ontgassen propaan butaan fles

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

ontgassen propaan butaan fles

Beste chemici,

Bestaat er 100% betrouwbare methode om thuis een gasfles van propaan/butaan te ontgassen om daarna er aan te kunnen lassen?

Of is dit gewoon niet te riskeren want spoelen met water is geen optie denk ik want er blijft een gasgeur in de fles hangen.

of is zo een kleine hoeveelheid gas die overblijft na spoelen met water ongevaarlijk?

Er bestaat zoiets van gashydraten waarbij aardgas kan binden aan watermoleculen....

Berichten: 1.122

Re: ontgassen propaan butaan fles

He Stefaan,

Hoe heb je water in een gasfles kunnen krijgen? Het lijkt mij dat je daar een dermate grote opening in de fles voor moet hebben dat het gas daardoor allang is ontsnapt.

Gashydraten ontstaan naar mijn weten alleen in vast water (ijs) onder druk en (logischerwijs) lage temperaturen. Die zijn bij kamertemperatuur en atmosferische druk onstabiel dus zijn dan geen lang leven beschoren.

Waarom de fles dan toch nog naar gas ruikt? De geur komt van zwavel dat aan het gas is toegevoegd. Misschien dat er restanten zwavel en dus de typerende geur in de fles blijft hangen nadat al het gas al verdreven is.

Berichten: 111

Re: ontgassen propaan butaan fles

Niet aan beginnen als je de fles nog wilt gebruiken!

Er komt druk op de fles te staan (8 Bar). Spanningen in het materiaal van het lassen zouden hier desastreuze gevolgen kunnen hebben. Nu weet ik wel dat een butaanfles van de camping een rand eraan gelast heeft (altijd bij de bolling aan de onderkant) maar om eraan te gaan lassen zonder dat je weet waar en hoe je kunt lassen zou ik niet aan beginnen! Je moet officieel je tank laten keuren door het stoomwezen als je er iets aan veranderd, dat is niet voor niets!

Jasper

Berichten: 216

Re: ontgassen propaan butaan fles

Die gasgeur komt van ethaanthiol, dat kun je al ruiken bij 2,8 ppb, het is dus niet zo gek dat je die geur niet kwijt raakt. Als je water in die gasfles krijgt moet dat ook lukken met lucht toch? Als ik jou was zou ik er flink wat lucht door blazen, dan moet het gas eruit zijn.

Zie wel de waarschuwing van Jasper2 als je de fles opnieuw onder druk wilt zetten.

Berichten: 1.816

Re: ontgassen propaan butaan fles

Mijn lekke dieseltank werd gelast terwijl de hele tank vol met water zat. Dat ging perfect. Misschien is dat ook een optie voor je gastank. Maar misschien is vullen met CO2 ook wel een mogelijkheid. Meer mijn tank behoefde geen keuringscertificaat en druk staat er ook niet op.

Je zou hem ook vacuum kunnen zuigen en dan lassen.

Hoewel ik het, om de al eerder genoemde redenen, er bepaald geen voorstander van ben als je de tank wil repareren en weer wil gaan gebruiken voor propaan ed. Echter oude gasflessen worden ook voor andere doeleinden gebruikt, zoals druk- en vacuum-kamers en boegbobbels bij motorschepen. In dat kader deze suggesties.
LiA

Berichten: 107

Re: ontgassen propaan butaan fles

Ik heb dit nog gedaan.

Oude propaanfles (groot model) om te gebruiken als compressorreservoir.

De werkdruk is al jaaaaaaren (>30) vast op max 8 bar.

Kraan uitdraaien (kan flink spannen), volledig vullen met water en leeggieten. Klaar.

Je moet wel kunnen lassen.

En opnieuw gebruiken voor gas zou ik niet doen, een luchtlek is geen probleem maar gas ......

P.

Berichten: 2

Re: ontgassen propaan butaan fles

dat was mijn bedoeling om de fles als drukvat te gebruiken :)

Reageer