reactieproducten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

reactieproducten

Ik doe een cursus scheikunde, daarbij is een vraag waar ik niet uitkom. Misschien dat iemand me kan helpen.

Monochlooralkanen kan men bereiden door de reactie tussen een alkaan en chloor. Men wil 1-chloor-2,2-dimethylpropaan bereiden. Leg uit dat dan naast waterstofchloride en 1-chloor-2,2-ditmethylpropaan ook andere reactieproducten ontstaan.

Berichten: 3.145

Re: reactieproducten

Dit is een erg leuk voorbeeld. Alle H-atomen in 2,2-dimethylpropaan zijn gelijkwaardig. Het maakt niet uit welke van die atomen je vervangt door een chloor-atoom, je krijgt altijd 1-chloor-2,2-dimethylpropaan. Denk hier zelf even over na, waarom dat zo is. Graag verneem ik via een post in dit thread jouw uitleg.

Je kunt echter toch verschillende reactieproducten krijgen, want in het ontstane 1-chloor-2,2-dimethylpropaan kan nog best een tweede chlooratoom (of een derde, etc.) vervangen worden. Hierbij kun je echter wel zeer veel verschillende moleculen krijgen. Bij het tweede chlooratoom maakt het uit of het aan de zelfde koolstof is dat waterstof wordt vervangen of aan een ander koolstofatoom. Bij het derde koolstofatoom krijg je nog meer mogelijkheden, enz.

De reden waarom je dus toch andere reactieproduktien krijgt is dat de chlorering niet stopt bij 1 atoom.

Er is ook nog een andere reden waarom je andere stoffen krijgt. De reactie van chlorering van alkanen is een zgn. radicaal-keten reactie, waarbij chloormoleculen (door licht, of door warmte) worden opgesplitst in atomen.

Cl2 + energie --> 2Cl

Deze Cl-atomen zijn zeer reactief en reageren met een alkaan molecuul, in jouw geval:

C(CH3)4 + Cl --> (CH3)3C(CH2) + HCl

Dit molecuul, waarvan 1 H-atoom is afgepakt neemt veelal een chlooratoom op (het andere losse atoom). Echter er bestaat een kans dat twee van die moleculen elkaar tegenkomen en dan krijg je

2(CH3)3C(CH2) --> (CH3)3C-CH2-CH2-C(CH3)3

Er kunnen dus veel grotere moleculen ontstaan. In de praktijk is het aandeel van deze stof in de reactieprodukten niet groot, maar zeer zeker wel aantoonbaar.

Reageer