Etikettering oplossingen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Etikettering oplossingen

Hier even een vraag waar ik al een tijdje mee zit. In het kader van kwaliteit moeten oplossingen op het lab geetiketterd worden. Op zich geen probleem, maar de vraag is nu: vanaf welke concentraties ben je verplicht om een gevarensymbool te plakken?

Bedoel dus het volgende: voor een sterk verdunde loog oplossing hoef je geen symbool te plakken dat het etsend is, voor een geconcentreerde oplossing weer wel. Maar vanaf welke concentratie?

Ik weet dat er richtlijnen zijn hiervoor, maar kan ze nergens vinden....Wie helpt me?

Berichten: 774

Re: Etikettering oplossingen

Gaat het om een bedrijfslabo? Schoollabo? of een algemene vraag?

Re: Etikettering oplossingen

Als je een catalogus hebt van de firma boom met chemicaliën dan staat daarin voor welke oplossingen en ook verdunde oplossing welke etiketten erop zitten. Denk hierbij aan zoutzuur 0,1 mol/l en salpeterzuur 0,1 mol/l

Dit is de snelste manier om te weten welke etiket erop moet komen.

Houd er ook rekening mee dat eigenlijk ook dan de R & S zinnen op het etiket moeten staan.

Berichten: 4

Re: Etikettering oplossingen

rip1968 schreef: Als je een catalogus hebt van de firma boom met chemicaliën dan staat daarin voor welke oplossingen en ook verdunde oplossing welke etiketten erop zitten. Denk hierbij aan zoutzuur 0,1 mol/l en salpeterzuur 0,1 mol/l

Dit is de snelste manier om te weten welke etiket erop moet komen.

Houd er ook rekening mee dat eigenlijk ook dan de R & S zinnen op het etiket moeten staan.
Dat is idd een idee, nog niet aan gedacht. (niet dat ik hier 1,23 een Boom catalogus heb, maar daar is wel aan te komen) maar het gaat meer om de home-made oplossingen, zoals bv een 50mM ABC of een 8M Ureum,10mM TRIS oplosing, om even wat te noemen.

Berichten: 2.337

Re: Etikettering oplossingen

Dan kies je dat toch gewoon zelf? :)

Je kan niet zomaar een concentratie bepalen vanaf wanneer iets gevaarlijk is.

Persoonlijk hang ik geen etiketten op stoffen thuis omdat ik de voornaamste gevaren wel ken.

Voor chemische bedrijven en scholen zijn hier omtrent wel wetgevingen denk ik.

Keukenzout heeft zelfs R en S zinnen. :D

Berichten: 4

Re: Etikettering oplossingen

chemaniac schreef:
Voor chemische bedrijven en scholen zijn hier omtrent wel wetgevingen denk ik.
en juist daar ben ik op zoek naar.

Ik weet uit ervaring dat bv binnen het AMC lijsten rondgaan met etiketteringinstructies, ook aan de hand van concentraties.

Natuurlijk is niet elke stof met elkaar te vergelijken, maar het is meer in de trant van dat wanneer je bv een oplossing heb, je niet verplicht bent een gevarensymbool aan te brengen beneden een bepaalde concentratie. Stel dat ik bv een verdunde alcoholische loog oplossing heb, navenant de concentratie aan loog en alcohol moet je 1 of meerder gevarensymbolen aanbrengen, of wanneer de concentratie dermate laag is geen.

Het is alleen de vraag wanneer wel en wanneer niet. Natuurlijk, better safe than sorry, maar onnodig werk genereren is ook niet nodig.

Re: Etikettering oplossingen

De etikettering is vereist en omschreven in de europese milieuwetgeving en bedoelt voor de handel tussen bedrijven.

Voor binnen bedrijven geldt de ARBO-wetgeving en is het niet specifiek omschreven maar zullen de problemen binnen een Risicio Inventarisatie en Evaluatie (RIE)aan het licht moeten komen en daarin kan worden bepaald hoe er geetiketteerd moet worden en wanneer.

Je moet contact opnemen met de arbodienst om hier uitsluitsel over te krijgen.

Berichten: 129

Re: Etikettering oplossingen

Via de databank gevaarlijke stoffen kan je zelf etiketten maken in het gewenste formaat. Het programma berekent zelf welke gevarensymbolen erop horen.

Berichten: 137

Re: Etikettering oplossingen

Via de databank gevaarlijke stoffen kan je zelf etiketten maken in het gewenste formaat. Het programma berekent zelf welke gevarensymbolen erop horen.
haha Afbeelding

Afbeelding

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Jorim: Het spammen met onzinnige berichten, zoals alleen een link, smilie of reclame, is niet toegestaan. Plaats alleen opmerkingen als je echt iets toe te voegen hebt!</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Reageer