Indicator in wijn?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Indicator in wijn?

Hallo allemaal,

Voor Scheikunde moet ik een verslag maken waarin ik het omslagtraject van wijn bepaal, echter kan ik hier niets op internet over vinden.

Eerst moesten we de pH van Rode wijn bepalen, deze was volgens ons 7 (neutraal).

Vervolgens moesten wij kijken wat er gebeurde als we er zoutzuur en natronloog aan toevoegden,

bij zoutzuur (pH 1)verkleurde het naar (licht)oranje

bij natronloog (pH 14) verkleurde het naar (licht)geel/groen

we hadden stoffen tussen pH 3 en 10, maar hierbij sloeg de kleur van de wijn niet om, dat weten wij zeker omdat we hier veel aan hebben toegevoegd.

Zelf heb ik al enkele uren op google zitten zoeken, maar zonder resultaat.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, ik moet het verslag morgen inleveren (4 dagen voor het verslag gekregen).

Ik hoop snel een (goede) reactie te krijgen die mij verder helpt,

Bij voorbaat dank,

Orlando

Berichten: 252

Re: Indicator in wijn?

De pH van rode wijn is NIET neutraal maar ligt normal rond 3,5. Ik vermoed dat je pH elektrode, -kabel of meter kapot is!

Om het omslagtraject te bepalen moet je een potentiometrische (pH) titratie uitvoeren.

Berichten: 2

Re: Indicator in wijn?

DeeVee schreef: De pH van rode wijn is NIET neutraal maar ligt normal rond 3,5. Ik vermoed dat je pH elektrode, -kabel of meter kapot is!

Om het omslagtraject te bepalen moet je een potentiometrische (pH) titratie uitvoeren.
Wij hebben de proef niet uitgevoerd met een pH elektrode of iets dergelijks, wij hebben voor de pH waarde te bepalen Universeel pH-indicatorpapier gebruikt.

zelf begin ik te vermoeden dat het idd ligt aan de titratie, wij hebben namelijk een vaste hoeveelheid van zuren / basen toegevoegd, en niet een titratie uitgevoerd.

Bedankt voor je reactie iig!

Grtz Orlando

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Indicator in wijn?

Maakt niets uit; dat interesseert een zuur toch niet, of je die per ml of per plens toevoegt. Je dient toch een kleurverandering waar te nemen bij een bepaalde pH als er inderdaad een molecuul inzit dat een kleurverandering teweeg kan brengen.

Re: Indicator in wijn?

Lucivero schreef:Wij hebben de proef niet uitgevoerd met een pH elektrode of iets dergelijks, wij hebben voor de pH waarde te bepalen Universeel pH-indicatorpapier gebruikt.
Ik vermoed dat je het indicatorpapier niet goed kunt aflezen omdat de kleurstof in de wijn de kleuren van je indicator veel te sterk beinvloed.

Ontkleur je wijn eerst eens met norit vervolgens zal het wel beter gaan.

Reageer