NaOH

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

NaOH

Wij hebben in school een brouwsel gemaakt van NaOH en moeten nu de reactie vergelijking en alles bepalen kan iemand ons helpen?

100ml gedistileerd water laten reageren met 10ml NaOH,en 19.2ml HCL en 3 druppels fenolftaleine.

deze proef deden we 3 maal en enkel de hoeveelheid HCL venadert

we deden het nog met 19.5 ml HCL en met 18.8 HCL

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: NaOH

Wat denk jij dat de reactievergelijking zou kunnen zijn?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 541

Re: NaOH

Nog een paar hints:

Wat is NaOH?

En wat is HCl?

En wat voor reactie zal er optreden tussen deze twee?

Ik zal je vast mee geven dat fenolftaleine een indicator is. Waarvoor is dit een indicator?

Berichten: 7

Re: NaOH

de indicator diende voor ons mengsel een paarse kleur te geven.

toen we HCl toevoegden werd deze kleur bleker en ging ze weg.

als ze weg was hadden we een neutraalreactie.

maar ons probleem is we moeten nu een reactievergelijking opstellen hiervan en dit vinden we niet.

we moeten eerst het aantal mol ofzo bereken en het aantal gram....

graag een hulpje hoe we verder moeten of kunnen.

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: NaOH

Kun je aangeven wat voor soort stoffen NaOH en HCl zijn? Kun je dat, dan kun je ook het soort reactie opzoeken wat typisch is voor als je deze stoffen zou mengen. De stofsoorten zitten ook in de naam van die reactie.

Je hebt voor de berekening ook de HCl concentratie nodig. Anders kun je nog niets. Die kunnen wij niet geven; die stond op de fles of heb je van de leraar moeten opschrijven.

Nee wij gaan het niet voordoen, en kunnen het zelfs nog niet eens zonder die concentratie. Je moet zelf met antwoorden komen, en die controleren we dan of vullen we aan.

Berichten: 7

Re: NaOH

0.1M was dat denkik

Berichten: 840

Re: NaOH

Weet je wat ionen zijn?

Als je HCl en NaOH oplost in water, welke ionen krijg je dan?

En als je die bij elkaar doet, doen die ionen dan wat met elkaar?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: NaOH

0.1M was dat denkik
En nu de rest van de vragen nog, die ik niet voor niets stel. Ik krijg de indruk dat jij toch verwacht een kant-en-klaar antwoord te krijgen.

Berichten: 7

Re: NaOH

NaOh + Hcl -> NaCL + H2O

das mijn reactie vergelijking maar de rest weet ik niets van

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: NaOH

Juist! Dat is een zuurbase reactie. Zoals je ziet reageert 1 molecuul HCl met 1 molecuul NaOH. Dat betekent meteen dat 1 mol HCl met 1 mol NaOH reageert.

Kun je uit de concentratie (0,1 mol/l) en het volume HCl (0,0192, 0,0195 en 0,0188 l) nagaan bij hoeveel mol HCl het punt bereikt werd dat de oplossing kleurloos was?

Tipje voor dat berekenen: als 1 liter HCl-oplossing 0,1 mol HCl bevat, hoeveel mol HCl bevat elk volume dan wat je toegevoegd hebt?

Berichten: 7

Re: NaOH

NaOh + Hcl -> NaCL + H2O

Dus voor HCl à C = n/v à n = CxV = 0.1*0.0192 = 0.0192 mol HCl???

en dan concentrtie NaOH...?

sr voor de domme vragen.... 1ste jaar chemie zonder voorkennis...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: NaOH

Er is wat bij het vermenigvuldigen misgegaan zie ik. De berekening zelf klopt. Je hebt dan ook 0,00192 mol HCl. Ik zei ook dat 1 mol HCl met 1 mol NaOH reageerde, hoeveel mol NaOH heeft er dan met 0,00192 mol HCl gereageerd?

Je weet dat die hoeveelheid NaOH oorspronkelijk in die 10 ml zat, die je in de 100 ml water gooide. De hoeveelheid water is verder niet van belang, alleen die 10 ml. Als 10 ml NaOH-oplossing het aantal mol bevatte wat jij uitrekende, hoeveel mol bevat dan een liter van die oplossing?

Reageer