Reactievergelijking Chroom

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Reactievergelijking Chroom

Ok wij zoeken voor ons PWS de goedkoopste manier om chroom(VI) om te zetten naar Chroom(III). We weten al dat het een redox is en dat de ene halfreactie gebruik maakt van dichromaten (kaliumdichromaat, etc). Nu zijn wij op zoek welke stof we het beste kunnen gebruiken (oftewel welke het goedkoopste is, of het functioneelst) om Chroom(VI) om te zetten naar Chroom(III). En hoe wordt dit eigenlijk gedaan in bepaalde fabrieken. We weten dat er bepaald filters gebruikt worden, maar welke reactie vind hier precies plaats?

Berichten: 306

Re: Reactievergelijking Chroom

Je hebt de ene helft al goed; kaliumdichromaat is in zuur milieu een zeer krachtige oxidator; Als je in tabel 48 van BINAS kijkt, zie je dat ergens bovenaan dat kaliumdichromaat staat met een hoog electrode potentiaal!

Als je nu de onderkant van die tabel 48 van BINAS bekijkt, waar de zwakke oxidatoren staan, dan heb je daar de keus voor de andere helft, nl. een sterke reductor (tenslotte een zwakke oxidator is een sterke reductor)!

Behalve dat, zou je er ook voor kunnen kiezen om bijvoorbeeld alcohol te gebruiken als reductor in zuur milieu! Dit wordt veelal toegepast in de praktijk omdat je alcohol ook makkelijk weer kwijt kunt raken (d.m.v. verdamping), waardoor je alleen het omgezette eindprodukt overhoudt!

Veel succes

Berichten: 219

Re: Reactievergelijking Chroom

Suiker wordt volgens mij ook wel eens gebruikt... maar die is qua werking wel redelijk vergelijkbaar met ethanol. Alcohol heeft inderdaad wel het voordeel dat het verdampt. Hoewel ik wel moet zeggen dat de oxidatie van alcohol met Cr6+ in zuur milieu wel een geurig product oplevert (als ik me niet vergis acetaldehyde).

Berichten: 3.145

Re: Reactievergelijking Chroom

Natrium(bi)sulfiet is ook een uitstekende reductor. Het werkt zeer snel en is goedkoop.

Reageer