Oplosmiddel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 60

Oplosmiddel

Beste chemici,

Ik ben op zoek naar een oplosmiddel dat o.a. olie en zeep uit een filter kan spoelen.

Ik heb best veel eisen, ik denk dat ik niet aan alle kan voldoen.

Ik probeer in ieder geval aan zoveel mogelijk te voldoen, waarvan sommige een must zijn.

-Compatible met een vacuumpomp met rubberen kleppen (exacte materiaal weet ik niet).

-Reinigen van een PVDF filter zonder deze op te lossen (compatibeliteits tabel filter)

-Metalen(ijzer, aluminium, koper etc) niet mag aantasten.

-Veilig bruikbaar, liefst met een vlampunt boven de 60 graden C (mijn zeep-oplossing is 55 graden C), kleine hoeveelheden niet gevaarlijk bij inademing of aanraking met de huid.

Ik heb in principe maar weinig nodig om het filter schoon te spoelen, maar doe dit wel meerdere malen per dag.

Ik heb hiervoor met tecflow electronic cleaner gewerkt (samenstelling helaas niet bekend), maar toen waren de rubbers van mijn pomp erg snel kapot.

Ik zat zelf te denken aan terpentine of white spirit (spiritus?) oid, maar ik weet niet of dat geschikt is om te gebruiken met mijn electrische pomp (explosiegevaar, inademing dampen).

Ik kwam nog een oud topic tegen met de zoekfunctie, maar daar hebben ze het vooral over gebruik met verf.

Alvast bedankt voor de hulp.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Oplosmiddel

Hexaan? Veilig voor je PVDF, volgens mij ook voor rubber.

Olie zal mengen met hexaan, zeep denk ik ook wel.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Oplosmiddel

wat voor zeep heb je?

afwasmiddel, natrium-, kaliumstearaat, etc lossen allemaal prima op in hexaan.

eventueel heptaan of octaan als je wat hogere verdampings temp wilt.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 60

Re: Oplosmiddel

Bedankt voor de reacties.

Ik gebruik nu P3 Neutrapon 5088:

Vloeibare, neutrale, universele reiniger voor tussen- en eindreiniging voor staal, gietijzer en aluminium. Geschikt voor alle applicaties.

2% neutrapon op 98% kraanwater.

Ik kan er eigenlijk alleen Duitse specificaties voor vinden.

Het probleem is nu dat er residu in mijn filter blijft zitten dat ik wil wegen op hoeveelheid vervuiling.

Het verschil is zo'n 1.5-2 mg.

Welke (onverzadigde) koolwaterstoffen zitten er doorgaans in terpentine?

Ik had ergens gelezen dat dit voornamelijk C10H16 is.

Wat is het verschil in eigenschappen met bv heptaan of octaan?

Hoe kan ik aan die stoffen komen, zijn ze puur te verkrijgen?

Ik kreeg van het bedrijf dat de filters maakt ook nog als mogelijkheid isopropylalcohol (2-propanol, C3H8O).

Hiervan ligt het vlampunt erg laag (12graden), is dit niet te gevaarlijk ivm inademen en explosiegevaar?

Edit:

Als ik het goed begrijp heb ik voor een hoog vlampunt een koolwaterstof nodig met veel C en weinig H atomen.

Ik denk dat het pas 'veilig' wordt vanaf 10 C atomen, wat de keuze al erg beperkt maakt.

Verandert het oplossingsvermogen naarmate je meer C atomen hebt, of wanneer de verhouding C/H kleiner wordt?

Wat gebeurd er met deze stoffen en rubber?

Wat gebeurd er als ik hieraan nog een O(2) atoom plak?

Berichten: 137

Re: Oplosmiddel

mitsumark schreef: Bedankt voor de reacties.

Ik gebruik nu P3 Neutrapon 5088:

Vloeibare, neutrale, universele reiniger voor tussen- en eindreiniging voor staal, gietijzer en aluminium. Geschikt voor alle applicaties.

2% neutrapon op 98% kraanwater.

Ik kan er eigenlijk alleen Duitse specificaties voor vinden.

Het probleem is nu dat er residu in mijn filter blijft zitten dat ik wil wegen op hoeveelheid vervuiling.

Het verschil is zo'n 1.5-2 mg.

Welke (onverzadigde) koolwaterstoffen zitten er doorgaans in terpentine?

Ik had ergens gelezen dat dit voornamelijk C10H16 is.

Wat is het verschil in eigenschappen met bv heptaan of octaan?

Hoe kan ik aan die stoffen komen, zijn ze puur te verkrijgen?

Ik kreeg van het bedrijf dat de filters maakt ook nog als mogelijkheid isopropylalcohol (2-propanol, C3H8O).

Hiervan ligt het vlampunt erg laag (12graden), is dit niet te gevaarlijk ivm inademen en explosiegevaar?

Edit:

Als ik het goed begrijp heb ik voor een hoog vlampunt een koolwaterstof nodig met veel C en weinig H atomen.

Ik denk dat het pas 'veilig' wordt vanaf 10 C atomen,  wat de keuze al erg beperkt maakt.

Verandert het oplossingsvermogen naarmate je meer C atomen hebt,  of wanneer de verhouding C/H kleiner wordt?

Wat gebeurd er met deze stoffen en rubber?

