lijmen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

lijmen

hallo,

ik doe een profielwerkstuk over lijm maken. Nu proberen we een lijm te maken van een synthetisch rubber en een synthetische hars in een organisch oplosmiddel.

de synthetische rubber is (poly)chloropreenrubber en de hars is fenolhars.

het probleem is dat de rubber nogal traag oplost in aceton of ethylacetaat, nu heb ik gehoord dat het sneller op zou lossen in tolueen, maar dat mogen wij van school niet teveel gebruiken omdat het kankerverwekkend is. hebben jullie een alternatief oplosmiddel?

wk

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: lijmen

Als je een zuurkast gebruikt, handschoenen draagt en zorgvuldig werkt, blijft van dat kankerverwekkende niet veel over.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: lijmen

Blijkbaar is ethylacetaat te polair? Zou THF werken? Hexaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: lijmen

THF werkt, warme xyleen gaat ook, maar misschien verdampt dat te langzaam.

Berichten: 9

Re: lijmen

wij werken wel voorzichtig, maar de school is toch een beetje bang Afbeelding

ik probeer het wel met THF, hexaan.

of er moet nog iets beters zijn??

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: lijmen

Tolueen mag niet maar hexaan wel...

Hexaan is verdacht neurotoxisch. Dan kun je ´gezonder´ petroleumether gebruiken.

Berichten: 9

Re: lijmen

Is petroleumether apolairder dan ethylacetaat? en is er nog een ander naam voor Petroleumether??

Berichten: 216

Re: lijmen

Petroleumether is inderdaad apolaider dan ethylacetaat. Dit komt doordat petroleumether een mengsel van alkanen is en ethylacetaat een ester is.

P.ether is de algemene naam voor een aardolie destillaat met een bepaald kookpunt, meestal 600-800C.

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: lijmen

Ik denk dat hexaan of petroleumether je spulletje niet oplossen. Een heel goede kans heb je met thinner (van de Gamma bijvoorbeeld). Dit bevat xyleen en isobutanol.

Succes!

Berichten: 9

Re: lijmen

bedankt

ik heb op school een proef ingezet, dus ik moet afwachten voor resultaten.

maar ik zal het ook met thinner proberen

Reageer