Zwavelzuur Natronloog titratie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Zwavelzuur Natronloog titratie

Hallo mensen,

Voor mijn eerste post (lol) heb ik jullie hulp nodig.

Het volgende:

Ik heb een oplossing gemaakt van 7 ml H2SO4 in een maatkolf van 100 ml en opgevuld met demi. Dan pipeteer ik hieruit 0.5 ml, in een erlenmeyer met 100 ml demi, titreren met NaOH tot pH 3,75. Resultaat is 11.7 ml getitreert.

Concentratie H2SO4 = 96%

Concentratie NaOH = 0.1 mol/l

Hoe bereken ik nu hoeveel ml/l H2SO4 er in de oplossing zit die ik heb aangemaakt zonder de kennis dat ik die oplossing aangemaakt heb?

V x p = m

Volume x dichtheid = massa

7 x 1.84 = 12.88 g H2SO4

m / M = mol

massa / molmassa = mol

12.88 / 100 = 0.1288 mol H2SO4 in de 7 ml

pH=-log[H3O+]

3.75=-log[H3O+]

10^-3.75 = 1.77*10^-4

en toen??

Help?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zwavelzuur Natronloog titratie

Met de pH hoef je niets te doen. Dat je tot een bepaalde pH titreert, geeft hier alleen aan dat je het zwavelzuur helemaal laat reageren tot natriumsulfaat.

Maar de volgende redenering snap ik nu nooit. Waarom gaan mensen altijd toch rekenen met de gegevens van de onbekende, terwijl die gegevens helemaal niet precies zijn? Daarom doe je toch juist de hele titratie? :D

Berichten: 7

Re: Zwavelzuur Natronloog titratie

Nou, deze titratie is een afleiding van een andere. En ik probeer ze zoveel mogelijk op elkaar te laten lijken. De originele is namelijk zo:

Maatkolf van 100 gevuld met:

70 % H2SO4

30 % H20 (demi)

30 g/l CrO3

Vandaar niet helemaal te NaSO4...

Berichten: 7

Re: Zwavelzuur Natronloog titratie

En toen geen reactie meer??

Jammer....

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zwavelzuur Natronloog titratie

Tjah ik wacht nog steeds op eigen inbreng hoor. Dit is immers geen wemakenjehuiswerkvoorje-forum. Ik heb al gezegd dat je de uitkomsten van je titratie moet gebruiken. Het zou je ook een eind helpen als je eens een reactievergelijking opstelde.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Zwavelzuur Natronloog titratie

Ik moet eerlijk zeggen dat ik je vraag niet begrijp.

Ik vind ook dat Fuzzwood een punt heeft: je wilt berekenen hoeveel zwavelzuur er in je oplossing zit, op basis van een titratie met loog en niet wetende dat je die zwavelzuuroplossing zelf hebt aangemaakt. Wat je vervolgens gaat doen is de concdentratie zwavelzuur uitrekenen op basis van gegevens die je dus niet hoort te weten. Je moet beginnen aan de kant van natronloog: hoeveel natronloog heb je getitreerd, hoeveel OH- is dit en op basis daarvan naar het zwavelzuur toe rekenen.

Berichten: 7

Re: Zwavelzuur Natronloog titratie

Scheelt dat ik niet op een school zit waar ik dit soort vragen krijg. Dit is voor mijn werk, en als ik dit moet gaan uitrekenen ben ik 6 weken bezig, zoekend in oude boeken "hoe het ook alweer zat".

En inderdaad, ik hoop er makkelijk vanaf te komen door een stel getrainde mensen te vragen... maar dat lukt nog niet zo hard.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zwavelzuur Natronloog titratie

Goed, krijg je een stappenplan (neemt niet weg dat een diploma een mate van capabelheid hoort aan te geven, oa dat je weet hoe een titratie werkt, maar dat terzijde):

1) Reactievgl

2) Hoeveel mol titrant (NaOH in jouw geval, niet aantal ml maar aantal mol) heb je toegevoegd?

3) Met hoeveel mol zwavelzuur komt dat overeen?

4) In welk volume zat dat aantal mol zwavelzuur?

5) Hoeveel mol zwavelzuur zat uiteindelijk in die 100 ml?

6) Wat wordt dan de concentratie in mol/l?

Berichten: 7

Re: Zwavelzuur Natronloog titratie

Is goed, ik zal je stappenplan volgen:

1) Reactievgl

H2SO4 + 2 NaOH -> 2H2O + Na+ + SO42-

2) Hoeveel mol titrant (NaOH in jouw geval, niet aantal ml maar aantal mol) heb je toegevoegd?

c NaOH = 0.1 mol/l

11.7 ml toegevoegd

0.1/1000*11.7=1.17 mmol NaOH

3) Met hoeveel mol zwavelzuur komt dat overeen?

1:2 reactie dus de helft -> 0.585 mmol H2SO4

4) In welk volume zat dat aantal mol zwavelzuur?

Dat zat in 0.5 ml dat gepipeteerd was

5) Hoeveel mol zwavelzuur zat uiteindelijk in die 100 ml?

0.5 ml gepipeteerd uit een maatkolf van 100 ml is factor 200 -> 0.585*200=0.117 mol/100ml H2SO4

6) Wat wordt dan de concentratie in mol/l?

dat is dan 0.117*10=1.17 mol/l H2SO4

Nou dat was je stappenplan... maar ik heb het gevoel dat ik iets mis. Namelijk, ik heb niet doorgetitreerd totdat al het zuur met het loog gereageerd is. Dat zou namelijk bij pH 7 gebeuren. Maar ik titreer tot pH 3,75.

Trouwens, ik hoop dat er niets mis is met mijn capabelheid met betrekking tot het weten en kunnen berekenen van een titratie. Het is gewoon al een aantal jaar geleden. En met veel oefening kan men dit bijhouden. Dank u wel voor de fijne opmerking. Ik heb eventueel uitzicht tot een nieuwe baan (ja, als laborant)...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zwavelzuur Natronloog titratie

Ok ik was inderdaad voorbarig met die opmerking, excuses daarvoor.

Je resultaat is meteen wat je ook zou verwachten. Als ik dit doorreken naar je oorspronkelijke hoeveelheid die in 7 ml zat, dan geeft me dat een concentratie van 16.7M, dat is wat je zou verwachten van een pot 96% zwavelzuur.

Ik denk dat men gewoon met een kostenplaatje werkt, dat je dus best nog enkele mmol/l meer kan verwachten, maar dat je met 1,5 pH punt achter de pKa van bisulfaat (1,98) al kan aannemen dat je alle zwavelzuur al teruggevonden hebt.

Reageer