zuur/basisch milieu bij redox reacties

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

zuur/basisch milieu bij redox reacties

hallo ik heb een domme vraag hoe kan je zien bijvoorbeeld bij redox reactie:

KMnO4 + Na2SO3 + H2SO4 -> MnSO4 + K2SO4 + Na2SO4 + H2O

in welk milieu je moet werken. Dus om de H20, (H3O+) of OH- toe te voegen bij de halfreacties

want daar loopt het meestal mis bij mij :(

grtz bert

Berichten: 3.145

Re: zuur/basisch milieu bij redox reacties

Wat wordt er in de door jou gegeven reaktie gebruikt? O.a. zwavelzuur. Deze reactie gebruikt dus zuur. Zou dit dan goed werken in een basische omgeving? Wat lijkt je?

In zijn algemeenheid:

Gebruikt een reactie zuur, of produceert hij hydroxide, dan loopt hij beter in zuur milieu.

Gebruikt een reactie base, of produceert hij zuur, dan loopt hij beter in basisch milieu.

Gebruikt een reactie geen zuur, noch base, en produceert hij ook geen van beide, dan doet de pH er niet toe.

Zo is dichromaat over het algemeen een veel betere oxidator in zuur milieu. Check dit maar eens voor een aantal reacties.

Zwaveldioxide is een reductor, maar dit werkt beter in basisch milieu (als sulfiet). Kijk maar eens naar de totaal reactie.

Of een totale reactie beter werkt in zuur of basisch milieu hangt af van de TOTALE NETTO reactie.

Berichten: 2

Re: zuur/basisch milieu bij redox reacties

thx nu snap ik het verband dat in mijn boek staat tussen

zuur 1 + base 2 <=> base 1 + zuur 2

red 1 + ox 2 <=> ox 1 + red 2

wij hebben een nogal onduidelijk boek en een leraar die normaal in de hogeschool les dus hij is nogal vaag qua uitleg

Reageer