Bloed gezocht

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Bloed gezocht

Hallo,

Ik zit in de zesde klas van het gymnasium. Voor scheikunde12 moeten wij een praktische opdracht doen. Het onderwerp van mij en mijn groepje is de bufferende werking van bloed.

Onze scheikunde lerares zei echter dat onze eerste prioriteit was om aan bloed te komen, aangezien dat tegenwoordig niet zo gemakkelijk meer is.

We hebben al wat rond gezocht, maar tot op heden is het nog niet gelukt ergens bloed te krijgen.

We hebben al gebeld naar verschillende slachterijen, maar hier willen ze geen bloed geven in verband met regels/veiligheid.

Bij de bloedbank moet je eerst tig telefoontjes plegen en formulieren invullen om vervolgens een kleine kans te hebben wat bloed mee te mogen nemen.

Onze andere optie was om een levend dier te kopen, en dat vervolgens te slachten. Dit is echter moeilijker dan het leek. Wij zitten in Den Haag, en de enige manier om hier aan dieren te komen is bij de dierenwinkel/asiel. Het leek ons het best om kippen hiervoor te gebruiken, maar die zijn hier nergens te vinden. Het enige dier dat nu in aanmerking komt is de muis. Het probleem hierbij is echter dat ze waarschijjnlijk te weinig bloed hebben om te onderzoeken.

Daarom ben ik nu op dit forum beland. Ik zoek een manier om aan een redelijke hoeveelheid bloed te komen. Vervolgens moeten we ook nog een middel hebben dat de stolling tegen gaat, en zo min mogelijk effect heeft op de pH van het bloed. Veel stoffen zoals oxaalzuur vallen al af, omdat we bang zijn dat dit te veel effect zal hebben op de pH.

Als iemand mij hiermij zou kunnen helpen, zou ik dat graag horen.

Bij voorbaat dank

Re: Bloed gezocht

Je zou kunnen proberen of ze op een laboratorium bereid zijn bloed van jezelf af te nemen in heparine en dat op ijs bewaren, dan blijft de pH wel een 48 uur stabiel.

Wel je pH direct meten als je de buis openmaakt. Trouwens jou Ph zal 7,4 +/- 0,1 zijn.

Berichten: 3

Re: Bloed gezocht

Gerard schreef: Je zou kunnen proberen of ze op een laboratorium bereid zijn bloed van jezelf af te nemen in heparine en dat op ijs bewaren, dan blijft de pH wel een 48 uur stabiel.

Wel je pH direct meten als je de buis openmaakt. Trouwens jou Ph zal 7,4 +/- 0,1 zijn.
Op school mogen we eigenlijk helemaal niet met menselijk bloed werken. (heel misschien als het op van alles en nogwat getest is)

Naar heparine heb ik ook al gezocht, voor het geval dat we aan dierlijk bloed konden komen. Op school hebben we dit niet beschikbaar, en bij de apotheken geven ze dit niet zomaar mee. (als medicijn is het slechts als injectie verkrijgbaar)

Op school heb konden ze wel iets bestellen met heparine erin, maar ik weet niet wat voor effecten de rest op bloed zal hebben. Dit heette "Hematocriet capillair met heparine".

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Bloed gezocht

Ironisch genoeg is dat precies iets wat je goed kunt gebruiken. Hematocriet is gewoon een ander woord voor rode bloedlichaampjes, meer nauwkeurig het volume dat erdoor wordt ingenomen. Capillair = letterlijk buisje, in dit geval gecoat/gevuld met heparine.

Re: Bloed gezocht

Het zal wel moeilijk worden maar misschien wil een dierenarts voor grote dieren meewerken.

Voor heparinebuizen zou ik eens op een ziekenhuislab gaan vragen, ze gebruiken daar buizen met heparine voor de bloedafname en het mooie is dat de hoeveelheid heparine berekend is voor de buis zodat er niet te weinig inzit maar ook niet teveel zodat het je testen kan storen.

extra: de capilairen met heparine bevatten maar heel weinig bloed ik denk iets van 50 ul per capillair

Berichten: 365

Re: Bloed gezocht

vraag gewoon of je je proef op een andere locatie mag uitvoeren. BV een ziekenhuis lab, huisartsenlab of laboratoriumschool. Dgegenen die daar werken kunnen er tevens voor zorgen dat je het op een veilige manier doet. Vraag eventueel of ze voor dit doel je iegen bloed willen aftappen.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Bloed gezocht

Waarom neem je geen kunstbloed?

En hoe denk je dat bloedworst wordt gemaakt? Het lijkt me sterk dat een slager zijn eigen bloed hiervoor gebruikt. :twisted:

Berichten: 4

Re: Bloed gezocht

Het is misschien mogelijk om via een bloedbank of OK van een ziekenhuis bloed te krijgen dat al getest is op diverse ziektes, en "over" is na een operatie (nadeel hiervan is wel dat dit bloed "oud" is.

Andere mogelijkheid zou evt. zijn om in je klas vrijwilligers te zoeken om bloed aan jou te geven (verschillende types buis om bloed in te bewaren zonder dat het stolt zijn: Heparine, Citraat, EDTA, elk van deze buistypes ontstolt op een andere manier en zal dus ook een andere werking hebben op je bufferende werking, welk type je moet kiezen hangt dus af van welke bufferende werking je wil onderzoeken).

De prijs van buisjes is niet zo heel erg hoog (40 a 50 euro voor 100 heparine buisjes a 8 ml, grote leverancier hiervan is oa. BD)

succes!

Berichten: 3

Re: Bloed gezocht

Iedereen heel erg bedankt voor de tips.

Helaas kwamen we een beetje in tijdnood, waardoor we voor een alternatief hebben moeten kiezen.

We gaan nu de belangrijkste buffer van bloed (H2CO3 en HCO3-) namaken en de buffercapaciteit hiervan bepalen.

Berichten: 62

Re: Bloed gezocht

Ik weet niet in welke omgeving je woont, maar bij ons in het dorp staat de slachter altijd wel bloed af voor het laboratorium.

Vorig jaar zelf een EXO gedaan, toen hebben we zelf hemoglobine gemaakt. Maar wellicht niet speciaal wat je zocht.

Succes!

Reageer