Magische oplossing

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 109

Magische oplossing

Hallo beste mensen. een tijdje al (zeg maar een jaartje of 6) zit ik met een onopgelost probleem. het geval wil namelijk dat ik ooit eens op de HAVO, 2 bekerglaasjes zag staan die de VWO groep had achter gelaten. in de ene zat een zwarte vloeistof en in de andere een witte (beide niet transparant). de TOA vertelden mij toen dat daar 1 of ander goedje in zat waar de VWO mee bezig was. meer niet. in mijn toen ondeugende bui heb ik voor de gein toen wat van die zwarte vloeistof in de witte gedaan in de hoop hun oplossing te verstoren. tot mijn grote verbazing, gebeurde er helemaal niets. met andere woorden: de zwarte oplossing werd wit. toen in de TOA er bij haalde mocht ik het nog een keertje overschenken maar dan van de witte oplossing naar de zwarte. ik vulde het zwarte glaasje totdat mijn witte oplossing voor 3/4 leeg was, maar nog altijd geen kleursverandering. de witte oplossing werdt gewoon zwart. uit frustratie heb ik toen dat bodempje witte vloeistof overspoelt met de zwarte, tot de zwarte vloeistof voor 3/4 in het witte glaasje zat en (jawel) ineens weer wit geworden was. dit bleef ik zo en keer of 5 herhalen en toen werden beide oplossingen in een keer kleurloos en transparant.

sinds dien heeft het me altijd bezig gehouden wat er nou voor stofjes in die bekerglaasjes zou kunnen hebben gezeten. niemand die ik tot nu toe heb gesproken kon mij vertellen of zelfs maar herkennen wat voor stofjes dit zouden kunnen zijn geweest. ik zou dolgraag dit proefje nog eens wilen herhalen na al die jaren, maar dan moet ik wel eerst weten wat voor stofjes ik hiervoor nodig heb.

Weet iemand wat het zou kunnen zijn geweest?

ps. het was buiten de zuurkast.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Magische oplossing

Klinkt een beetje als een chemische klok :)

Berichten: 2.337

Re: Magische oplossing

Ik heb eens iets gelijkaardigs gezien en dat was met dijood.

En nu Fuzzwood de term chemische klok aanhaalt zie ik een verband ermee want die oplossing werd op een vast tijdstip oppeens pikzwart. :lol:

Berichten: 109

Re: Magische oplossing

tja, helaas. nee dat was het niet. ik dacht ook eerst het eindelijk gevonden te hebben met de chemische klok, maar de chemische klok is ietst, zoals de naam al aangeeft, wat periodiek van kleur veranderd. dit veranderede echter alleen maar op het moment dat je het overgoot, en niet als je maar lang genoeg wachte. Afbeelding

Berichten: 216

Re: Magische oplossing

Mijn eerste gedachte was ook meteen iets met jood. Misschien dat er in de zwarte oplossing jood met zetmeel zat en in de nadere een reductor die het jood reduceerde tot I-.

Berichten: 2.337

Re: Magische oplossing

Ik ben hier ook vrij zeker van dat het dit is. En als dit met met bepaalde concentraties doet kan je precies uitrekenen wanneer die kleuromslag gaat komen.

Een soort van primitieve chemische klok?

Berichten: 109

Re: Magische oplossing

oke, hoe zet je zoiets op dan? toen ik er voor het eerst mee in aanraking kwam was ik niet aan het rekenen en toch lukte het, dus ik ben benieuwt :P .

Berichten: 2.337

Re: Magische oplossing

Sorry ik heb nooit de condentraties of reactie omstandigheden gekend.

Waarschijnlijk was de oxidator of de concentratie daarvan bij jou hoog waardoor de reactie direct en aflopend doorging.

Reageer