toepassingen acetylatie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

toepassingen acetylatie

Dag allemaal,

ik heb voor mijn PWS (profielwerkstuk) wat informatie nodig over acetylatie. Door middel van oude studieboeken ben ik ongeveer te weten gekomen hoe de reactie verloopt, maar ik ben nu op zoek naar enkele (relatief simpele) toepassingen van de reactie. Kan iemand mij verder helpen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: toepassingen acetylatie

Acetic anhydride is commonly used as an acetylating agent reacting with free hydroxyl groups. For example, it is used in the synthesis of Aspirin.


Bron
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.379

Re: toepassingen acetylatie

Heel bekend is het acetyleren van salicylzuur tot aspirine. Als motief wordt daarbij vermeld dat het geacetyleerde produkt veiliger voor de maag zou zijn. In het darmkanaal zou het salicylzuur weer teruggevormd worden om daarna verder als pijnstiller werkzaam te zijn.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 147

Re: toepassingen acetylatie

Het kan ook als beschermgroep worden gebruikt voor amines en alcoholen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: toepassingen acetylatie

Het wordt in de milieuchemie vaak toegepast om polaire moleculen minder polair te maken, zodat ze gaschromatografisch op een veel toegepaste (relatief apolaire) analytische kolom makkelijker te analyseren zijn.

Vaak zijn het -OH-groepen die worden geacetyleerd m.b.v. azijnzuuranhydride (bijv. van fenolverbindingen, carbonzuren, aminoverbindingen).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: toepassingen acetylatie

Je kunt ook aromatische moleculen (zoals benzeen) acetyleren. Deze Friedel-Craft acylering gaat via een electrofiele aromatische substitutie. Hierbij wordt een verbinding tussen koolstofatomen gemaakt. Deze reactie wordt gebruikt in de opbouw van organische moleculen bij ondermeer de synthese van farmaceutische producten.

Reageer