Polyvinylalcohol en rheopectische rubbersoort

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 107

Polyvinylalcohol en rheopectische rubbersoort

Hallo iedereen,

Wanneer men spreekt over een tot een zeker % gehydrolyseerde PVA wat bedoelt men dan eigenlijk ? Ik wil zeggen : welke behandeling heeft men het dan laten ondergaan en wat is het gevolg voor de structuur.

Ik neem aan dat het is bedoeld om de wateroplosbaarheid te verhogen ?

Dit kadert in mijn zoektocht naar een rheopectische rubbersoort, dus een rubbersoort die zich "verzet" bij plotse uitrekking of contractie. Weet er iemand een soort, fabrikant of andere hint ?

Ik vermoed ergens dat dit niet bestaat, daarom ben ik aan het zoeken naar een soort silly putty-variant waarvan ik de viscositeit en dus het rheopectische gedrag kan regelen door de polymerisatiegraad te varieren. Vandaar mijn vraag naar het PVA toe.

Alle informatie wordt in dank aanvaard.

Paul

Berichten: 552

Re: Polyvinylalcohol en rheopectische rubbersoort

polyvinylalcohol wordt bekomen door een hydrolyse (in basisch milieu meestal) van polyvinylacetaat (PVA). Vandaar dat men spreekt over "x% gehydrolyseerd PVA", een term om polyvinylalcohol te wijzen.

De wateroplosbaarheid wordt inderdaad verhoogd, plus de kristalliniteit verandert. (atactisch) PVA is amorf maar het polyvinylalcohol, ook atactisch!!, is wel kristallijn.

Reageer