co meten in vloeistof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 30

co meten in vloeistof

hoe meet ik het co percentage in een vloeistof verzadigt met zouten ?

er is nogal een verschil met ontgast water , en ontgast water met zout.

waar moet ik op letten ? of zijn er verschillende membranen voor verschillende vloeistoffen ?

graag wat hulp

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: co meten in vloeistof

Domme vraag misschien, maar wat bedoel je met copercentage? Het (co?)percentage van wat?

Berichten: 364

Re: co meten in vloeistof

ik denk dat bedoeld wordt het gehalte CO-gas opgelost in een waterige zoute oplossing

Berichten: 30

Re: co meten in vloeistof

ik denk dat bedoeld wordt het gehalte CO-gas opgelost in een waterige zoute oplossing
juist

Re: co meten in vloeistof

Waar meet je mee? Ik vermoed een selectieve elektrode gezien je referentie aan membramen. Je moet dan de specs eens goed bekijken die geven meestal voldoende informatie over welke stoffen of ionen met de meting kunnen interfereren.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: co meten in vloeistof

Robin85 schreef:ik denk dat bedoeld wordt het gehalte CO-gas opgelost in een waterige zoute oplossing
juist
Ontgassen gaat over het algemeen door gewoon uitkoken of er heliumgas doorheen jagen. Bedoel je overigens koolstofmonoxide of -dioxide?

Berichten: 30

Re: co meten in vloeistof

curious schreef:
Robin85 schreef:ik denk dat bedoeld wordt het gehalte CO-gas opgelost in een waterige zoute oplossing
juist
Ontgassen gaat over het algemeen door gewoon uitkoken of er heliumgas doorheen jagen. Bedoel je overigens koolstofmonoxide of -dioxide?
sorry het gaat om een o2 meter het liefste zou ik iets meer weten over welke gassen er in de oplossing zitten en hoe je dit kunt meten.

het ontgassen gaat met een groot vacuumvat -0.8 B

Berichten: 252

Re: co meten in vloeistof

De saliniteit van je oplosing heeft een relatief grote invloed op de oplosbaarheid van gassen in een vloeistof. Hoe meer zout, hoe minder gas je kan oplossen. Afhankelijk van je meetinstrument kan je hier al dan niet automatisch voor compenseeren. De meeste goede zuurstofmeters zijn uitgerust met een saliniteitscompensatiemogelijkheid. Je moet hier dan manueel de saliniteit ingeven waarmee dan rekening wordt gehouden. Hierbij wordt verondersteld dat de saliniteit relatief constant blijft (wat meestal het geval is)

Zuurstofmetingen op ontgast water kan je eenvoudig met een zuurstofsensor. Voor andere gassen is de analyse wat ingewikkelder en dus duurder (GC, ...). Let wel dat het bijna onmogelijk is om zuurstof (of een ander gas) in een smple te analyseren. Vanaf het moment dat je het gas in contact brengt met lucht lost deze (O2, N2, CO2, ...) er onmiddellijk in op en is je analyse dus waardeloos

Berichten: 30

Re: co meten in vloeistof

dank je wel het is mij nu duidelijk

Reageer