Thuisstudie chemie?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 245

Thuisstudie chemie?

Goedenavond,

Ik zit nu in 5 VWO zit en zou graag een bijbaantje in de chemie willen hebben. Het maakt mij niet eens echt uit wat voor werk, zoals de hele dag dezelfde analyses maken of steekproeven nemen van bijvoorbeeld kaas, ik wil gewoon werk hebben in die richting. Ik heb nu werk bij een bank en het salaris bevalt me prima, maar het werk zelf niet, ik heb niets met de financiële wereld, ik heb geen economie gekozen op school, ik wil scheikunde! :P

Maar... om werk te vinden op dat gebied, heb ik denk ik toch echt een diploma nodig lijkt mij. Ik ga er in ieder geval niet vanuit dat er zo makkelijk werk is te vinden in de chemie voor een middelbare scholier. Vandaar dus ook mijn vraag of er ook thuisstudies MBO chemie zijn te vinden? Als ik dan mijn best doe ben ik voor ik mijn eindexamen gedaan heb daar mee klaar en kan ik een tof bijbaantje vinden.

Toen ging ik op internet kijken, honderden thuisstudies maar... geen scheikunde of chemie of ook maar iets wat erop lijkt!

Weten jullie misschien of er tóch ergens zo'n opleiding te vinden is? En zo niet, waar zou ik met mijn huidige opleiding wél terecht kunnen? Ik heb het nu wel gehad namelijk bij de bank ;)

Berichten: 1.816

Re: Thuisstudie chemie?

Ben er nu uit, maar was jaren lang sk. leraar. Had graag een TOA (technisch onderwijs assistent cq ammanuensis) gehad met jouw instelling.

En daar is zeker vraag naar.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Thuisstudie chemie?

Voor een chemie opleiding is er wel wat meer nodig dan een 'thuisstudie', omdat er veel praktijk oefeningen gedaan moeten worden.

Net zoals een LOI cursusje open hart chirurgie is een chemie cursus ook niet echt makkelijk om op die manier te doen :D

Maar je kan vaak wel een avondopleiding volgen op een echte school.

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Thuisstudie chemie?

Labstuff schreef: Voor een chemie opleiding is er wel wat meer nodig dan een 'thuisstudie', omdat er veel praktijk oefeningen gedaan moeten worden.

Net zoals een LOI cursusje open hart chirurgie is een chemie cursus ook niet echt makkelijk om op die manier te doen :D

Maar je kan vaak wel een avondopleiding volgen op een echte school.
Ja dat leek mij ook het probleem, dat er heel veel praktijk nodig was :P

Maar ik wil gewoon een papiertje hebben waarmee ik ook maar iets kan op dat gebied. Ik heb daarna nog jarenlang universiteit voor de boeg (hopelijk) en zo lang heb ik eigenlijk geen geduld haha. En een avondopleiding is gewoon een probleem, naast mijn huidige opleiding, en mijn werk om het van te kunnen betalen.

En TOA worden lijkt me ook geen optie, dat is onder schooltijd en dan zit ik inderdaad op school. En TOA spelen in mijn eigen klas lukt denk ik ook niet :D

Is er niemand die een idee hierover heeft, of het misschien ook zo heeft aangepakt? Volgens mij is het gewoon een dwaas idee van mij en ben ik genoodzaakt om te werken met tegenzin, haha.

Berichten: 1.816

Re: Thuisstudie chemie?

Als je overdag naar school gaat, wordt het wat lastig. Vroeger had je de Nutsseminaria, maar die bestaan geloof ik niet meer. Maar de Open Universiteit heeft nog wel een Scheikunde studie (N02132), kost ca 200 á 240 uur. Maar weet niet of de Groningse Univ. die ook geeft. Maar misschien hebben ze een alternatief, analisten of leraar opleidingen ed.
LiA

Berichten: 3.145

Re: Thuisstudie chemie?

Hoe lang werk je al in de financiele wereld en wat voor opleiding heb je nu op dat gebied? Als jij in 5VWO zit, dan kun je toch nog alle kanten op of heb je je vakkenpakket helemaal afgestemd op de economische richting?

Zelf werk ik in de ICT als software engineer en architect (overigens wel met plezier en met een salaris dat mij tevreden stelt) maar chemie vind ik ook heel interessant. Dat laatste heb ik mij voor een groot deel eigen gemaakt met thuisstudie (meerdere boeken gekocht) en middels veel experimenten (zie mijn website). Ik ben echter wel zo realistisch dat werk in die richting er niet meer in zit voor mij, in ieder geval niet zonder grote financiele offers te brengen en dus beperkt het zich voor mij tot hobby en blijf ik me lekker ontwikkelen in de software architectuur en consultancy.

Voor jou zou zo'n weg misschien ook een optie zijn. Bedenk wel, je werk is wel je eerste verantwoordelijkheid (na je evt. gezin). Dus, als je nu in de financiele wereld werkt, zorg dan dat je je daar echt in blijft bekwamen en dat je daar de krenten uit de pap weet te halen. Echt, alles is leuk, als je maar op voldoende hoog niveau bezig kunt zijn en je voor jezelf (intellectuele) uitdagingen kunt creeren. Daar heb je zelf veel invloed op! Zelf heb ik recentelijk meer dan drie jaar in de software ontwikkeling voor de financieel/administratieve hoek gezeten met mijn werk en hoewel ik geen echte affiniteit met die wereld heb, heb ik er toch interessant werk van kunnen maken. Nu zit ik in de energiewereld (hoogspanning, netbeheerder) en ook daar is weer veel interessants van te maken. De chemie blijft dus hobby.

Aan de andere kant, als jij in 5 VWO zit, dan kun je natuurlijk ook gewoon een switch maken, al kost dat misschien een jaar. Ik vind het wel een beetje een vreemd verhaal, omdat je op de leeftijd van een 5 VWO-er eigenlijk nog niks vastgelegd hebt en ook nog allerlei vervolgstudies kunt kiezen (dat in tegenstellen tot mijn situatie met al bijna 20 jaar werkervaring in de IT). Nu heb je dan misschien niet het juiste werk, maar dat komt dan wel na je studie. Nu kun je dat geld van die bijbaan dan leuk gebruiken voor hobbydoeleinden en andere leuke dingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Thuisstudie chemie?

Nee, ik heb gelukkig wel een NG profiel gekozen, maar dat bijbaantje diende zich gewoon een keer aan. Het enige wat ik daarvoor heb gedaan is een cursusje van een paar weken die vanuit die bank zelf ging. Ik had echter het idee dat als ik eindelijk op de universiteit zit, en LS&T of moleculaire levenswetenschappen of iets dergelijks ga studeren, dat ik alsnog de eerste jaren nergens aan werk kom, tot ik mijn bachelor heb gehaald. Dat is ook de reden dat het mij handig leek om even snel een MBO papiertje te halen :) Vakkenpakket is in ieder geval geen probleem.

Ja en Thionyl, die open universiteit studies betekenen zeker wel dat ik elke avond daar heen moet, en dus ook niet kan werken (wat ik 's avonds doe). Als het vooral thuiswerk is met 1 of hoogstens 2 keer per week een soort college, dan zou dat ideaal zijn. Ik ga binnenkort wel even kijken wat ze allemaal in de aanbieding hebben :)

Bedankt voor de reacties!

Reageer