Aluminium bewerken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 23

Aluminium bewerken

Dag beste forumgebruikers,

Ik zou graag voor een klein projectje thuis iets uit aluminium gieten

het smeltpunt van aluminium ligt vrij laag dus dat lukt wel maar het zou super stevig moeten worden.

Ik had al gelezen dan als je aluminium heel snel laat afkoelen het deze eigenschap vertoont. Als ik het dan even in een emmer koud water dompel is dat dat voldoende of spreekt men hier over een soort zéér snelle industriële manier?

groetjes

Berichten: 1.816

Re: Aluminium bewerken

Heb vroeger ook wel eens Alu gesmolten en gegoten, ging meestal goed, maar dat ging ook wel eens behoorlijk fout en begon het te branden. Dus neem je voorzorgen en vooral GEEN water gebruiken als blusmiddel, maar zand.

Die superstevige Alu, krijgen ze door het zeer snel af te laten koelen via een metalen band, tenminste dat was een keer uitgebreid in "How is it made" van Discovery-channel.

Denk niet dat afkoelen via water daar enige invloed op heeft, aangezien ze gegoten Alu-motorblokken ook gewoon aan de lucht laten afkoelen in de gietmal.

Maar afgezien daarvan zal de legering, en dat zijn er vele, ook wel uitmaken.
LiA

Berichten: 23

Re: Aluminium bewerken

Maar als ik het gewoon met zand afkoel, zal het dan niet te zacht zijn?

het moet echt wel vrij stevig zijn. of ik kan anders een ander metaal pakken maar dan heb ik geen idee hoe ik dat degelijk moet smelten..

zelf met Al zal dat een beetje prutsen worden.

groet

Berichten: 1.816

Re: Aluminium bewerken

Wat voor onderdeel wil je maken? En hoe had je gedacht het Alu te gaan smelten?
LiA

Berichten: 23

Re: Aluminium bewerken

Heb eerder al eens staal gewoon en een zelfgegraven oventje roodgloeiend gekregen enkele jaren geleden. dit lijkt mij toch wel wat primitief en tijdsrovend maar als het zo kan doe ik het misschien nog wel omdat ik zo'n dingen wel tof vind. ik dacht misschien ook een lasser te lenen van een vriend ofzo...

het voorwerp is een lemet voor een mes, graag zou ik zelf zoiets maken. inox is hier misschinen wel het beste metaal voor maar die legering lijkt me weinig bewerkbaar.

Berichten: 1.816

Re: Aluminium bewerken

Eerlijk gezegd,hou ik niet van wapentuig. Had je niet iets anders kunnen bedenken?

Maar je was al aardig opweg naar een soort smederij, denk ik. Misschien moet je het ook in die richting zoeken. Succes.
LiA

Berichten: 23

Re: Aluminium bewerken

Ik had al een voorgevoel dat dit misschien een probleem zou zijn nu ja, ik denk niet dat het niet veel uitmaakt dat ik dit zeg maar: het is enkel een sieraad (kopie van iets dat ik thuis al het liggen).

dit is trouwens toch geen "verboden" gespreksonderwerp of toch?

zo ja: mijn excuses.

groet

Berichten: 1.379

Re: Aluminium bewerken

Het gieten van een klein voorwerp als een lemmet is extra moeilijk door de grote oppervlakte/volumen verhouding. Dat maakt de warmtehuishouding bij het gieten niet goed beheersbaar.

De supersterke metalen die Thionyl bedoelt zijn eigenlijk amorfe (dus niet gekristalliseerde) metaalglazen. Ze krijgt ze via een supersnel afkoelingsproces. Ze zijn zo sterk omdat kristallietgrenzen dan ontbreken.

Je zit wel met grote beperkingen bij de vormgeving. Je moet ze gelamelleerd toepassen, bijvoorbeeld bij composieten. Je kunt ze niet als bulkmateriaal maken.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 1.816

Re: Aluminium bewerken

Nee, echt verboden is het ( nog) niet. Maar als je gewoon een mooie kopie wilt maken, die er ook als metaal uitziet, zijn er ook nog andere mogenlijkheden.

Hzeil was duidelijk genoeg, denk ik, dat dat niet lukt via gieten enz.

Maar als je een epoxy-hars mengt met zeer fijn aluminium/koper/brons enz. poeder, kun je bijna metaal echte kopieen maken en zijn ze ook metaalglimmend te krijgen. In musea/toneel wordt dat vaak toegepast. Snijden doen ze niet, maar het ziet er levensecht uit en dan heb ik er ook geen probleem mee.
LiA

Berichten: 23

Re: Aluminium bewerken

Lijkt me wel interessant en zeker het proberen waart!

wat is dat juist dat soort hars? is dat ook vrij te verkrijgen en ik hoop niet al te duur.

enig idee wat de hardheid van die stof is?

Berichten: 1.816

Re: Aluminium bewerken

Epoxy-hars is vrij verkrijgbaar, bij firma's zoals Poly-service. Die verzenden ook.

Echt goedkoop is het ook niet, ca E 35/ kg, dacht ik.

Als je er ook nog voldoende glasmatten in doet dan kun je de hardheid vergelijken met printplaat.

Als er bij jou een modelbouw hobby-club in de buurt is, dan kunnen ze je er daar alles over vertellen.
LiA

Berichten: 54

Re: Aluminium bewerken

Let wel even op als je met epoxy werkt dat je handschoenen draagt. Het kan namelijk een alergische reactie geven op de huid

Berichten: 1.816

Re: Aluminium bewerken

Daar heb je helemaal gelijk in, maar als hij op deze manier zijn dingetje wil maken en er via een modelbouwclub niet uitkomt, dan geven we de nodige info wel. Werken met epoxy is iets wat beslist niet simpel is, vermits je het goed wil doen en ik heb er een ruime ervaring mee. (Boot zelf gebouwd)
LiA

Berichten: 23

Re: Aluminium bewerken

hmm, veel zin om er geld in te steken heb ik eigenlijk niet.

wat ik me ook afvroeg was;

is het mogenlijk een stevige soort plastiek op te lossen in bv. aceton om het dan in een vorm te gieten en dan de aceton er uit te laten verdampen..

later kan ik dan met een goede metaalverf wel wat aanvangen. of is dit idee niet echt realistisch?

Berichten: 1.816

Re: Aluminium bewerken

Denk niet dat de aceton-truc goed zal werken. Daarom verwees ik je ook naar zo'n modelbouw-club, die werken veel met epoxy en zullen er ook goedkoper aan kunnen komen en je kunnen begeleiden ermee. Anders wordt het toch smeden.

Via een vakantiebaantje bij een metaal-bedrijf ofzo? (Neem maar effe aan dat je in die leeftijdsgroep ergens zit)
LiA

Reageer