waarom moet ik een blanco titratie uitvoeren?...

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 81

waarom moet ik een blanco titratie uitvoeren?...

hallo,

ik heb de volgende info:

Code: Selecteer alles


Los op 450 mg, nauwkeurig gewogen, in 50 ml methanol in een erlenmeyer van 300 ml. Voeg toe

0,4 ml fenolftaleine. Titreer de oplossing met 0,1 M natronloog tot net rose (de kleur moet

minimaal 30 seconden blijven). Bepaal het gehalte ibuprofen in de grondstof in %. Voer de

bepaling in duplo uit.

Opmerkingen:

Voer een controle blanco titratie uit op het methanol.

Als dit methanol niet neutraal is, moet je met de blanco-waarde van dit mengsel je gehalte

bepalingen corrigeren.

Indien de grondstof ibuprofen bij roeren geen heldere oplossing geeft, verwarm deze suspensie

dan, onder roeren, totdat deze wel helder is.
er staat: Voer een controle blanco titratie uit op het methanol.

waarom moet ik dat eigenlijk doen, heeft iemand een idee?

ik dacht: om te kijken of methanol neutraal is, titreerfout voorkomen?

en weet iemand misschien hoe ik de percentage ibuprofen in grondstof kan berekenen?=



de percentage ibuprofen in grondstof= ........... * 100% ????

alvast bedankt

groetjes,

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: waarom moet ik een blanco titratie uitvoeren?...

Over het methanol: klopt, maar zo staat het ook in het voorschrift. Als je methanol zuur is, zul je meer loog nodig hebben. En je 2e vraag: google es op massapercentage.

Berichten: 81

Re: waarom moet ik een blanco titratie uitvoeren?...

ehh ik weet niet wat ik moet zoeken, kan iemand aub fff me ermee helpen met de vraag:

en weet iemand misschien hoe ik de percentage ibuprofen in grondstof kan berekenen?=

de percentage ibuprofen in grondstof= ........... * 100% ????

en die 50 ml methanol , hoe moet ik die dinsdag erin doen dan? door pipetteren?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: waarom moet ik een blanco titratie uitvoeren?...

wman2 schreef: ehh ik weet niet wat ik moet zoeken, kan iemand aub fff me ermee helpen met de vraag:

en weet iemand misschien hoe ik de percentage ibuprofen in grondstof kan berekenen?=

de percentage ibuprofen in grondstof= ........... * 100% ????

en die 50 ml methanol , hoe moet ik die dinsdag erin doen dan? door pipetteren?
Dat zeg ik toch? Op massapercentage.

Berichten: 81

Re: waarom moet ik een blanco titratie uitvoeren?...

de opdracht is:

Code: Selecteer alles


ZB2d: Bepaling van het gehalte ibuprofen in een grondstof met 0,1 M

natronloog

Los op 450 mg, nauwkeurig gewogen, in 50 ml methanol in een erlenmeyer van 300 ml. Voeg toe

0,4 ml fenolftaleine. Titreer de oplossing met 0,1 M natronloog tot net rose (de kleur moet

minimaal 30 seconden blijven). Bepaal het gehalte ibuprofen in de grondstof in %. Voer de

bepaling in duplo uit.

Opmerkingen:

Voer een controle blanco titratie uit op het methanol.

Als dit methanol niet neutraal is, moet je met de blanco-waarde van dit mengsel je gehalte

bepalingen corrigeren.

Indien de grondstof ibuprofen bij roeren geen heldere oplossing geeft, verwarm deze suspensie

dan, onder roeren, totdat deze wel helder is.
wat ik denk dat ik moet doen=

2 keer titreren met NaOH en kijken hoeveel ml ik getitreerd hebt, gemiddelde hiervan nemen, dus bijv eerste titratie 21 ml NaOH gebruikt en tweede titratie 22 ml, gemiddelde is 21.5 ml dit keer molariteit van NaOh en dat is 0.1 M , dit gedeelt door volume waar ik ibuprofen in hebt opgelost en dat is 50 ml

nu heb ik molariteit ibuprofen

1 mol iboprofen is 206.3 g

dus kan ik brekenen hoeveel iboprofen ik heb, zeg maar ik heb 100mg gevonden

en massa percentage is dan = 100/450 * 100%

is dit de bedoeling? voer ik het goed uit?

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Ik heb deze post, die je in een nieuw topic had geplaatst, met dit topic samengevoegd... Tenslotte gaat het over precies dezelfde vraag.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: waarom moet ik een blanco titratie uitvoeren?...

Ook nu geldt weer dat de reactievergelijking de basis is van alles. En ook dat je je huiswerk niet zomaar cadeau krijgt...

Begin bij het begin. Weet je welke reactie optreedt tijdens de titratie? Schrijf de vergelijking hier eens op.

Ik krijg het gevoel dat je het massapercentage wilt uitrekenen op basis van de nu bekende gegevens. Maar daarvoor voer je die titratie juist uit. Ik ga er toch maar vanuit dat dat je wel bekend is.

