Welke stof heb ik gemaakt?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 49

Welke stof heb ik gemaakt?

Hey allemaal,

laatst heb ik zelf een proefje uitgevoerd en uiteindelijk kreeg ik iets wat ik niet begrijp. Ik ging als volgt te werk:

Ik deed KI + CuSO4 samen met wat kraantjeswater in een proefbuis. Ik liet dit staan en kreeg een lichtbruine smurrie.

Dit heb ik gefiltreerd. In het filtreerpapier bleef een donkerbruine stof achter die paars kleurde wanneer het op gewoon papier kwam (niet op textiel, filtreerpapier,...).

Het filtraat was een rode vloeistof. Ik deed deze (zonder een reden) bij wat kraantjeswater. Ik liet dit staan om later alles op te ruimen en toen ik even later weerkwam rook het er heel erg naar javel en die geur was afkomstig van het bekertje met het filtraat + het kraantjeswater. Ik dacht eerst bij het ruiken van de geur aan chloor (zwembad) of wc product maar na een proef te hebben gedaan met javel in de klas kon ik de geur thuisbrengen.

Kan iemand mij uitleggen wat er allemaal is gebeurd?

Ik heb eigenlijk twee concrete vragen:

1. Wat was de bruine vaste stof die paars verkleurde bij aanraking met papier.

2. Wat was de stof die werd gemaakt door kraantjeswater en het filtraat.

Is het mogelijk dat er zich in het bekertje natriumhypochloriet heeft gevormd?

Alvast bedankt!

Groeten

Tom

Berichten: 3.145

Re: Welke stof heb ik gemaakt?

Koper(II) ionen reageren met jodide ionen tot koper(I) en jood:

2Cu2+ + 2I- --> 2Cu+ + I2

Het I2 (jood) reageert met papier tot een blauw zetmeelachtig complex. In oplossing is dit roodbruin.

Een ander deel van het jodide reageert vervolgens met Cu+ onder vorming van een witgrijs neerslag:

Cu+ + I- --> CuI

Dit neerslag is wit. Het is echter een bruine smurrie omdat het verontreinigd is met jood.

Probeer nou zelf eens de beide gegeven reacties te combineren tot 1 nettoreactie. Bedenk hierbij dat Cu+ alleen maar ontstaat als er nog overmaat jodide aanwezig is. Cu+ kan nl. niet in oplossing bestaan onder de gegeven condities, maar alleen in combinatie met jodide.

Berichten: 49

Re: Welke stof heb ik gemaakt?

Dit geeft dit dan?:

CuSO4 en KI

Cu+ + I- --> CuI

K2+ + SO42- --> KSO4

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Welke stof heb ik gemaakt?

bijna, kalium is K+ en koper is Cu+ als je begint (hint: redoxreacties).

Maar ik denk dat er eerder wordt bedoeld, dat je beide reacties die al gegeven zijn, kunt omtoveren in 1 totaalreactie.

Reageer