Zoutvorming

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Zoutvorming

hey, ik heb een vraag die ik eigelijk niet opgelost krijg. Ze is niet zo moeilijk denk ik dus hoop ik dat jullie me kunnen helpen.

wat is de formule en de naam van het zout gevormd tussen het metaal cadmium en de jodaatzuurrest?

groetjes,

eugene.

Berichten: 552

Re: Zoutvorming

de naam is cadmiumjodaat natuurlijk. De oxidatietoestand van cadmium weet ik niet, dat bepaalt de formule natuurlijk. En meestal vermeldt men ook de oxidatietoestand van het metaal in de naam van het zout, zoals cadmium(x)jodaat, met x de oxidatietoestand in Romeinse cijfers.

De formule zal er dus uitzien als volgt:

Cd(IO3)x met x de oxidatietoestand van Cd in Arabische cijfers.

Berichten: 6

Re: Zoutvorming

Don Carbazone schreef:de naam is cadmiumjodaat natuurlijk. De oxidatietoestand van cadmium weet ik niet, dat bepaalt de formule natuurlijk. En meestal vermeldt men ook de oxidatietoestand van het metaal in de naam van het zout, zoals cadmium(x)jodaat, met x de oxidatietoestand in Romeinse cijfers.

De formule zal er dus uitzien als volgt:

Cd(IO3)x met x de oxidatietoestand van Cd in Arabische cijfers.
ik had geschreven op een test:

Cd3I2

en als naam dan tricadmiumdijodaat en dat was fout

maar als je de oxidatiegetallen volgt kom ik dat uit..

Berichten: 6

Re: Zoutvorming

kan iemand me helpen?

'k heb morgen examen chemie :(

bedankt

Berichten: 2.337

Re: Zoutvorming

Dat is tricadmiumdijodide dat je op je test had geschreven dat is de jodide zuurrest dus je had niet geschreven wat er gevraagd was en overigens is hij nog fout ook het moet cadmiumdijodide zijn. :)

De oxidatietrap van Cd is II (daarom dat het zo giftig is)

Jodaat is IO3-

Probeer eens met die 2 een zout te vormen. Cd2+ en IO3-

Berichten: 6

Re: Zoutvorming

chemaniac schreef: Dat is tricadmiumdijodide dat je op je test had geschreven dat is de jodide zuurrest dus je had niet geschreven wat er gevraagd was en overigens is hij nog fout ook het moet cadmiumdijodide zijn. :)

De oxidatietrap van Cd is II (daarom dat het zo giftig is)

Jodaat is IO3-

Probeer eens met die 2 een zout te vormen. Cd2+ en IO3-
IO3- is toch jodaation?

of is dat hetzelfde als jodaat.. dat weet ik niet zo goed

ik kom uit: Cd(IO3 )2

Berichten: 2.337

Re: Zoutvorming

Jodaat-ion wordt nooit gebruikt maar het si idnerdaad wel een ion. Ja het is de zuurrest van waterstofjodaat allemaal hetzelfde. En je zout is juist dus veel succes morgen op je examen!
De formule zal er dus uitzien als volgt:

Cd(IO3)x met x de oxidatietoestand van Cd in Arabische cijfers.
En don carbazone zit er niet een klein foutje in je uitleg dan zou eht juiste antwoord Cd(IO3)II wat het dus niet is. Ik weet wel wat je bedoelt dus het is een domme opmerking maar het is maar voor de duidelijkheid. :)

Berichten: 6

Re: Zoutvorming

Jodaat-ion wordt nooit gebruikt maar het si idnerdaad wel een ion. Ja het is de zuurrest van waterstofjodaat allemaal hetzelfde. En je zout is juist dus veel succes morgen op je examen!
bedankt! :D

btw ik kom soms in gent :D love it

ok da's wel off-topic :P

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Zoutvorming

chemaniac schreef: En don carbazone zit er niet een klein foutje in je uitleg dan zou eht juiste antwoord Cd(IO3)II wat het dus niet is. Ik weet wel wat je bedoelt dus het is een domme opmerking maar het is maar voor de duidelijkheid. :)
Neen hoor jij zit er naast, arabische cijfers zijn 1,2,3,4 etc.

Romeinse zijn I, II, III, etc.

Berichten: 2.337

Re: Zoutvorming

Ochja inderdaad ik zit er mijlenver naast. :oops:

Mijn excuses. :)

Berichten: 840

Re: Zoutvorming

chemaniac, hoe kun je concluderen uit de oxidatie-toestand van cadmium dat het zo giftig is ? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zoutvorming

Idd, je hebt ook calcium2+ in je lijf.

Hmmz.... IT BUUUUUUUUUUURNS :P

Berichten: 840

Re: Zoutvorming

Volgens mij ligt de giftigheid van lood, kwik en cadmium bij het feit dat zei een grote affiniteit hebben voor zwavelhoudende groepen, en die dus aanvallen, en dus eiwitten vernietigen.

Thallium is zo giftig omdat het de neiging heeft de functie van kalium over te nemen, aangezien thallium hier erg op lijkt.

Arseen kan fosfor (zoals het vervangen van fosfaten in de citroenzuurcyclus, als arsenaat) gaan vervangen in veel reacties, en zo een vernietigende uitwerking hebben.

En zo kun je nog wel even door gaan...

Maar de oxidatietoestand is geen echte reden (misschien bij thallium), voor de giftigheid van een element. Tuurlijk is er verschil tussen giftigheid van verschillende oxidatietoestanden (P(III) is giftig, P(V) niet.....As(III) is giftiger dan As(V).......Hg(I) is minder giftig dan Hg(II)...enz), maar je kunt niet zomaar zeggen, als iets oxidatietoestand II heeft is het giftig. Fe(II), Zn(II), Sr, Mg, Mn(II) en Sn(II). Geen van allen echt giftig.

Berichten: 2.337

Re: Zoutvorming

Ik heb altijd geleerd dat Cd2+ ijzer vervangt in hemoglobine en zo de structuur kapot maakt net als lood.

Er zijn wellicht nog zaken die men mij verkeerd heeft aangeleerd.

Ik weet ook wel dat niet elk +2 metaalion giftig is maar is het verschil niet dat Cd veel meer gelijkenis heeft met ijzer en zo ook complexen kan vormen (hemoglobine) en magnesium niet?

Reageer