Is de wiskunde ooit af?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 200

Is de wiskunde ooit af?

Een filosofische vraag:

Zou de wiskunde in theorie ooit "af" kunnen zijn? Volgens mij zijn er namelijk eindig (wel heel veel) verschillende gebieden in de wiskunde. Of zou je op sommige gebieden oneindig diep kunnen ingaan? Wie heeft goede argumenten?

Berichten: 718

Re: Is de wiskunde ooit af?

Het antwoord is nee, de wiskunde is nooit af. Wiskunde zou ook geen wiskunde zijn als niet zelfs daarover een stelling bestond, nl de onvolledigheidsstelling van Gödel over de theorie van de natuurlijke getallen.

Deze stelling gaat over de uitspraken die je kunt doen over de natuurlijke getallen en de stelling van Gödel zegt daarover (vrij vertaald) dat het onmogelijk is om alle stellingen (dwz ware uitspraken over natuurlijke getallen) in kaart te brengen.

Berichten: 200

Re: Is de wiskunde ooit af?

Ah bedankt voor het antwoord, op de site

www.cs.uu.nl/docs/vakken/fil/FvI.slides.81-113.bw.pdf

zie ik staan dat Gödel bewees dat de wiskunde inconsistent is. Maar ik weet geen voorbeeld te verzinnen waar dat uit blijkt. Wie kan me helpen?

Re: Is de wiskunde ooit af?

wat houdt 'consistent' in?

Berichten: 718

Re: Is de wiskunde ooit af?

Bruce schreef:Ah bedankt voor het antwoord, op de site

www.cs.uu.nl/docs/vakken/fil/FvI.slides.81-113.bw.pdf

zie ik staan dat Gödel bewees dat de wiskunde inconsistent is. Maar ik weet geen voorbeeld te verzinnen waar dat uit blijkt.  Wie kan me helpen?
Dat klopt niet. Gödel bewees dat een theorie van de natuurlijke getallen geformuleerd in termen van predikaten logica (of eerste orde logica zoals dat tegenwoordig genoemd wordt) niet volledig kan zijn tenzij hij inconsistent is.

Inconsistent betekent dat je in de theorie een stelling en tegelijkertijd zijn tegendeel kunt bewijzen (wat in een goede theorie natuurlijk niet mag).

Berichten: 200

Re: Is de wiskunde ooit af?

...en dan heb ik nog een vraag (ik ben nieuwsgierig):

Kan je wiskundig bewijzen dat 1+1=2 ?

Als dat zo is, welk axioma gebruik je daarvoor?

Of is dit slechts aan te nemen doormiddel van pure menselijke intuitie?

Berichten: 718

Re: Is de wiskunde ooit af?

Bruce schreef:...en dan heb ik nog een vraag (ik ben nieuwsgierig):

Kan je wiskundig bewijzen dat 1+1=2 ?

Als dat zo is, welk axioma gebruik je daarvoor?

Of is dit slechts aan te nemen doormiddel van pure menselijke intuitie?
Een axiomastelsel voor de natuurlijke getallen bevat doorgaans alleen een symbool voor het getal 0 voor en een functie S (successor of opvolgerfunctie). 1 wordt dan gedefinieerd als S(0), 2 als S(S(0)) enzovoort. Op basis van deze definities moet je eerst een optelling invoeren en kun je vervolgens bewijzen dat S(S(0))=S(0)+S(0). Echt interessant is dat allemaal overigens niet.

Berichten: 67

Re: Is de wiskunde ooit af?

Bruce schreef:...en dan heb ik nog een vraag (ik ben nieuwsgierig):

Kan je wiskundig bewijzen dat 1+1=2 ?

Als dat zo is, welk axioma gebruik je daarvoor?

Of is dit slechts aan te nemen doormiddel van pure menselijke intuitie?
Ik heb altijd gedacht dat 1 + 1 = 2 zelf een axioma was, maar ik kan mis zijn natuurlijk...

Greetz

Draco

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Is de wiskunde ooit af?

Als je alle decimalen van pi weet, is de wiskunde bijna af. Dan hoef je alleen nog maar de decimalen van e en de gulde snede te bepalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Is de wiskunde ooit af?

Als je alle decimalen van pi weet, is de wiskunde bijna af. Dan hoef je alleen nog maar de decimalen van e en de gulde snede te bepalen.
Hoezo?

Wat zeggen die decimalen bijvoorbeeld over de stelling van Fermat, welke alleen met gehele getallen werkt? Of over basis-transformaties in de lineaire algebra, welke alleen met vectoren en matrices werken? Of over de stelling van Gauss, welke met vectorvelden werkt? Of... Of... Of...

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Is de wiskunde ooit af?

Tis een geintje, ik wil alleen maar zeggen dat wiskunde nooit af is... net zoals je nooit alle decimalen van pi zal weten. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Is de wiskunde ooit af?

Ik denk niet dat de wiskunde ooit af zal zijn. Toen ik nog op school zat dacht ik: Na de irrationele getallen gaan ze toch niks meer kunnen toevoegen? Mis poes, toen alle "echte getallen" op waren, verzonnen de wiskundigen gewoon iets nieuws en kwamen ze met een imaginair getal i af :shock:

Reageer