Vonken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 281

Re: Vonken

Dat ziet er zeker spectaculair uit! Maar als ik me ooit tot zo'n 'proef' bezig zou houden, dan wel in beschermende kleding, bril etc. Maar inderdaad, dit trekt wel erg veel 'ongewenste' aandacht vrees ik. Bovendien vind ik het wel een beetje zonde om zoveel geld uit te geven voor iets wat niet erg nuttig is eigenlijk. Die condensatoren zijn ook niet gratis vermoed ik.

Over TV-ether storing hoef ik me niet erg zorgen te maken, dat is al tijden niet meer te ontvangen in deze regio. Een ook over de radio ontvangst klagen de mensen al tijden, dus daar kan dit ook nog wel bij :D . Bovendien maken we dit soort test opstellingen niet zo vaak (deze was van 11-'05), dus erg veel overlast zullen we niet veroorzaken.

Berichten: 132

Re: Vonken

Fraaie plaatjes en fraaie experimenten, heren!

Ik verbaas me erover dat FrankB geen storing op de TV heeft. Ik heb in mijn slaapkamer dat experiment gedaan met die HF wisselspanning (nou ja, HF, ahum, 10 kHz). Dat was beneden op de TV duidelijk te horen als een soort harde Morse code voor iedere vonk die er over sprong. Kennelijk pikken de kabels dat gewoon op, of de onderdelen in de TV natuurlijk. De afstand tot de TV was ca. 5 meter, en er zat een gewapend betonnen plafond tussen.

Ik heb me trouwens veel in theorie met Tesla spoelen bezig gehouden en na lang puzzelen op de meestal niet zo heldere informatie erover, kwam ik tot de conclusie dat er 2 types Tesla spoelen zijn:

1. De traditionele

2. Het spiraalvormig gewikkelde type

De traditionele zijn eigenlijk niet veel anders dan een trafo met een LC kring aan de primaire kant, die via een vonkbrug wordt gevoed, dus met pulsen. Bij iedere vonk komt er wat energie in het LC systeem, wat standaard is getuned op zeer hoge frequenties, typisch tussen de 100 kHz en 10 MHz, als ik me goed herinner. (In ek geval kom je vanwege je geometrie en het ontbreken van materialen met een hoge magnetiseerbaarheid als snel op dit soort frequenties uit.)

Het LC systeem staat vervolgens energie af aan de secundaire wikkeling, die standaard binnen de primaire ligt. Vanwege de hoge transformatieverhouding bereik je dan iets van 100 kV uit een 10 kV vonkbrug voor sturing van je primaire kant.

Doorgaans is de omvatte flux van de secundaire wikkeling maar een klein deel van de totale flux van de primaire.

Het speciale type bestaat uit een spiraalvormig gewikkelde spoel, vergelijkbaar met de kabelhaspel van een electrische kraan (maar dan enkeldraads, uiteraard). De wikkelingen liggen dus concentrisch op elkaar en niet ook naast elkaar.

In subtype a zijn de wikkelingen van gewoon koperlakdraad; in subtype b zijn de wikkelingen van metaalfolie. In het bijzonder heeft subtype b daardoor ook een capacitieve werking tussen de wikkelingen. Ik heb er nooit aan gerekend, maar ik kan me voorstellen dat de spoel daardoor met zichzelf in resonantie kan zijn. Het aanbrengen van een primaire wikkeling eromheen van hetzelfde type geeft uiteraard een HF trafo.

Voor zover ik weet, wilde Tesla zo'n type systeem gebruike om energie te halen uit de stratosfeer/ionosfeer (weet zo niet welke luchtlaag dat is).

(Nu ik er over nadenk, is dit type wikkeling alleen voor de primaire van belang; bij een Tesla spoel heeft alleen de primaire kant een eigen resonantiefrequentie / is deel van een LC kring.)

[Edit:] Een foto van een spiraalvormige primaire wikkeling vind je hier.

Voor mij was de aanleiding om zo'n systeem te willen bouwen om experimenten met rigidisering van gassen te doen. Dat verschijnsel treedt alleen op als gassen worden blootgesteld aan hoogfrequente hoogspanning. Het is me alleen nooit gelukt om zo'n spoel te wikkelen en daarom heb ik het experiment nooit uitgevoerd.

Als een van jullie hier meer over weet, houd ik me warm aanbevolen!

Berichten: 281

Re: Vonken

We zijn eigenlijk halverwege het prject gestopt omdat we niet direct aan een goede voedingsspanning konden komen. Een neon transformator is een goede optie, maar die zijn best prijzig, ook 2e hands.

Op deze pagina staat genoeg informatie over de werking en bouwplannen voor een simpele tesla coil. Je kan ze overigens ook gewoon kopen, voor $500 heb je een solid state tesla coil. (zie deze link)

Reageer