de literatuur kom ik alleen maar CuCN, Cu(CN)2- en Cu(CN)32- tegen.

Het gaat hier in dit geval dus om Cu1+ i.p.v. Cu2+? Bestaat het Cu(CN)2complex niet dan? Hoe wordt in dit geval Cu+ gevormd in het process van edelmetaalwinning (Cu2+ --> Cu+?

Alvast bedankt
What we do in life echoes in eternity

Berichten: 3.145

Re: cyaniden bij zuiveren van metalen

Koper(II)cyanide bestaat niet (of althans niet als stabiele isoleerbare stof). Koper(II) reageert met cyanide ion tot koper(I)cyanide en cyanogeen:

2Cu2+ + 4CN- --> 2CuCN + (CN)2

Bij zeer hoge concentratie van cyanide ion kan er een complex worden gevormd, Cu(CN)2-.

De stof (CN)2 is een kleurloos zeer giftig gas, dat brandt met een roze vlam.

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: cyaniden bij zuiveren van metalen

Hoi Woelen,

Ik heb mijn Skoog boek er nog eens op nageslagen en zag dat Cu(CN)42- wel bestaat..... :cry: Het gaat hier om de bepaling van Cu2+ m.b.v. KCN.

Het wordt genoemd onder de "Typical inorganic complex forming titrations" (pagina 456 tabel 1).

Ik weet niet of dit een neerslag zal vormen? en zo ja, onder welke omstandigheden(pH en temp)? Ben je bekend met dit complex? of maakt meneer Skoog een foutje?

In jouw reply heb je het over:

2Cu2+ + 4CN- --> 2CuCN + (CN)2 Link cyanogen wiki. Onder welke omstandigheden vind deze reactie plaats? Is (CN)2 een stabiel gas? of zal het snel weer reageren met bijv H+ in zuur mileu?

Cu(CN)2- zal worden gevormd bij hoge CN- concentratie's. Vanaf welke concentratie zal dit plaats vinden? mg/l, g/l?

Alvast bedankt.
What we do in life echoes in eternity

Reageer