Chemische werking haargel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Chemische werking haargel

Goedendag,

Ik heb gekozen om voor scheikunde de scheikundige kant van haargel (die ik gebruik) te beschrijven en te vertalen. Ik heb inmiddels een aantal proeven gedaan om erachter te komen of haargel bijvoorbeeld hydrofiel, hydrofoob of amfifiel is, en ik heb uitgezocht of het een emulsie of een suspensie is, daarnaast heb ik uitgezocht welke ingredienten voor bepaalde effecten zorgen.

Nu komt mijn scheikunde docent met de vraag of er ook reactie vergelijkingen zijn van bijvoorbeeld haargel (of bepaalde stoffen) met het haar e.d.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik heb al behoorlijk een aantal sites afgezocht!

Ik heb ook nog het volgende bedacht, aub beoordelen op relevantie?

Stel de werking van haargel is gebaseerd op de werking van een PEG. Dus, in het potje bevindt zich een mengsel van korte PEG"s. Doordat dit bij kamertemperatuur zich in het potje bevindt, is het mengsel vloeibaar. Wanneer het in het haar wordt aangebracht vindt er een reactie plaats, waarbij al deze korte PEG-ketens, bij elkaar komen, en dus een lange keten tot aan tienduizenden PEG"s vormt. Wanneer dat gebeurd wordt het mengsel hard. Maar wanneer hier weer vocht aan toegevoegd wordt, zoals regen of gewoon water uit de douche, wordt het mengsel weer lichtvloeibaar, waardoor het weer te vervormen wordt. Als dit het geval is, kan ik de werking van haargel hebben opgelost.

groeten van melle

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Chemische werking haargel

PEG?

je verhaal klinkt aannemelijk, maar een hoop (duurdere) gels zijn aardig regen en zweet vast dus ik denk dat je ff verder moet zoeken.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 7

Re: Chemische werking haargel

En weet je de structuur formule van Butylphenyl Methylpropional?

Mijn gel is ook "duurder" en is idd regen en zweet vast, als ik mijn Praktische Opdracht af heb zal k em hier plaatsen... stukje duidelijker.

Mijn scheikunde leraar zal het wel leuk vinden dat ik hier actief ben (of wordt):D

bedankt trouwens voor de reactie

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Chemische werking haargel

Dat heb ik al voor je opgezocht, het zou leuk zijn als je ook eens antwoorden las ipv alleen maar te posten :)

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Chemische werking haargel

Ik denk dat je ook eens in overweging moet nemen dat je gel werkt als een soort van verharder. In het potje word het nauwelijks blootgesteld aan lucht (zeg nauwelijks omdat het potje ook uithard na verloop van tijd) maar zodra je de gel in je haar smeert komt het in contact met lucht en gaat het uitharden. Door de samenstelling van die gel te veranderen kan je dus een zweet/regen vaste gel krijgen.

Kan zijn dat ik in de verkeerde hoek zit maar het was een ideetje...

Berichten: 7

Re: Chemische werking haargel

Dat heb ik al voor je opgezocht, het zou leuk zijn als je ook eens antwoorden las ipv alleen maar te posten :)
ik ben net nieuwe hier en heb nog niet alle topics gelezen, ipv zoiets te zeggen lijkt het me een kleine moeite opnieuw de molecuulformule te geven, als je die hebt

ik heb trouwens wel het stukje gel van die andere gozer uit 2004 gelezen als dat bedoeld...

groeten

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Chemische werking haargel

lees het draadje in het huiswerk forum waar je gepost hebt [!]
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer