Probleempje met mijn verwarmingsmantel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 840

Probleempje met mijn verwarmingsmantel

Vandaag wilde ik aan de familie laten zien hoe je alcohol uit jenever destilleert.

Ik had de destillatie-opstelling al neergezet, maar was de jenever vergeten. Omdat natuurlijk iedereen zat de kijken en ik een beetje wilde opschieten, giette ik de jenever door het kleine gaatje voor de thermometer op het opzetstuk (wat ik overigens nooit met een gevaarlijke stof had gedaan).

Ik was zo ongelooflijk dom om een trechtertje te vergeten. Gevolg was dat er een paar (ongeveer 2) mL 35% alcohol langs het glas in de verwarmingsmantel terecht kwam. Ik heb toen niet meer gedestilleerd, bang voor ongelukken? Is dit terecht? Kan mijn mantel hierdoor stuk gaan, of zijn ze op dit soort ongelukjes gebouwd?

En is er geen kans op brand op het moment dat ik hem weer aan doe?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Probleempje met mijn verwarmingsmantel

Als het goed is is dat ding zo gebouwd dat het een gat onderin heeft. De ethanol zal ondertussen allang verdampt zijn.

Dat gat is uiteraard bedoeld zodat grotere hoeveelheden vloeistof gezellig onderuit weglopen :) .

Als daar echt een gevaar voor bestond was zo'n ding in menig zuurkast op de hogeschool waar ik zit allang in de hens gevlogen :P

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Probleempje met mijn verwarmingsmantel

Ik denk ook dat het wel meevalt. 2 ml is niet veel en verdampt in die warme mantel heel snel.

Overigens zie ik meer gevaar in het water in de jenever dan in de ethanol, i.v.m. kortsluiting of corrosie.

Reageer