Is deze zelfstudie pakket genoeg

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Is deze zelfstudie pakket genoeg

Ik wil graag werken in de chemie als proces operator. Ik heb zelf ervaring als operator maar meestal is dit niet genoeg om te kunnen werken in de chemische sector.

Nu, ik hoop mijn kansen te kunnen verhogen door middel van zelfstudie. Op mijn zoektocht naar een cursus ben ik de volgende cursus tegengekomen : "Natuur- en Scheikunde", en het bevat de onderstaande topics.

Mijn vraag is, is de inhoud van het cursus gerelateerd tot het job ? M.a.w zou de werkgever deze cursus als een pluspunt beschouwen om mij in dienst te nemen ?

Alvast bedankt voor de reacties!

Studieprogramma

- Massa en dichtheid

- Warmte, temperatuur en warmtetransport

- Krachten

- Vloeistoffen

- Luchtdruk, gasdruk

- Het weer

- Energie

- Stoffen en materialen

- Licht en beeld

- Straling en stralingsbescherming

- Elektrische energie in huis

- Mechanica en geluid

- Molecuultheorie

- Gevaarlijke stoffen

- Filtreren, indampen, extraheren, destillatie, adsorptie

- Elementen, atoomtheorie, atoombouw

- Verbranding, energie en reactiesnelheid

- Reactievergelijkingen

- Koolstofverbindingen, Koolstofchemie

- Moleculaire stoffen en zouten

- Neerslagreacties

- Zuren en basen

- Elektrische cellen en elektrolyse

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Is deze zelfstudie pakket genoeg

Het zal zeker een pluspunt zijn als je weet hebt van deze onderwerpen.

Of het voldoende is om je geschikt te maken voor de functie is moeilijk te bepalen aangezien we niet kunnen zien wat de details van de functie zijn en wat de eisen van de werkgever daarin zijn.

Wat mij persoonlijk voor een process operator ook wel handig lijkt, is kennis van polymerisaties. Dat is een uitbreiding op het stukje koolstofchemie wat je er al tussen hebt staan.

Maar nogmaals, of je zoiets nodig hebt is een beetje speculatie ben ik bang. Maar kwaad zal het zeker niet kunnen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3

Re: Is deze zelfstudie pakket genoeg

Bedankt voor uw reactie Beryllium! Ik denk dat ik toch het studiepakket zal bestellen.

Berichten: 161

Re: Is deze zelfstudie pakket genoeg

Wat is je opleiding niveau? Als je als operator hebt gewerkt zou ik MTS P, Vapro A / B / C of zo iets verwachten? In dat geval zou je de meeste dingen uit dat programma al gehad moeten hebben (straling en stralingsbescherming niet, bijvoorbeeld)!

Hoe dan ook klinkt het qua onderwerpen wel als een goede (opfris) cursus :)

Als ervaren operator moet ik vaststellen dat hét grootste probleem met nieuwe operators is dat ze geen verbanden zien / zoeken; in opleidingen leer je onderdeeltjes en reacties en dergelijke. In de praktijk echter moet je leren dat "aan elkaar geknoopte" apparatuur een systeem gedrag vertoont, dat dus - bijvoorbeeld - een alarm HIER betekent dat er DAAR iets mis is. In zo'n geval zie je een groentje zich blind staren op het apparaat dat het alarm genereert.

In dat opzicht heb ik liever een collega die misschien theoretisch wat minder sterk is maar die BREDER kijkt. De voor de specifieke werkomgeving benodigde kennis zal je TOCH altijd in de praktijk moeten opdoen en daar kan een stukje theorie bij zitten.

Berichten: 365

Re: Is deze zelfstudie pakket genoeg

ik werk bij een ROC in het team van laboratoriumtechniek en procestechniek. Op dit moment is er zoveel vraag naar procesoperators ook in de chemie dat je niet eens over zelfstudie hoeft na te denken. Doe een open sollicitatie naar het bedrijf waar je wil werken en geef aan dat je via hen een BBL opleiding wil volgen op het geenste nivo. Grote kans dat ze je aannemen. Je loopt dan feitelijk stage en leert tegelijk en met ieder certificaat gaat je salaris omhoog.

Reageer