Ionisatievermogen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Ionisatievermogen

Wat is de betekennis van het ionisatievermogen van een atoom?

Wil dit zeggen dat een atoom andere deeltjes tot ionen gaat omvormen of gaat het om het vermogen van een atoom om zelf omgezet te worden tot ion?

Berichten: 197

Re: Ionisatievermogen

Het ionisatievermogen van een atoom zegt iets over een atoom dat één of meer elektron(en) afstaat aan een ander atoom. Hierdoor ontstaan er ionen die d.m.v. "doorketsing" (ene elektron slaat andere elektron uit het atoom) straling veroorzaken! Je had inderdaad gelijk: een atoom gaat dan andere atomen tot ionen omvormen. Beide beweringen kloppen wel, volgens mij! Er moet ergens energie worden opgewekt om deze elektron(en) uit het atoom te ketsen, en er ontstaan ook ionen. Des te sterker het ionisatievermogen van atomen, des te schadelijker is het!

Hoop dat ik hier foutloze en bruikbare informatie heb gegeven ;)

Groetjes Marco

Berichten: 109

Re: Ionisatievermogen

lijkt mij dat dat dan ook geldt voor een electron opnemen. denk aan de halogenen, die zijn vrij ioniserend om het maar zo ff te zeggen.

Berichten: 1

Re: Ionisatievermogen

Monkey12 schreef: Wat is de betekennis van het ionisatievermogen van een atoom?

Wil dit zeggen dat een atoom andere deeltjes tot ionen gaat omvormen of gaat het om het vermogen van een atoom om zelf omgezet te worden tot ion?
het ionisatievermogen bestaat uit verschillende stappen=

- de eerste ionisatie energie bedoeld men eigenlijk "de energie / vermogen die nodig is om uit een gasvormig neutraal geladen atoom een elektron volledig los te maken"

A(g) + IE1 -> A+ (g) + e-

- de tweede ionisatie energie bedoeld men eigenlijk "de hoeveelheid energie die nodig is om aan een éénmaal positief geladen gasvormig ion een elektron te ontrekken"

Een derde ionisatie energie komt ook nog voor, een vierde komt praktisch niet voor.

De vorming van mono-atomische positieve ionen uit atomen vergt energie (IE). De groote van deze energie is afhankelijk van de aard van het atoom. Groote postieve ionen met kleine ladingen komen het gemakkelijkst tot stand.

Naast ionisatie energie heb je ook nog elektronenaffiniteit, en daabij is het even opletten want de eerste elektronenaffiniteit (EA1) is de hoeveelheid energie die vrijkomt wanneer men een elektron aan een gasvormig atoom toevoegd.

Terwijl de tweede elektronenaffiniteit de hoeveelheid energie is die vrijkomt als een gasvormig éénwaardig negatief geladen ionen een elektron opneemt, is negatief.

Mvg

Berichten: 109

Re: Ionisatievermogen

juist ja. ik denk dat ik al een beetje in slaap was toen ik die opmerking plaatste :P gaat weer nergens over. let niet op mijn, Qashqai heeft volkomen gelijk!

Berichten: 6

Re: Ionisatievermogen

Klopt het dus als ik het volgende stel?

"Het ionisatievermogen van een atoom zegt iets over de manier waarop een atoom één of meerdere elektronen zal afgeven.

Een groot ionisatievermogen wijst erop dat een atoom makkelijk een elektron zal afgeven en dus zo een ander atoom gaat ioniseren. Een klein ionisatievermogen wijst op het tegengestelde."

Iedereen bedankt om zo snel te reageren ;)

Mvg

Berichten: 109

Re: Ionisatievermogen

ja, lijkt me niks mis met die bewering. klinkt logisch!

Reageer