Acryl vs chloor

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

Acryl vs chloor

Jullie hebben mij hier eerder al geholpen met mijn vraag over MMA & EMA, dus misschien dat jullie mij met devolgende vraag ook kunnen helpen.

Ik ben dus een nagelstyliste en nu tijdens de zomermaanden is me iets opgevallen. Klanten die op reis geweest waren, kwamen terug en hun acrylnagels waren gelost. Sommigen een beetje, sommigen volledig.

Nu vraag ik mij dus af of dit iets te maken kan hebben met producten die in zwembaden gebruikt worden zoals chloor?

De ingrediënten van de acryl die ik gebruik:

- Poeder: Poly Ethyl Methacrylate, Acrylates Copolymer, Hexamethyldisilizane, Benzoyl Peroxide, Silica, +/-: CI 77891, CI 15850

- Liquid: Ethyl Methacrylate, PEG-4 Dimethacrylate, Glycol HEMA-methacrylate HEMA, Dimethyltolylamine, CI 60725

Kan chloor e.d. een invloed hebben op de hechting?

Alvast bedankt!

Groetjes

Doenja

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Acryl vs chloor

Als je nagaat dat hypochloriet (de vorm waarin chloor voorkomt in zwembaden) ethanol kan oxideren tot azijnzuur, geloof ik meteen dat hypochloriet de hechtstoffen kan oxideren, waardoor deze niet meer zo goed hechten willen en de nagel er dus afvalt.

Je zou het desnoods kunnen testen door bijvoorbeeld een stukje natuurlijke vingernagel (afkomstig van knipresten) te behandelen en dan te kijken of de kunstnagel loslaat als je deze een paar uur laat weken in een goed verdunde chlooroplossing (niet glorix dikbleek dus, het waterige spul).

Berichten: 12

Re: Acryl vs chloor

Goed idee! Dat ga ik zeker proberen!

Berichten: 2.399

Re: Acryl vs chloor

Misschien zou UV licht (zon) ook een oorzaak kunnen zijn van de degradatie. Tevens gaan reacties gewoon sneller wanneer het warm is. Heb je duidelijk een correlatie gezien tussen zwemmen en het oplossen, of gewoon zomer en oplossen?

Reageer