Energietoestand van een atoom

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Energietoestand van een atoom

Mijn vraag is kort en bondig:

Weet er iemand waarom een atoom een zo laag mogelijke toestand aan vrije energie wil hebben?

(Zelf denk ik dat het iets te maken heeft met binding al dan niet meer kunnen aangaan enz... :) maar ik weet het dus niet zeker dus daarom hoop ik dat iemand mij hier uit mijn lijden kan verlossen :P )

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Energietoestand van een atoom

Dit is een heel algemeen principe. Het zelfde geldt voor knikkers en zwaartekrachtsenergie: ook die wordt geminimaliseerd. Dit is niet zozeer een "waarom" alswel een grondprincipe.

Berichten: 190

Re: Energietoestand van een atoom

Er wordt inderdaad algemeen gesteld dat de natuur streeft naar een zo laag mogelijk energievorm.

Een verklaring hiervoor lijkt me ook niet echt te verwoorden.

Er zijn zoveel voorbeelden van bv. potentiele bindingscurven die je hierbij zou kunnen illustreren, maar hoe de vorm hiervan bepaald wordt is dan weer een nieuwe vraag.

Gewoon aannemen zou ik zeggen :-)

Berichten: 7

Re: Energietoestand van een atoom

Mogelijk heb ik een verklaring.

Een atoom is een dynamisch systeem. Je kan namelijk energie toevoegen aan een atoom (door het elektron aan te slaan), maar ook wegvangen (indien het elektron al is aangeslagen).

Een atoom zou je kunnen zien als een dynamisch evenwicht:

atoom (laag energetisch) + energie -><- atoom (hoog energetisch)

Nu lijkt mij de kans dat vrije energie vanzelf het atoom in een hoog energetische vorm brengt veel kleiner dan de kans dat een hoog energetisch atoom vervelt in een laag energetisch atoom energie.

Ik kan niet zeggen of dit klopt, maar dit is wat ik zelf kan beredeneren.

Berichten: 252

Re: Energietoestand van een atoom

de natuur, van subatomaire deeltjes tot het universum streeft naar een zo laag mogelijke entropie, S. Entropie wordt ook wel eens vergeleken met chaos of wanorde. De natuur streeft dus naar de grootst mogelijke wanorde.

Vergelijk het met een cursus van 1000 losse bladzijden. Als je die in het park tijdens een wijdhoos omhoog gooit is de kans dat je ze achteraf terugvindt in de juiste volgorde ontzettend klein. Als je de cursus weer op volgorde wil zal er er wat energie moeten insteken (of wat moeite moeten doen)

Zoek eens in google op entropie (of entropy).

Reageer