Verschil biologische en technische herhaling

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 29

Verschil biologische en technische herhaling

Nou weet ik wel wat een technische herhaling is, maar wat is exact een biologische herhaling? Heb het proberen te "google-en" maar heb er geen info over gevonden.

Re: Verschil biologische en technische herhaling

Geef eens wat meer van de context dan snappen we het misschien.

Berichten: 29

Re: Verschil biologische en technische herhaling

Gewoon om statistiek toe te passen op een experiment.

Bij het experiment hebben we verschillende metingen gedaan op plantjes die we zelf hebben gekweekt, metingen zoals elementbepalingen, enzymmetingen en TBA-metingen. Bij het uitwerken van de statistiek heb ik het gemiddelde genomen van de meetwaarden van de herhaalde metingen (technische herhaling). Maar nu blijkt dat ik voor de statistiek gebruik moet maken van biologische herhalingen ipv de technische herhalingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Verschil biologische en technische herhaling

Ik kan me voorstellen dat je een bepaling herhaald doet op delen van één plantje. Een duplo op één plantje dus, bijv. verschillende stukjes blad of stengel. Dat zou dan een technische herhaling zijn.

Verder kun je een bepaling herhaald uitvoeren met hetzelfde deel van steeds een ander plantje (onder dezelfde condities gegroeid). Je zou dan kunnen spreken van de ´som´ van de biologische en de technische herhaling.

Als je nu de technische herhaling ´aftrekt´van de biologische en technische herhaling, hou je de biologische herhaling over. Een duplo van de natuur zelf.

Zou het zoiets kunnen zijn?

Berichten: 29

Re: Verschil biologische en technische herhaling

Marjanne schreef: Ik kan me voorstellen dat je een bepaling herhaald doet op delen van één plantje. Een duplo op één plantje dus, bijv. verschillende stukjes blad of stengel. Dat zou dan een technische herhaling zijn.

Verder kun je een bepaling herhaald uitvoeren met hetzelfde deel van steeds een ander plantje (onder dezelfde condities gegroeid). Je zou dan kunnen spreken van de ´som´ van de biologische en de technische herhaling.

Als je nu de technische herhaling ´aftrekt´van de biologische en technische herhaling, hou je de biologische herhaling over. Een duplo van de natuur zelf.

Zou het zoiets kunnen zijn?
Ik dacht dat het aantal bepalingen dat je uitvoert met hetzelfde deel van steeds een ander plantje een "zuivere" technische herhaling was.

Maar volgens jouw uitleg krijg ik dan het volgende:

*aantal bepalingen uitgevoerd op andere plantje: 5 (= technische + biologische herhaling)

*we hebben in duplo gewerkt (= 1 technische herhaling)

==> aantal biologische herhalingen = 5 - 1 = 4

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Verschil biologische en technische herhaling

Ik dacht dat het aantal bepalingen dat je uitvoert met hetzelfde deel van steeds een ander plantje een "zuivere" technische herhaling was.
Nee, dat is niet wat ik suggereer.

Omdat je steeds hetzelfde deel van een ANDER plantje pakt, zit hierin ook een biologische herhaling. Niet elk plantje is identiek. De herhaling van de natuur zit hierin verwerkt.

Omdat je bij de uitvoering van elke analyse te maken hebt met technische herhaling, bevat dit resultaat de technische en de biologische herhaling.

De zuiver technische herhaling krijg je als je monstermateriaal bij elke analyse identiek is. Dus bij analyses op steeds hetzelfde deel van één plantje (ervan uitgaande dat een deel van een plantje homogeen is, bijv. de stengel of het blad).

Overigens wil ik hier nogmaals melden dat ik iets suggereer. Zeker weten doe ik het ook niet. :oops:

Maar als mijn gedachtegang klopt dan krijg je de biologische herhaling als volgt:

Analyses van steeds hetzelfde deel van één plantje --> technische herhaling.

Analyses van steeds hetzelfde deel van verschillende plantjes --> technische plus biologische herhaling.

De biologische herhaling volgt dan uit het 'aftrekken' van de technische herhaling uit de technische plus biologische herhaling. Voor dit 'aftrekken' bestaat een formule. Stel de technische herhaling TH = 10 %. Stel de technische plus biologische herhaling TBH = 15 %. Dan is de biologische herhaling BH gelijk aan:

BH = √(TBH2 - TH2)

In mijn voorbeeld zou de biologische herhaling gelijk zijn aan 11 %.

Reageer