Gladde wegen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Gladde wegen

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik liever niet weet vat winters in België ,

Niet vanwege de koude , of de sneeuw , daar hou ik wel van , maar

vanwege het zout .

Het tast mijn auto aan , en het lijkt mij ook niet goed voor het leven

in de bermen maar ook niet voor het leven in de talloze waterwegen , gaande

van sloten tot rivieren en kanalen .

Zou er niet iets te maken zijn dat de wegen ijsvrij houdt en goed is voor de natuur ,

en voor mijn auto ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Gladde wegen

Niet rijden :P

Berichten: 216

Re: Gladde wegen

Vloerverwaring!

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Gladde wegen

Die laatste opmerking lijkt grappig maar is heel serieus.

Rijkswaterstaat heeft al succesvolle proeven gedaan met het opslaan van warmte uit zonbeschenen asfalt. Dit relatief warme water wordt opgelasgen in diep gelegen waterlagen en kan dan in de winter opgepompt worden om de weg te laten ontdooien. Echt geen 1 april.

Berichten: 109

Re: Gladde wegen

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik liever niet weet vat winters in België ,

Niet vanwege de koude , of de sneeuw , daar hou ik wel van , maar

vanwege het zout .

Het tast mijn auto aan , en het lijkt mij ook niet goed voor het leven

in de bermen maar ook niet voor het leven in de talloze waterwegen , gaande

van sloten tot rivieren en kanalen .

Zou er niet iets te maken zijn dat de wegen ijsvrij houdt en goed is voor de natuur ,

en voor mijn auto ?
Vast wel :P , maar niets is zo goedkoop en zo praktisch voorhanden als zout. en aangezien het met tonnen over het Nederlandsche en Belgische wegdek wordt gestrooit na een sneeuwbui kan ik me niet voorstellen dat een andere stof, zei het die wel effectiever is, zo goedkoop geproduceerd kan worden om in die hoeveelheden verspreid te worden. klasiek voorbeeld van kosten-baten plaatje.

Dat van vloerverwarming wordt ook al toegepast op menig vliegveld. Schiphol is daar een voorbeeld van. deze heeft een buizensysteem onder een aantal banen liggen die bij noodzaak verwarmd kunnen worden om zo het dek ijs en sneeuwvrij te houden.

(ps. ''...het leven in de berm''? het enige wat ik zo af en toe in de berm tegen kom is alles behalve levend, maar dat terzijde)

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Gladde wegen

Door het slimme beleid van o.a. RWS (beperkt maaien, geen bestrijdingsmiddelen, geen lood meer in de benzine) zijn de bermen in Nederland in de laatste decennia dramatisch verbeterd. Er zit meer leven dan je denkt. Waarom denk je dat al die buizerds boven de bermen vliegen i.p.v. in het weiland?

Berichten: 2.337

Re: Gladde wegen

Omdat er veel dode dieren op de baan liggen die ze zelf niet meer moeten doden en zo energie te sparen.

Berichten: 107

Re: Gladde wegen

In IJsland (Reykjavik) worden de meeste voetpaden verwarmd. Idem voor privé-opritten.

P.

Berichten: 109

Re: Gladde wegen

Omdat er veel dode dieren op de baan liggen die ze zelf niet meer moeten doden en zo energie te sparen.
ik ga met deze verklaring :P . sorry ik woon in de randstad, dus ik zag nooit al een weiland, laat staan een buizert er boven. alles wat ik zie op of naast de snelweg is toch echt mors dood hoor.

Berichten: 216

Re: Gladde wegen

pghm schreef: In IJsland (Reykjavik) worden de meeste voetpaden verwarmd. Idem voor privé-opritten.

P.
@pghm; In Reykjavik wordt energie gewonnen uit aardwarmte, omdat ijsland op een aardbreuk ligt. Dit is niet te transporteren naar west europa.

@Chemaniac; Alle roofvogels, en dus niet aasdieren, jagen op levende prooien. In nederland komen bijna geen aas etende vogels voor (gieren). Ik heb meer dan eens vogels als buizerds en valken langs de snelweg gezien. Roofvogels zitten hier omdat prooien die de weg over willen steken erg makkelijk te zien zijn en nergens kunnen vluchten. Makkelijke prooien dus.

Ik heb eens een buizerd op de vooruit gehad omdat deze een muisje aan het vangen was, een levende muis wel te verstaan, die bezig was de snelweg over te steken. De natuur wend aan aanpassingen door de mens, zo gaat wild naast en op de snelweg leven.

Berichten: 1.379

Re: Gladde wegen

Het meest voor de hand liggende alternatief voor het strooien van natriumchloride op de wegen is natriumsulfaat. De corrosieschade aan auto's zal dan veel minder zijn. Want het corrosieprobleem bij keukenzout zit vooral in het anion.

In dat natriumsulfaat kunnen we mooi onze SO2 c.q zwavelzuuroverschotten wegwerken. Als dat betaalbaar blijkt te zijn.

We moeten natuurlijk wel hopen dat de de sulfaatreducerende bacterien in de bodem daarbij geen nieuwe problemen zullen oproepen door de bodem te gaan vervuilen met sulfieten en sulfiden.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Gladde wegen

voegen we een antibiotium toe aan het natriumsulfaat dat de sulfaatreducerende bacteriën niet veel meer doen.

en zo kunnen we bezig blijven.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 2.337

Re: Gladde wegen

@Chemaniac; Alle roofvogels, en dus niet aasdieren, jagen op levende prooien. In nederland komen bijna geen aas etende vogels voor (gieren). Ik heb meer dan eens vogels als buizerds en valken langs de snelweg gezien. Roofvogels zitten hier omdat prooien die de weg over willen steken erg makkelijk te zien zijn en nergens kunnen vluchten. Makkelijke prooien dus.


Ah ok dan, mij was geleerd dat ook roofvogels soms dode dieren van de autosnelweg namen.

Reageer