Zuurbase-reacties

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 16

Zuurbase-reacties

Ik heb nogal wat moeite met het opstellen van een zuur-basereactie. Onze leraar heeft ons wel een stappenplan gegeven (inventariseren, uitzoeken welke deeltjes reageren, de reactieproducten geven en dan de vergelijking opstellen). Ik loop alleen telkens vast.

Ik weet ook niet zo goed hoe ik het moet noteren. :oops: (met/zonder lading en los/bij elkaar)

Voorbeeld:

Je schenkt de oplossingen van salpeterzuur en natriumsulfide bij elkaar. Stel de zuur-basereactie op

Kan iemand mij hiermee helpen? Ik zou er erg mee geholpen zijn, als iemand dit duidelijk uit kan leggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: Zuurbase-reacties

Beste,

eerst en vooral weet ik niet of deze reactie wel degelijk kan doorgaan.

een tweede vraag die ik mij stel is: hebben we te maken met geconcentreerde oplossingen of niet, en bij welke temperatuur heeft de reactie plaats.

Ik vermoed echter dat we hier te maken hebben met de meest eenvoudige reacties , redox uitgesloten.

onafgezien van dit alles kan volgende schema misschien van nut zijn.

AB + CD -> AD + CB



nog iets anders: base+zuur -> water + een zout

NaOH + HCl -> H2O + NaCl (dit lijkt mij de meest begrijpelijke reactie omdat hier dus effectief (keuken)zout ontstaat.

zo zijn er nog enkele elementaire reacties mogelijk: Metaalsulfide + zuur-> Metaalzout + H2S gas.

IK vermoed dat je met deze info hopelijks een stukje verder bent geholpen bij je Zuur-base reacties.

Bij het schrijven van reactievergelijkingen moet je natuurlijk eerst de juiste formules kennen, de juiste reactieprodukten kennen, en als klap op de scheikundige vuurpijl moet zowel de hoeveelheden links als rechts van de reactie gelijk zijn.

iestke duidelijker ???

Berichten: 16

Re: Zuurbase-reacties

Het voorbeeld is een opgave uit mijn scheikundeboek, hier wordt niet gegeven bij welke tempratuur de reactie plaats vindt en of je te maken hebt met geconcentreerde oplossingen.

Het probleem is voor mij de manier van noteren en weet ik nooit welke reactieproducten er ontstaan :oops:

Berichten: 2.337

Re: Zuurbase-reacties

Bij zo oefeningen moet je eerst je beginproducten splitsen in ionen.

Begin daarmee en dan kunnen we je verder helpen. :)

Berichten: 16

Re: Zuurbase-reacties

Maar als het zwakke base is, moet het toch niet gesplitst in ionen?

Ik begrijp er nu helemaal niks meer van 8-[

Berichten: 2.337

Re: Zuurbase-reacties

Het is een ion reactie, als je de ionen ziet is het veel makkelijker om te zien wat er gevormd wordt.

Dit is een gasreactie. Zoals je neerslagvorming krijgt bij een neerslagreactie krijg je hier waterstofsulfide dat uit je oplossing gaat. Werk als volgt. Je splitst in ionen je schrijft de totaalreactie dan schrap je de 'tribune'ionen. De ionen die neit meerreageren en dan noteer je de nettoreactie.

Berichten: 3

Re: Zuurbase-reacties

Maar als het zwakke base is, moet het toch niet gesplitst in ionen?
Juist wel, Sterk zuur moet je opschrijven als losse componenten...

dus in dit geval:

HNO3 + Na2S

Wat word dat?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zuurbase-reacties

Laten we het houden op Na2S, wat een goed oplosbaar zout is.

Berichten: 2.337

Re: Zuurbase-reacties

Je bent wel zelf fout met je reactie probeer zelf eens te splitsen thotje ;) (waarschijnlijk typ/denk foutje)

HNO3 + Na2S -----> ? + ?

Berichten: 16

Re: Zuurbase-reacties

ik weet het niet, ik snap er niks van

eigenlijk steeds minder.

Berichten: 2.337

Re: Zuurbase-reacties

Wel, Weet je hoe je stoffen moet splitsen in ionen dat is stap 1?

Bijv. HNO3 wordt H+ + NO3- Zo splitst een zuur in ionen.

Probeer zelf eens Na2S te splitsen in ionen. Dan gaan we verder met stap 2.

Aan patrick vda: Waarom zou dit niet kunnen doorgaan? Je laat een sterk zuur reageren met een zwakke base.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zuurbase-reacties

Ilse1991 schreef: ik weet het niet, ik snap er niks van

eigenlijk steeds minder.
Nee je zit nu te paniekeren, eerst rustig worden en dan rustig kijken naar wat gevraagd wordt. Natriumsulfide is een goed oplosbaar zout. Wat zal dat in water voor ionen vormen?

Berichten: 16

Re: Zuurbase-reacties

chemaniac schreef: Wel, Weet je hoe je stoffen moet splitsen in ionen dat is stap 1?

Bijv. HNO3 wordt H+ + NO3- Zo splitst een zuur in ionen.

Probeer zelf eens Na2S te splitsen in ionen. Dan gaan we verder met stap 2.

Aan patrick vda: Waarom zou dit niet kunnen doorgaan? Je laat een sterk zuur reageren met een zwakke base.
Na2+ en S2-

Denk ik.

Berichten: 2.337

Re: Zuurbase-reacties

Nee dat is niet juist, dan zou je Na(S2)2 hebben snap je?

Natriumionen hebben altijd een eenwaardige positieve lading. (net als kalium en andere alkalimetalen). probeer nog eens.

Het is handig om de standaard ladingen van bepaalde ionen en zuurresten te kennen misschien zou je ze beter eens herhalen.

Berichten: 16

Re: Zuurbase-reacties

Oja. Na+ en S2-

Reageer