totale organische koolstof / COD/BOD/TC

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 241

totale organische koolstof / COD/BOD/TC

Besten,

Is er iemand die weet heeft van een verband tussen totaal organische koostof, totale koolstof, BOD (biological Oxigen demand) en COD (chemical oxigen demand)

O het internet staat wel wat deze parameters betekenen, en hoe ze apart bepaald worden, maar een verband tussen deze..??

wie kan mij helpen ?

( deze info zou mij aardig helpen omtrent aangifte van afvalwaterparameters. )

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: totale organische koolstof / COD/BOD/TC

Wat wil je precies weten? Wil je een soort factor aanhouden om met de gevonden TOC- waarde het CZV uit te rekenen?

Ik heb een tijdje gewerkt met een online TOC meter en we konden een factor 3 aanhouden om tot het CZV gehalte te komen. Ik heb volgens mij nog ergens de formule om met een TOC getal de ve. uit te rekenen.

In een stabiel proces en / of afvalwater van een redelijke stabiele kwaliteit werkt het rekenen met een factor prima.

Ook moet ik nog ergens een kiwa onderzoek hebben over dit onderwerp. Ik meen dat ook een aantalwaterschappen bezig zijn met het onderzoeken en acceptatie van TOC waarden.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: totale organische koolstof / COD/BOD/TC

In een stabiel proces en / of afvalwater van een redelijke stabiele kwaliteit werkt het rekenen met een factor prima.
In een stabiel proces met afvalwater van stabiele samenstelling werkt dit wel. Maar die factoren tussen de verschillende parameters (TOC/CZV, CZV/BZV, enz.) moeten per stabiel-afvalwaterstroom apart worden vastgesteld.

Zodra je meer afvalwaterstromen wil betrekken of als er sprake is van een afvalwaterstroom die varieert in samenstelling, dan gaat dit hele verhaal niet op.

Berichten: 252

Re: totale organische koolstof / COD/BOD/TC

Iedereen heeft het over een stabiel proces of stabiel afvalwater. In dat geval klopt het inderdaad dat er een redelijk corealite bestaat tussen de verschillende vuilvrachtparameters. De eigenschap van afvalwater is nu eenmaal dat de samenstelling zelden stabiel is. Zelfs niet in gemeentelijk afvalwater. Dat is dus ook de reden waarom er verschillende parameters moeten gemeten worden. Een kleine verandering in een productieproces kan een enorme invloed hebben op één van de parameters zodat elke verhouding totaal zoek is.

Om even terug te komen op je initiële vraag: Het verschil tussen TOC en totale koolstof, TC, is dat je met TOC enkel het koolstofgehalte dat organisch gebonden is bepaalt en met TC ook de anorganische koolstof. In praktijk zijn dit voornamilijk carbonaten. De relatie tussen COD en BOD zit dan weer in de oxideerbaarheid. Eenvoudige organische moleculen zijn meestal zowel biologisch als chemisch goed af te breken (oxideren). Complexere moleculen worden biologisch minder goed of zelfs niet af te breken maar kan dit nog wel chemisch. Dit geeft dus een totaal andere verhouding COD/BOD.

Hopelijk brengt dit wat licht in de duisternis ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: totale organische koolstof / COD/BOD/TC

Beste Dee Vee,

dank voor uw uitleg. Betekent dit dus dat we niet kunnen zeggen dat er een wiskundig verband is tussen de verschillende parameters?

Dat de TC= IC + OC (inorganic carbon+organic carbon) dat lijkt me meer dan duidelijk, maar tussen organic carbon en die BOD en/of COD,

dat lijkt dus niet zo duidelijk via een wiskundige formule bepaald te zijn, ..of heb ik het mis?

Berichten: 252

Re: totale organische koolstof / COD/BOD/TC

Klopt over heel de lijn! :D

Behalve als de samenstelling van je water niet of nauwelijks varieert natuurlijk. :P

Reageer