Wat gebeurd er als ik hieraan nog een O(2) atoom plak?
Vlampunt is de temperatuur van een stof waarbij deze met een ontsteking in de fik kan gaan (simpel gezegd). Hexaan bijvoorbeeld heeft een vlampunt ver onder nul maar kan je toch prima refluxen bij z'n kookpunt (70 graden ofzo). Zolang je er geen lucifer of bougie bijhoudt zal er niks gebeuren. Als de rubbers ertegen kunnen zou ik voor heptaan of isopropanol gaan. Beide zijn niet erg giftig en met de brandbaarheid valt het wel enigzins mee (vergeleken met pentaan en ether).

Hexaan zou ik altijd vermijden. Het is ongeveer een factor 1000 giftiger dan pentaan en heptaan en in jou geval kan je prima heptaan gebruiken (als hexaan ook werkt).

Je zou eens contact op kunnen nemen met visser vogelzang chemie (vivochem.nl). Ze kunnen je waarschijnlijk wel een vat heptaan van 20 liter leveren.

Berichten: 3.145

Re: Oplosmiddel

Nog beter zou ik petroleumether vinden. Dat is nl. heel erg goedkoop en het is te koop in allerlei kooktrajecten:

- 30 ... 45 graden

- 40 ... 60 graden

- 60 ... 100 graden

- 100 ... 140 graden

Petroleumether is een mengsel van alkanen en cycloalkanen. Het is verzadigd (afgezien van evt. cyclische componenten, maar die reageren als verzadigd) en niet reactief. Deze alkanenmix is ook niet bijzonder giftig,

In feite kun je voor veel toepassingen waarvoor je zuiver pentaan, hexaan of heptaan gebruikt ook prima petroleumether gebruiken. Het scheelt echter gauw een factor 5 in de kosten.

Enige echte aandachtspunt is dat deze mixen wel tamelijk brandbaar zijn met vlampunten onder 60 graden. Ontbranding vindt echter alleen plaats bij aanwezigheid van vuur of vonken.

Berichten: 180

Re: Oplosmiddel

heej,

Ik bekeek net de site die je had opgegeven waarin je pomp staat. Daarin staat dat het diafragma van de pomp gemaakt is van polypropyleen.

in de volgende link (link) staan stoffen waar polypropyleen zeer slecht tegen kan. als ik het goed bekijk dan kan polypropyleen niet goed tegen petroleum ethers. Dus gebruik geen petroleum ethers zoals eerder geadviseerd werd. Hierdoor kan je ringetje wat de plunger van je pomp geleid langzaam een beetje oplossen/week worden. en hierdoor kan uiteindelijk je pomp vast lopen.

Maar aan de andere kant wil je ook dat je filter niet oplost in je spoelmiddel. het filter dat je gebruikt is gemaakt van polyvinylidene fluoride.(link2)

hierin moet je dus een stof zoeken die in beide gevallen dus goed valt. bijvoorbeeld ethanol, ethyleen glycol etc...

mochten geen stoffen bij zijn die goedkoop zijn of bruikbaar zijn dan zou ik adviseren om allereerst een stof te zoeken die goed is voor je filter en daarnaast niet heel schadelijk voor de pompring. Dan loop je wel een klein risico, maar ja als je dan toch iets moet kiezen.

het is vrij cruciaal dat je een oplosmiddel zoekt wat dus eigenlijk tegen beiden kan. dit aangezien je anders na verloop van tijd lekkages gaat krijgen of andere grotere problemen. en deze wil je over het algemeen voorkomen.

en geloof me daar maar op want bij mij is dit al een aantal malen voor gekomen en dit geeft een hoop extra gedoe. (laat staan kosten voor de baas)

Groenten Niels

Berichten: 60

Re: Oplosmiddel

Wederom bedankt voor de reacties.

Volgens mij is PP een kunststof, geen rubber.

Dat zou betekenen dat het huis van PP is, maar de rubbers die steeds kapot gaan niet?

Ik heb de compatibility tabellen even naast elkaar gelegd.

Nu blijven er eigenlijk alleen maar stoffen over die hydrofiel zijn, deze mengen dus met mijn zeep en kan ik er later niet of te moeilijk uit halen.

(het is sowieso moeilijk om een oplosmiddel voor olie te vinden die 'rubber' niet aantast)

Enige hydrofobe stoffen zijn volgens mij de fuel oils.

Deze zijn echter niet al te best voor mijn polypropyleen, maar misschien kan ik er 1 vinden waarbij de rubbers toch enige tijd meegaan (setje rubbers kost €18, dagelijks vervangen is dus vrij prijzig).

Fuel oils zijn de zwaardere koolwaterstoffen, zijn deze dan nog wel geschikt als oplosmiddel?

Welke zou het beste zijn voor mijn rubber?

Wat het vlampunt betreft.

Na de pomp wordt de vloeistof (water/zeep/oplosmiddel) opgevangen in een vat met een (gedeeltelijk) open bovenkant.

Hier kunnen de oplosmiddelen dus verdampen.

Hier in de buurt staan een aantal elektrische apparaten: twee elektromotor aangedreven pompen, 4 schakelaars, elektrisch hitte element, computer (genoeg aanleiding voor vonken dus).

In de nabije toekomst komt hier wel een afzuiging boven, dan kan ik in principe wel werken met lagere vlampunten.

Reageer