Berichten: 81

Re: waarom moet ik een blanco titratie uitvoeren?...

nee ik wil het ook niet cadeau hebben, daarom vraag ik het niet en verwacht een antwoord, maar zet ik het antwoord zelf en vraag moet het zo, maar bedankt voor je reactie

ik weet niet welke reactie er opdreedt. ik moet massapercentage berekenen aan de hand van de waarden die ik doormiddel van de titratie vind.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: waarom moet ik een blanco titratie uitvoeren?...

De massa% berekening heb je in ieder geval al goed. Nu dien je op te zoeken hoe ibuprofen precies met het loog reageert. Zoek de structuurformule er maar eens van op.

Berichten: 81

Re: waarom moet ik een blanco titratie uitvoeren?...

de stuctuurformule van ibuprofen is Afbeelding

het is een zwakke zuur en zal met NaOH reageren

ehh? ik wil me nu echt dom :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: waarom moet ik een blanco titratie uitvoeren?...

Je hebt anders wel gelijk hoor.

Even samenvatten:

De methanol titreer je blanco omdat je wil weten of ie zuur is. Je krijgt daar dan een bepaald aantal ml (kan ook 0 zijn) verbruik uit bovenop de hoeveelheid die de ibuprofen zal gebruiken.

Je weet hoe het loog zal reageren met de ibuprofen, daar krijg je na correctie met de blanco dus een aantal mol uit.

Je kunt dat aantal mol omzetten naar een massa en dat verrekenen naar een massa%.

Berichten: 81

Re: waarom moet ik een blanco titratie uitvoeren?...

1.dus ik ga methanol in erlenmeyer doen en naoh in buret en titreren tot het roze is, M ervan berekenen

2.daarna ga ik duplo uitvoeren= methanol en ibuprofen in erlenmeyer, naoh in buret en titreren en M berekenen

en dan de M die ik bij 2 hebt gevonden daar ervan de M van blanco methanol bij 1 eraf trekken?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: waarom moet ik een blanco titratie uitvoeren?...

Je hebt het helemaal door :) . Al denk ik dat je het beste beide titraties 2x doet, dat is wat nauwkeuriger. Stel dat je een afleesfout maakt tijdens het bepalen van de blanco, dan kun je die opvangen als je de blanco een 2e keer doet.

Berichten: 81

Re: waarom moet ik een blanco titratie uitvoeren?...

oo echt iedereen bedankt

nog een laatste vraag voordat ik dit practicum uitvoer he :oops:

is dit allemaal goed wat ik doe=

ik ga eerst methanol titeren en dan ga ik M van molariteit zo berekenen=

M Methanol= (vNAOH * MNaOH)/ vMethanol

vNAOH= hoeveel ml ik getitreerd hebt

MNaOH= Molariteit NaOH, dit was gegegeven: 0.1 M

vMethanol= volume methanol, was gegeven= 50 ml

daarna ga ik in een erlenmeyer 450 mg ibuprofen in doen en ook 50ml methanol en ga ik titreren met NaOH

de molariteit van me oplossing (ibuprofen met 50 ml methanol) bereken ik dan zo

= (vNAOH * MNaOH)/ voplossing

vNAOH= hoeveel ml ik getitreerd hebt

MNaOH= Molariteit NaOH, dit was gegegeven: 0.1 M

voplossing= ibuprofen in volume methanol, was gegeven= 50 ml

en hier krijg ik een Molariteit en dan ga ik de M die ik bij methanol alleen vond hieraf trekken en heb ik de molariteit van me ibuprofen en ik weet dat 1 mol ibupofen 206.3 g weegt en kan ik de massa berekenen en hiermee de massapercentage (noemer 450mg)

heb ik dit allemaal goed?

ik hoop van wel,

bedankt,

groetjes,

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: waarom moet ik een blanco titratie uitvoeren?...

Werkwijze ziet er goed uit, alleen blijf ik erbij dat je het beste beide titraties 2x doet, en een 3x keer als het verbruik bij de 2e keer 10% verschilt van het verbruik bij de 1e keer. Op deze manier kun je een hele hoop aflees- en meetfouten al wegvangen voordat deze een probleem worden. :)

Als je bijvoorbeeld bij de blanco 5 en 3 ml verbruik hebt, dan is de blanco namelijk erg onnauwkeurig. Er zit dan gemiddeld 0,4 mol/l zuur in, maar dat kan volgens je bepaling dus ook evengoed 0,3 of 0,5 mol/l zijn. Als je dat doorrekent naar je massa% (% m/m), staat elke 0,1 mol voor 4% m/m.

Berichten: 180

Re: waarom moet ik een blanco titratie uitvoeren?...

wman2 schreef:
MNaOH= Molariteit NaOH, dit was gegegeven: 0.1 M
kijk wel naar of dit ook echt zo is in de praktijk. het is vervelend als je berekening niet klopt omdat de 0.1M die gegeven is in de praktijk ineens (per ongeluk) 0.15M was.

dus kijk even en noteer hoeveel de exacte concentratie van je NaOH oplossing is.

Reageer