Alkaliteit van 13 meq/liter?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Alkaliteit van 13 meq/liter?

Hallo allemaal,

Ik heb een hele simpele vraag...

Is een alkaliteit van 13 meq/liter mogelijk? Ik heb dit gegeven aangeleverd gekregen voor het onderzoek van een poel, maar ik betwijfel of deze waarde eigenlijk wel mogelijk is. Het water zou dan wel heel hard moeten zijn niet?

Graag jullie hulp!

Alvast bedankt!

Carni

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Alkaliteit van 13 meq/liter?

Heb je de pH-waarde gerapporteerd gekregen? In feite zegt een alkaliteit nl. niet veel zonder een bijbehorende pH-waarde.

Maar 13 meq/l lijkt inderdaad vrij hoog.

Er is hier echter sprake van tijdelijke hardheid en niet van totale hardheid.

Tijdelijke hardheid wordt veroorzaakt door carbonaat en bicarbonaat. De exacte verdeling tussen die twee volgt uit de pH-waarde.

De totale hardheid is de tijdelijke hardheid, vermeerderd met ionen als calcium en magnesium.

Zo´n tijdelijke hardheid als jij hebt, zou ik graag in mijn aquarium willen hebben. Het buffert de zuurgraad en het is pure groeistof voor planten.... :oops:

Op deze site staat iets meer info:

klik

Berichten: 6

Re: Alkaliteit van 13 meq/liter?

Hallo Marjanne,

Bedankt voor je snelle antwoord!

Ik heb de volgende gegevens:

2002: pH 6.3, alkaliteit 13 meq/liter

2008: pH 9.1, alkaliteit 0,9 meq/liter

Het lijkt me erg vreemd dat de getallen tussen 6 jaar zoveel kunnen verschillen...kan dit wel? Wat zou er gebeurd kunnen zijn met het water?

Bedankt voor de link, ik zal er eens naar kijken :)

Carni

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Alkaliteit van 13 meq/liter?

Ik maak hieruit op dat er in 2002 veel bicarbonaat en weinig carbonaat aanwezig was.

In 2008 is er meer carbonaat dan bicarbonaat, maar van beide niet zoveel als in 2002.

De alkaliteit van open water fluctueert met het uur. ´s Morgens is die anders dan ´s middags of ´s avonds, zeker als de zon schijnt en het warm is.

In het algemeen is de alkaliteit ´s avonds lager dan ´s morgens. Overdag nemen planten de koolzuur op, zodat de concentratie daalt. ´s Nachts groeien planten niet en neemt het water koolzuur op vanuit de buitenlucht.

Zijn de twee monsternemingen op hetzelfde tijdstip uitgevoerd? In hetzelfde seizoen? Anders zijn ze maar slecht te vergelijken...

Ik maak me eerlijk gezegd meer zorgen om het water van 2008 dan dat van 2002. Ik vind de pH 9,1 erg hoog voor poelwater en de bijbehorende alkaliteit erg laag...

Berichten: 6

Re: Alkaliteit van 13 meq/liter?

Ik weet niet wanneer de monstername van 2002 is uitgevoerd. Wat ik wel weet, is dat bij 2008 de monsters smiddags of aan het begin van de avond zijn genomen (in juni), en pas de volgende dag zijn geanalyseerd. De monsters zijn donker en gekoeld bewaard.

Heb je misschien een literatuurverwijzing voor het verhaal over weersomstandigheden en tijdstip van monstername dat je me net vertelde? Weet je zo welke (liefst digitale) literatuur hier wat over vermeldt?

De pH is inderdaad erg hoog nu!! Het is een poel die sterk aan landbouwactiviteiten onderhevig is geweest...

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Alkaliteit van 13 meq/liter?

Ik ben bang dat ik je geen wetenschappelijke literatuur op dit vlak kan bieden...

Ik heb het veel gelezen op aquarium- en vijversites op internet. Misschien ben ik het te goedmoedig wel gaan geloven, maar er zit wel logica in het verhaal en mijn chemisch hart zegt me dat het wel zal kloppen.

Ik heb twee bronnen waar het leesbaar in is uitgelegd:

klik en nogmaals klik

Reageer