drukval over condenspot

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 774

drukval over condenspot

Bij een grote afname van stoom van het stoomnet daalt de druk van het stoomnet.

Deze is normaal 1,6 bar en daalt naar ongeveer 1 bar.

De stoom wordt gebruikt in een buizenwarmtewisselaar en achter deze buizenwarmtewisselaar is een condenspot geplaatst.

Er ontstaat condensaat in de buizenwarmtewisselaar omdat de drukval over de condenspot te klein is geworden.

Want de druk van het condensaatnet bedraagt 0,7bar.

Dus het drukverschil over de condenspot is slechts 0,3bar. (1bar-0,7bar)

Waarom is zo'n groot drukverschil over een condenspot juist nodig?

Of weet iemand wat normaal het minimum drukverschil over een condenpot moet zijn?

Berichten: 6

Re: drukval over condenspot

Is dat drukverschil niet sterk afhankelijk van het type condenspot?

Ik weet hier zelf ook niet heel veel over maar op deze site kan je hierover wel veel info vinden. Hopelijk heb je daar wat aan.

Berichten: 774

Re: drukval over condenspot

neen, hier kan ik helaas niet veel mee doen. Het zal inderdaad wel afhankelijk zijn van het type condenspot... maar is er globaal gezien geen bepaalde norm ofso?

Berichten: 552

Re: drukval over condenspot

rappen-eddy schreef: Bij een grote afname van stoom van het stoomnet daalt de druk van het stoomnet.

Deze is normaal 1,6 bar en daalt naar ongeveer 1 bar.

De stoom wordt gebruikt in een buizenwarmtewisselaar en achter deze buizenwarmtewisselaar is een condenspot geplaatst.

Er ontstaat condensaat in de buizenwarmtewisselaar omdat de drukval over de condenspot te klein is geworden.

Want de druk van het condensaatnet bedraagt 0,7bar.

Dus het drukverschil over de condenspot is slechts 0,3bar. (1bar-0,7bar)

Waarom is zo'n groot drukverschil over een condenspot juist nodig?

Of weet iemand wat normaal het minimum drukverschil over een condenpot moet zijn?
ik snap deze vraag toch niet zo goed hoor. Normaal gezien is een grotere drukval negatief, omdat er dan meer vermogen wordt gevraagd vanwege je pomp/compressor.

trouwens zou ik eerder verwachten dat je stoom gaat condenseren omdat de drukval te groot is geworden, ipv te klein. De temperatuur komt dan plots lager te liggen dan het condensatiepunt vanwege de grotere drukval.

Berichten: 774

Re: drukval over condenspot

trouwens zou ik eerder verwachten dat je stoom gaat condenseren omdat de drukval te groot is geworden, ipv te klein. De temperatuur komt dan plots lager te liggen dan het condensatiepunt vanwege de grotere drukval.

Ja dit klopt ook. Maar als er een te kleine drukval is, kan het onstane condensaat ook niet afgevoerd worden ...

Berichten: 42

Re: drukval over condenspot

Ik neem aan dat dit een probleem is uit de praktijk? Misschien kun je uitleggen wat precies de gevolgen zijn van dit probleem, dan wordt het misschien duidelijker.

Maar even reageren op je vraag:

Na de warmtewisselaar zit een condensaatpot, ik ga er dus vanuit dat het dus de bedoeling is om stoom te condenseren in de warmtewisselaar. Als je gewoon een stoomflow door de warmtewisselaar had willen hebben zat daar geen condensaatpot.

Bij condensatie van stoom komt veeeeel meer energie vrij dan als stoom een paar graden afkoelt.

Bij stoom van 1 bar komt bij condenseren van 1 kg stoom van 100ºC naar water van 100ºC 2258kJ vrij, terwijl als je 1kg stoom van 1 bar 1ºC afkoelt van bv 105ºC naar 104ºC komt er maar 2,2 kJ vrij. (maar misschien wist je dit wel)

Maar er zijn verschillende type condensaatpotten. Deze worden het meest gebruikt:

mbv een orifice (vernauwing)

mbv een bimetaal

omgekeerde emmerpot/ vlotter pot

Bij de orifice zorg je voor een vernauwing, en waardoor er dus een drukval ontstaat, hierdoor zorg je ervoor dat stoom de tijd heeft om te condenseren. Echter weet je niet zeker of je alleen maar condensaat afvoert of ook stoom.

Bij een bimetaal reageert dit bimetaal op de temperatuur, komt er stoom sluit dit klepje omdat het warmer wordt, deze is redelijk betrouwbaar.

Beter is een omgekeerde emmerpot/ vlotter pot, deze gaat open als een vlotter gaat drijven en sluit als er stoom komt. Hier weet je dus zeker van dat deze geen stoom doorlaat en dus optimaal condenseert. Probleem is echter als er teveel condensaat wordt aangevoerd. Raak je niet genoeg kwijt dan merk je dit aan de temperatuur na de warmtewisselaar.

Als dit een structureel probleem blijkt, zal de condensaatpot en afvoerleiding vergroot moeten worden. Of de stoomdruk omhoog en/of de druk van het condensaatnet omlaag.

Als je toch de drukval uit wil rekenen zou je dit mbv de formules van Fanning kunnen doen. Je zult dan wel de K-waarde van de condensaatpot moeten weten. Deze K-waarde geeft de weerstand van een appendage weer, deze is uiteraard per type verschillend.

Berichten: 161

Re: drukval over condenspot

Uit het oogpunt van efficiency is condensatie van stoom in een warmtewisselaar juist heel prettig.

Condenspotten zijn vreselijke ondingen omdat ze stapsgewijs werken (verstoren daardoor) en bewegende delen in een lastige atmosfeer (damp en water) hebben zodat ze nogal slijten. Kan je geen steamguard of zoiets gaan gebruiken?

Reageer