Beste Koeler

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Beste Koeler

hallo,

Ik ben binnenkort van plan het een en ander te bestellen met betrekking tot destillatie. de koeler moet geschikt zijn voor vacuumdestillatie.

Ik vroeg mij daarom af wat de beste koeler is, kan iemand mij de voor en nadelen vertellen van : Liebigkoeler, bolkoeler, spitaalkoeler, dimrothkoeler

Groeten Maurice

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Beste Koeler

De beste koeler is die met het grootste contactoppervlak tussen koelmiddel en hetgeen gekoeld moet worden.

Berichten: 7

Re: Beste Koeler

dat zou dan dus de spiraalkoeler zijn,

of de dimrothkoeler?

Berichten: 1.816

Re: Beste Koeler

Als je wat wil opvangen moet het er wel doorheen lopen. Dus bol valt dan zo ie zo af. En aan de spiraal kunnen stoffen blijven hangen.

Weet zo snel niet wat een dimrothkoeler is, zal wel een andere naam ervoor gebruiken.

Standaard is nog altijd de liebig, denk ik.
LiA

Berichten: 7

Re: Beste Koeler

DimRoth is precies het tegenovergestelden van een spiraalkoeler, ipv dat de te destilleren damp door de spiraal loopt, loopt het koelwater door de spiraal.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Beste Koeler

DimRoth is precies het tegenovergestelden van een spiraalkoeler, ipv dat de te destilleren damp door de spiraal loopt, loopt het koelwater door de spiraal.
Dat is dus het type koeler dat ook op een rotatieverdamper zit. Ik weet uit ervaring dat die dingen onder vacuüm gebruikt worden, en dat ze tamelijk efficiënt werken.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Beste Koeler

Als je wat wil opvangen moet het er wel doorheen lopen. Dus bol valt dan zo ie zo af.
Hoe bedoel je?

Door een bolkoeler loopt ook koelwater hoor, net als bij een liebig.

Een bolkoeler heeft juist meer koeloppervlak.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Beste Koeler

contactoppervlak van een bolkoeler lijkt wel groot maar de warmte overdracht is niet echt efficiënt.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 86

Re: Beste Koeler

Ik snap niet waarom..? Neem aan dat bij refluxen er ook wel wat warmteoverdracht moet zijn. Liebigkoeler gebruik je als standaard, spiraalkoeler/dimrothkoeler (water loopt door spiraal) bij vluchtige verbindingen. Bolkoeler om te refluxen. Een bokoeler kun je vaak niet gebruiken om te destilleren omdat er product acterblijft in de bollen. Dit wil je niet hebben, heb je het net gescheiden dmv een vigreux en wordt daarna weer alles door elkaar gemengd.

Berichten: 1.816

Re: Beste Koeler

Wel Labstuff, zie Guson. Neem namelijk aan dat je bij destilleren je stoffen zuiver wil krijgen en dus moet het niet ergens in of aan je koeler blijven hangen, maar ongehinderd kunnen doorlopen naar je opvangvaten.

Een bolkoeler wordt bijna uitsluitend voor refluxen gebruikt, omhoog gericht en zeker niet liggend.

Een spiraal koeler ook en bij de rotatieverdamper vooral om zo min mogelijk damp te laten "verdwijnen" via je pomp, dus zo maximaal mogelijke koeling is vereist.

Ergo, blijft alleen de Liebig over. Koelt voldoende voor zuivering dmv (vacuum)destillatie zonder de nadelen van de andere soort koelers.

Bovendien zijn ze allemaal geschikt voor vacuum. (standaard glaswerk)

Als extra: Destilleren lijkt een simpel proces cq proefje, maar er zitten nog heel wat haken en ogen aan en ik heb er heel wat fout zien gaan, zeker onder vacuum.
LiA

Berichten: 7

Re: Beste Koeler

Ik wil mijn koeler voor verschillende doeleinden gebruiken, voor bijvoorbeeld iets simpels als alcohol destillatie,, maar ook als ik bijvoorbeeld een extractiemidel wil verwijderen, dan wil ik dat er geen gevaarlijke dampen vrijkomen, daarom heb ik mijn vraagtekens bij de liebig koeler, omdat deze een heel makkelijke doorstroom heeft.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Beste Koeler

een spiraalkoeler lijkt mij prima.

daar heb ik vet extracties mee uitgevoerd met nauwelijks hexaan verlies.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 137

Re: Beste Koeler

Een bolkoeler wordt bijna uitsluitend voor refluxen gebruikt, omhoog gericht en zeker niet liggend.
Er is een gave uitzondering. De enige echte originele klassieke (antieke) stoomdestillatie! :D Dan kan je in die bolletjes heel mooi zien of je nog een laagje olie op je water hebt en of je dus nog product meekrijgt met je stoom

Berichten: 1.816

Re: Beste Koeler

Ach je kunt voor alles wel een uitzondering vinden. Een Liebig kun je ook heel goed gebruiken om te refluxen, daar is in feite niets mis mee. Maar een bolkoeler (mis) bruiken voor een stoomdestillatie? Het kan, maar als je via je spin een ander vat voordraait, dan zie je het ook wel, dus overbodig gecompliceerd, lijkt me. Dan moet je de koeler ook nog gaan legen in opvangvaten en spoelen, ergo zinloos gecompliceerd.

(vooral als het product ook nog vast wordt door het koelwater en verkleeft).

En kwalijke dampen? Weet niet hoe en waarmee je gaat vacuumdestilleren, maar als je er bij een vac.dest een koude val bij gebruikt ( standaard bij oliepompen) is dat risico vrij laag. En bij atm. druk kun je een wasfles ( of meerdere) gebruiken (of zoals wij vroeger deden, de waterstraalpomp mee (langs) laten zuigen)

Gereedschap heeft zijn's gebruiksgrenzen.

PS Ook koelwater kun je nog extra koelen voor betere condensatie.

AB Bij een extractie is refluxen een noodzaak en ik denk dat dat geen destillatie is. Ik zou daar ook een spiraal bij gebruiken. (mits voorhanden)
LiA

Reageer