Reactiviteit HCl, H2SO4 en HNO3

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Reactiviteit HCl, H2SO4 en HNO3

Als je de reactiviteit moet vergelijken van HCl, H2SO4 en HNO3, dan kan je besluiten dat HCl een reductans is, en dat de andere twee zuren sterke oxidansen zijn.

Maar wat kan je besluiten tussen H2SO4 en HNO3? Welk is het sterkste reductans?

Bedankt,

Joachim

Berichten: 3.145

Re: Reactiviteit HCl, H2SO4 en HNO3

Van de zuren H2SO4 en HNO3 zou ik zeggen dat ze geen van beide als reductor kunnen werken. Beiden zijn maximaal geoxideerd (en hebben dus zelf maximaal als reductor gewerkt). Dus als ik ze zou moeten vergelijken als reductor, zou ik ze allebei als extreem zwak beschrijven.

Als het gaat om sterkte als oxidator, dan is HNO3 duidelijk sterker dan H2SO4, zeker bij hogere concentratie.

Berichten: 840

Re: Reactiviteit HCl, H2SO4 en HNO3

Ik dacht dat het mogelijk was om sulfaat door te oxideren tot persulfaat met extreem sterke oxidatoren. Maar dat is maar een beetje theoretisch natuurlijk :P

Dan verandert de zwavel natuurlijk neit van oxidatoetoestand, maar krijg je een peroxo-groep.

Berichten: 7

Re: Reactiviteit HCl, H2SO4 en HNO3

Als het gaat om sterkte als oxidator, dan is HNO3 duidelijk sterker dan H2SO4, zeker bij hogere concentratie.
Ja het gaat hem uiteraard over de sterkte als oxidator, (en dus niet als reductor, zoals ik verkeerd gevraagd had, foutje)

Maar waarom is HNO3 dan duidelijk sterker dan H2SO4?

Berichten: 7

Re: Reactiviteit HCl, H2SO4 en HNO3

Is het omdat bij HNO3 de NO3- reageert, en bij H2SO4 enkel de H+-en?

Berichten: 3.145

Re: Reactiviteit HCl, H2SO4 en HNO3

Waarom de ene oxidator sneller reageert dan de andere is niet zo eenvoudig te bantwoorden.

Allereerst, sterker wil nog niet direct zeggen sneller. Het energieverschil tussen oxidator en gereduceerde stof zegt iets over de sterkte. Het mechanisme (de weg waarlangs) zegt iets over de snelheid van een reactie.

Bij zwavelzuur is het zo dat er niet een echt snelle weg is, waarlangs het sulfaat ion kan reageren. Dus, ondanks dat het zo'n zuurstofrijk ion is, is het toch behoorlijk inert. Het nitraat ion is trouwens ook redelijk inert, het is het molecuul HNO3 dat zo sterk oxiderend werkt. Om deze reden is het geconcentreerde zuur een sterke en heftig werkende oxidator en het verdunde zuur, waarin de moleculen allemaal gesplitst zijn in ionen NO3- en H+, is een veel minder snel werkende oxidator. In het laatste is het vooral het H+ ion dat als oxidator werkt.

Dus, het verschil zit hem in de geconcentreerde zuren. Het molecuul HNO3 is veel reactiever dan het molecuul H2SO4. Echter, ook het molecuul H2SO4 kan wel degelijk als oxidator werken, waarbij meer gebeurt dan alleen reactie van H+.

Reageer