Chroom2+

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2.337

Chroom2+

Wat is de makkelijkste manier om dichromaat te reduceren tot Cr2+?

Kan ik al tot Cr3+ geraken door te reduceren met ammoniak?

Berichten: 840

Re: Chroom2+

Voor zover ik weet kun je ammoniak niet oxideren met dichromaat.

Cr(II) is blauw en krijg je door chroom op te lossen in zoutzuur. Cr(II) wordt echter erg snel door zuurstof in de lucht geoxideerd tot Cr(III).

Berichten: 1.379

Re: Chroom2+

Ikzelf heb het gedaan door een snelle reduktie van kaliumdichromaat, onder verwarming, met zinkgries en zwavelzuur. Het moet snel omdat je als het ware door de valentie (III) heen moet schieten. Als je eenmaal het groene, stabiele, gehydrateerde Cr(III) hebt kom je niet meer verder. Dan zit je fout. Zoals Jor al aangeeft zit je goed als er een diepblauwe Cr(II) oplossing ontstaat.

Je kunt deze oplossing tegen oxydatie beschermen door hem te bewaren boven een zink-amalgaan oplossing. Met dit systeem in een wasfles kun je sporen zuurstof uit bijvoorbeeld stikstof, argon of helium verwijderen

Je kunt ook proberen het Cr(II) ion in de vorm van gehydrateerd Cr(II)-sulfaat in kristalvorm te brengen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 2.337

Re: Chroom2+

Ik wou proberen om Cr(II)oxalaat in kristalvorm te krijgen.

Alvast bedankt voor de tips. :)

Berichten: 216

Re: Chroom2+

Misschien wat off-topic, maar zou je chroom poeder kunnen krijgen door watervrij chroom(II)oxalaat zuurstof vrij te verhitten totdat het ontleed? Ik weet wel dat dit met ijzer(II)oxalaat kan.

Berichten: 840

Re: Chroom2+

Waarom zou je, chroom(II)oxalaat lijkt me daar te kostbaar voor...

Ik vind het verhitten van ijzeroxalaat geen optimale manier voor het maken van ijzerpoeder. het poeder wat je krijgt is pyrofoor, dat wil zeggen dat het spontaan in de lucht ontbrandt.

Berichten: 12

Re: Chroom2+

jhullaert schreef: Ik wou proberen om Cr(II)oxalaat in kristalvorm te krijgen.

Alvast bedankt voor de tips. :)
hoe doe je dat dan?

Berichten: 2.337

Re: Chroom2+

Zie de post van Hzeil. Daarna nog steeds in zuurstofvrije omstandigheden kan je het wel laten neerslaan met oxaalzuur.

Berichten: 12

Re: Chroom2+

Zie de post van Hzeil. Daarna nog steeds in zuurstofvrije omstandigheden kan je het wel laten neerslaan met oxaalzuur.
erna mag er wel zuurstof aan?

Berichten: 2.337

Re: Chroom2+

Ik weet niet of het in avste vorm zal oxideren, ik vermoed van wel dus als je het wil bewaren doe je dat best onder stikstofatmosfeer.

Reageer