Aluminium

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Aluminium

Wij zijn bezig met het restaureren van een auto.

Mijn vraag heeft dus niets te maken met de samenstelling van aluminium, maar wat kunnen we doen met aluminium.

We willen dat alle aluminium onderdelen van de auto een optimale glans krijgen. Nu zijn wij al een aantal dag aan het poetsen, maar het wordt niet zoals we het willen hebben.

Is er een vloeistof (huismiddel of chemisch middel) waarmee we het aluminium kunnen bewerken en de optimale glans naar boven kunnen halen. Dus ´bling bling´ krijgen?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Aluminium

Je zou het kunnen polijsten zodat het in ieder geval zo glad wordt als een spiegeltje. Of bedoelde je dat al met poetsen?

Berichten: 3

Re: Aluminium

Ja dat bedoelde ik met poetsen (poetsen met de machine ;) )

Ik dacht misschien is er wel iets waarmee je het nog meer kan laten glimmen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Aluminium


Berichten: 3

Re: Aluminium

Bedankt voor je je reactie!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Aluminium

Mja ik wil ook alleen maar zeggen dat je bij het shiny krijgen van aluminium onderdelen je in ieder geval niet met oxiderende producten moet aankomen, zoals zuren. Iets zegt me als ik dat had aangeraden, je met het onderdeel hier op de stoep zou staan en ik met een fikse bult :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Aluminium

Even vanuit een chemisch standpunt: Aluminium oxideert zeer snel aan de lucht. Na 24 uur kaal ziet het er heel anders uit dan direct na kaal schoonmaken. Gelukkig stopt dit proces snel omdat de oxidelaag het aluminium verder beschermt. Ik weet niet wat voor een beschermende laag je polijstwerk achterlaat, maar als het kaal aluminium is zou je bedrogen uit kunnen komen.

Berichten: 1.379

Re: Aluminium

RGBM,

Aluminium is een prima materiaal om een spiegelend oppervlak te maken. Alle spiegels die wij gebruiken zijn van aluminium. De tijd van spiegels op basis van zilver is al lang voorbij. Het (gehydrateerde) aluminiumoxyde dat op de spiegel zit doet geen afbreuk aan de glans.

Als je de glans van aluminium wilt conserveren gaat dat het beste met een electroliet bestaande uit borax en boorzuur, pH = 7.6. Deze is bekend uit de technologie van de elco's op basis van aluminium ( electrolytische condensatoren). Vaak in combinatie met wat glycol om de wateractiviteit wat te verlagen. Bij elco's gaat het echter niet om glans maar om het verhinderen van electrische doorslag door het oxyde. Ook dat is een vorm van conservering.

Wat ik hierboven schrijf geldt echter voor zuiver, dus 100%-ig aluminium. Er zijn echter legeringen die, vanwege de hardheid en sterkte, wat koper bevatten. Dan heeft het metaaloppervlak geen anodiseerkwaliteit meer en kan het gemakkelijker chemisch worden aangetast. Het is mogelijk dat verschillende onderdelen van een auto van verschillende aluminiumlegeringen gemaakt zijn.

Ik ga ervan uit dat je al het aluminium, na het mechanisch polijsten, het beste een nabehandeling kunt geven met een zelfgemaakte pasta bestaande uit glycol, borax en boorzuur. Homogeen gemaakt in een vijzel. De samenstelling komt er niet zo op aan. De zuurgraad zal altijd wel tussen pH 7 en pH 8 blijven en langzaam wat verlagen door CO2 opname uit de lucht.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer