Waarom kwik niet in aanraking met Goud mag komen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Waarom kwik niet in aanraking met Goud mag komen?

Halo,

Waarom is het zo dat kwik niet in aanraking met gouden voorwerpen mag komen?

Heeft het soms iets te maken met redoxreacties?

Bedankt :)

Berichten: 129

Re: Waarom kwik niet in aanraking met Goud mag komen?

Kwik heeft de eigenschap dat het veel metalen kan oplossen, dat vormt dan wat men amalgaam noemt.

De tandarts gebruikt een amalgaam van kwik en andere metalen (o.a. zilver) om de grijze tandvullingen te maken (kijk maar eens op Wikipedia).

Een van de metalen die kunnen oplossen in kwik is goud.

Zelf heb ik ooit aan een toestel gewerkt waar kwik in zat en achteraf zag mijn trouwring heel dof. Na laten polijsten was het probleem opgelost.

Maar als je een ring een nachtje laat liggen weet ik niet of je nog veel overhoudt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Waarom kwik niet in aanraking met Goud mag komen?

Bedankt Afbeelding

Berichten: 516

Re: Waarom kwik niet in aanraking met Goud mag komen?

Wel nog even vermelden dat - volgens wat ik dacht, maar ik ben ook geen expert ter zaken - een tandarts geen kwikbevattende vullingen meer mag gebruiken. Wegens de giftigheid van kwik uiteraard...

Re: Waarom kwik niet in aanraking met Goud mag komen?

Wel nog even vermelden dat - volgens wat ik dacht, maar ik ben ook geen expert ter zaken - een tandarts geen kwikbevattende vullingen meer mag gebruiken. Wegens de giftigheid van kwik uiteraard...
Je bent wel geen expert maar waarom begin je dan te roepen over giftigheid?

Even op het internet kijken en je zou weten dat er nog steeds geen beter vulmiddel is voor sterkbelaste gedeelten van je gebit en dat het nog steeds gebruikt wordt.

http://www.tandartswesterveld.nl/index.htm...age=gaatjes.php

Berichten: 516

Re: Waarom kwik niet in aanraking met Goud mag komen?

How, Gerard... mijns inziens heb ik toch niet staan roepen. Ik vind die opmerking niet echt vriendelijk, als ik zo vrij mag zijn dat te zeggen. Ik geef gewoon mijn mening op het onderwerp, en als daardoor een discussie wordt geopend, dan denk ik dat we bij het uiteindelijke doel van het forum beland zijn. En dan wil ik graag luisteren naar argumenten en eventueel op basis daarvan mijn mening herzien.

Maar om verder te gaan: Het is niet omdat er geen beter of sterker vulmiddel gevonden is, dat daarom die vullingen ook veilig zijn (noch dat ze daarom gevaarlijk zijn). En als ik er even pubmed op nasla, dan lees ik hier en daar toch wat artikels die waarschuwen voor de mogelijke gevaren. Doch moet ik toegeven dat ze niet altijd even sterk bewezen zijn. Dus eerder een soort van afwachtende houding die wordt aangenomen. Er zijn niet veel mensen meer die durven zeggen dat er absoluut geen gevaren zijn, evenmin zijn er wetenschappers die zeker zijn van de giftigheid. Afwachten op betere onderzoeksresultaten, denk ik dan.

En het is niet omdat het in Nederland nog gebruikt wordt, dat het in België (waar ik vandaan kom) nog mag natuurlijk. Maar zoals ik al zei, ik ben geen expert, ik vang alleen dingen op via het journaal. Is er geen tandarts in de zaal?

Berichten: 2.337

Re: Waarom kwik niet in aanraking met Goud mag komen?

Er is vorige maand nog een amalgaam vulling in mijn mond gestoken. (in België)

De giftigheid valt wel mee er komt maar zeer weinig kwik vrij in de mond.

Al geef ik toe dat ik ook over de giftigheid heb nagedacht, maar het is nu zo.

Berichten: 840

Re: Waarom kwik niet in aanraking met Goud mag komen?

Maak je niet al te druk.

Er komt maar zeer weinig kwik vrij uit een vulling. Die kleine hoeveelheden kwik die je uiteindelijk opneemt zijn volgens mij niet echt schadelijk. Onthoudt wel dat, ondanks dat kwik verdomde giftig is, je zeer kleine dosissen wel kunt verwerken.

Bovendien wordt kwik ook uitgescheiden door je lichaam. Wel langzaam, maar aangezien je ook maar zeer kleine hoeveelheden binnen krijgt...

Ik zou mee eerder druk maken om het eten van vis. Ik denk dat de blootstelling aan kwik hier een stuk hoger is, aangezien sommige soorten vis (vooral die boven in de voedselketen) flinke hoeveelheden methylkwik (veel giftiger dan kwikmetaal) bevatten!

Berichten: 127

Re: Waarom kwik niet in aanraking met Goud mag komen?

Giftig? Vroeger werd voor bepaalde maag- darmklachten kwik ingenomen. Kwik in metalische vorm wordt nagenoeg niet opgenomen in het maag darm stelsel. Ingeademd kwik daarentegen wel. Ook kwikzouten worden bij inslikken opgenomen.

Reageer