Boek kwantummechanica gezocht

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 48

Boek kwantummechanica gezocht

Hallo chemici,

Nu ik bijna mijn hlo heb afgerond, ben ik teleurgesteld in de marginale hoeveelheid kwantummechanica die aan bod is gekomen.

Kan iemand me een degelijk studieboek over kwantummechanica op hbo of universitair niveau aanraden dat, vooral wiskundig, vérder gaat dan het noemen van een Schrödingervergelijking en de onzekerheidsrelatie van Heisenberg? Een boek waaruit je kunt leren hoe een Schrödingervergelijking af te leiden of op te lossen? Een boek dat bijvoorbeeld rekenkundig aantoont waarom er in etheen sprake moet zijn van een sigma-binding en een pi-binding tussen de koolstofatomen?

Ik zoek hardcore. Geen vage 'delocalisaties' in een benzeenring zonder dat de wiskundige onderbouwing wordt gegeven.

Wie heeft er zoiets moois gelezen?

Berichten: 132

Re: Boek kwantummechanica gezocht

Hallo Arjan,

Er zijn bijna geen quantummechanische systemen die exact wiskundig oplosbaar zijn. De wel exact oplosbare systemen vind je in de standaard "introduction to ..." titels, zoals bijvoorbeeld het studieboek dat op veel universiteiten bij natuurkunde wordt gebruikt -- Stephen Gasiorowicz: Quantum Physics, ISBN 0 471 29281-8

Dit boek gebruikt Analyse als middel om de Schrödingervergelijking op te lossen. Het waterstofatoom wordt hierin behandeld (met de nodige benaderingen, zoals en niet-relativistische potentiaal). Er zijn ook basisteksten die het met groepentheorie doen. Voor beide aanpakken is wat te zeggen.

Als je dan richting chemie wilt, dan zul je het resultaat de oplosing van het waterstofatoom (energienivo's) als uitgangspunt moeten nemen en dan begint er een gebied waarin je gedwongen bent aannames te doen, omdat je het bij alle andere atomen over meer deeltjessystemen hebt. Deze zijn niet analytisch oplosbaar, dus je zult ergens een of meer benaderingen moeten doen. Afhankelijk van wat je precies wilt weten pas je de ene of de andere benadering toe.

Niet voor niets is de chemische binding een vakgebied op zich. Mijn suggestie is daarom dat je een titel zoekt die daar over gaat. Ongetwijfeld kan een van de forumleden met een hoger chemlevel je daarover meer vertellen.

Berichten: 252

Re: Boek kwantummechanica gezocht

Ik vind Toeval! van Anton Zeilinger wel interessant.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Boek kwantummechanica gezocht

Aan het boek "physical chemistry" van Atkins kun je ook veel hebben. Ligt vast nog wel bij de Slegte.

Reageer