Farmaceutische Wetenschappen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 20

Farmaceutische Wetenschappen

Beste mensen,

ik ben een meisje van 18 dat net afgestudeerd is in de richting Wetenschappen-Wiskunde aan de middelbare school. Nu wil ik heel graag Farmaceutische wetenschappen gaan studeren aan de Vrije Universiteit van Brussel.

Aangezien onze wetenschappen richting niet zo heel erg goed was bij ons op school, denk ik dat het nodig is dat ik vooral chemie wat bijschaaf, aangezien dat mijn hoofdvak zal worden. Ik had geen zin om lessen te gaan volgen, maar ga proberen zelf wat te studeren voor het nieuwe schooljaar begint.

Mijn vraag aan jullie : kennen jullie goede boeken waaruit ik wat kennis kan opdoen?

Verder nog tipt voor mij?

Bedankt alvast!!

Saskia

Berichten: 50

Re: Farmaceutische Wetenschappen

Ik ken het onderwijssysteem in België niet, maar hier in Nederland is het voldoende als je de middelbare schoolboeken goed kent. Zelf vind ik Chemie Overal van uitgeverij EPN heel prettig (als je dit neemt, denk er dan wel aan dat je deel 1 en/of 2 voor bovenbouw VWO neemt). Verder kan je bijvoorbeeld het boek Algemene Chemie van Lucien Viaene lezen. Denk dat het dan wel goed komt. ;)

Succes! :)

Berichten: 677

Re: Farmaceutische Wetenschappen

Als je wetenschappen-wiskunde gestudeerd hebt, heb je voldoende basiskennis om aan te pikken met de gedoceerde vakken.

Enkele tips uit mijn doceerervaring met eerste jaarsstudenten:

- studeer voldoende: een universitair programma is gebaseerd op 1500 tot 1800 uur studieactiviteit (m.i.v. lessen en labo's volgen) per academiejaar. Dit betekent 40 tot 45 uur studie per week, met inbegrip van de vakantieweken (Kerstvakantie, ...)

- studeer grondig: zorg dat je alles begrijpt en met eigen woorden kan uitleggen. Voor chemie is er weinig dat je moet van buiten leren. Chemie is een logisch vak, waarin alles perfect logisch is en kan uitgelegd worden.

- lees af en toe iets over je vak buiten de cursus. Normaal vind je wel ergens een lijstje met aanbevolen literatuur. Dit verbreedt je wetenschappelijke horizon en je krijgt op die manier een alternatieve uitleg.

- wees niet bang om extra uitleg te vragen. De meeste docenten/professoren zijn vrij aardige mensen die met plezier extra uitleg aan gemotiveerde studenten geven.

Tot slot: veel succes met je studie!

Berichten: 66

Re: Farmaceutische Wetenschappen

ik heb wetenschappen wiskunde 8 gedaan en doe nu farmaceutische wetenschappen in antwerpen. Met zo zelf iets te doen in de vakantie ben je niet veel, meestal organiseert de unif nog 2 weken overbruggingsonderwijs en dat is wel handig, want dat is al gerichter dingen studeren die je nodig hebt

wat je moet doen is vooral een goed verschil tussen hoofd en bijzaken kunnen maken. en alle lessen beginnen quasi van 0 in het eerste jaar hoor. je kan zeker de lessen volgen als je WeWi gedaan hebt

Reageer