Zuurtegraad osmosewater.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5

Zuurtegraad osmosewater.

Ik heb een vraagje ivm osmosewater.

Als aquariaan gebruik ik het al jaren.Steeds komt de discussie terug hoe het is te testen.Ik meet met een ppm meter.Wat volgens mij de enige juiste meeting kan geven.

Sommigen beweren toch dat de Ph 7 is.Maar volgens mij klopt dit helemaal niet en kan je de Ph gewoon niet meten.Toestel geeft idd meestal 7 aan maar ik denk dat het niet klopt en de meting onjuist is.

Iemand die uitsluitsel kan geven?

Mvg Gerrit :)

Berichten: 374

Re: Zuurtegraad osmosewater.

Als er even veel OH-- als H(3)(O)+-ionen aanwezig zijn is de pH == 7

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Zuurtegraad osmosewater.

Als er even veel OH-- als H(3)(O)+-ionen aanwezig zijn is de pH == 7
Hoi,

Is dit dan een correcte meting volgens jou?

Vb wanneer wij ons water aanrijken met een Ph verhogend middel kan ik een Ph van 4bekomen.

Berichten: 374

Re: Zuurtegraad osmosewater.

wat meet je ppm meter dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Zuurtegraad osmosewater.

Ik meet met een ppm meter.Wat volgens mij de enige juiste meeting kan geven.
Wat bedoel je met een ppm-meter? Ppm staat voor parts per million (milligram per liter). Maar het zegt niet van welke stof of verbinding dat is.

Dus: ppm van wat?
Sommigen beweren toch dat de Ph 7 is.
In het algemeen zal dit aardig kloppen.
Toestel geeft idd meestal 7 aan maar ik denk dat het niet klopt en de meting onjuist is.
Waarom denk je dat?

Een pH-meter heeft een bepaalde geleidbaarheid van het water nodig om goed te kunnen meten. Het kan zijn dat de geleidbaarheid in osmosewater erg of te laag is. De pH-meter heeft dan veel tijd nodig om een juist resultaat te geven of meet bij te lage geleidbaarheid niet zuiver.
Vb wanneer wij ons water aanrijken met een Ph verhogend middel kan ik een Ph van 4bekomen.
Weet je zeker dat het een pH-verhogend middel is? Want dan zou de pH nooit 4 (lager dan 7) kunnen worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Zuurtegraad osmosewater.

Ik heb een ppm meter van hanna instruments die water in een potje of vat kan testen en ik heb er eentje die achter mijn osmosetoestel hangt.Ppm waarde van uitstroom osmosetoestel is 2 tot 3.Na cilicaatfilter heb ik 0.Hoe lager hoe beter bij ons(zeewater)

Als ik 25ml kraaanwater met een Ph van 7.5 meng met 75ml osmosewater(Ph7) heb ik water met een Ph van ong 5.Dus duidelijk lager dan waarden van beiden.

Dus mijn mening is dat de Ph waarde niet juist is wanneer men osmosewater meet omdat er geen Kh of dergelijke aanwezig is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Zuurtegraad osmosewater.

Lijkt me een onbetrouwbare pH meter. Het nare van die dingen is dat je ze goed moet onderhouden (mn de electrodes zelf) en regelmatig ijken.

Zuiver water heeft een pH van 7,0. Als het vrijwel zuiver is zal de pH niet veel mogen afwijken, goed osmosewater zou vrij zuiver moeten zijn en dus een pH hebben van ergens tussen de 6,5 en 7,5 - ach, laat ik mild zijn, tussen de 6 en 8. Als je op een pH van 5 uitkomt is dus of je osmosewater erg zuur. Al erg onwaarschijnlijk, maar je ging ook nog uit van water met een pH van 7,5. Door alleen osmose kan je dan hooguit tussen de 7 en de 7,5 uitkomen.

Ook in heel zuiver water is een deel van de watermoleculen in ionen verdeeld, dus is een pH meetbaar, maar toevoegen van een zuur of base levert wel meer deeltjes op, dus het kan ook zijn dat je water heel zuiver is en je pH meter niet van de beste kwaliteit. Dan kan het zijn dat deze niet goed de pH kan bepalen. In dat geval is het niet zozeer een onbetrouwbare pH meter, maar een pH meter die voor de metingen die jij wil doen niet geavanceerd genoeg is.

Je ppm meter meet neem ik aan de opgeloste deeltjes in het water in ppm. Bij 0 ppm deeltjes (zelfs bij dubbel gedistilleerd water is 1 ppm nog een acceptabele score) vraag ik me af of deze waarde juist is, dat is wel heel erg laag.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Zuurtegraad osmosewater.

JanMeut schreef: Lijkt me een onbetrouwbare pH meter. Het nare van die dingen is dat je ze goed moet onderhouden (mn de electrodes zelf) en regelmatig ijken.

Zuiver water heeft een pH van 7,0. Als het vrijwel zuiver is zal de pH niet veel mogen afwijken, goed osmosewater zou vrij zuiver moeten zijn en dus een pH hebben van ergens tussen de 6,5 en 7,5 - ach, laat ik mild zijn, tussen de 6 en 8. Als je op een pH van 5 uitkomt is dus of je osmosewater erg zuur. Al erg onwaarschijnlijk, maar je ging ook nog uit van water met een pH van 7,5. Door alleen osmose kan je dan hooguit tussen de 7 en de 7,5 uitkomen.

Ook in heel zuiver water is een deel van de watermoleculen in ionen verdeeld, dus is een pH meetbaar, maar toevoegen van een zuur of base levert wel meer deeltjes op, dus het kan ook zijn dat je water heel zuiver is en je pH meter niet van de beste kwaliteit. Dan kan het zijn dat deze niet goed de pH kan bepalen. In dat geval is het niet zozeer een onbetrouwbare pH meter, maar een pH meter die voor de metingen die jij wil doen niet geavanceerd genoeg is.

Je ppm meter meet neem ik aan de opgeloste deeltjes in het water in ppm. Bij 0 ppm deeltjes (zelfs bij dubbel gedistilleerd water is 1 ppm nog een acceptabele score) vraag ik me af of deze waarde juist is, dat is wel heel erg laag.
Mijn Ph meter is correct en ik eik maandelijks alle Ph meters hier.Hij geeft ook Ph 7 aan wanneer ik osmose meet.

Ga het nog eens proberen uitleggen.....Als ik kraantjeswater(vb Ph 8) meng met osmosewater(Ph 7) kom je altijd een Ph uit lager dan 7.Hoe meer osmosewater hoe lager je Ph.Je kan makkelijk een Ph van 4 bekomen.Dus ik denk dat je osmosewater niet kan controleren via de Ph.

Of hoe kom je anders aan zo'n lage waarde?

Re: Zuurtegraad osmosewater.

Osmosewater bevat vrijwel helemaal geen andere deeltjes dan water en hydronium (H+) en hydroxyl (OH-) ionen en op basis van de zuurcontante van water is de pH dan gelijk aan 7.

Je kunt de pH prima meten alleen zal deze traag reageren door de zeer lage concentraties van je ionen.

Ik heb geen verklaring voor het dalen van de pH als je osmose en kraantjes water mengt, dit kan dacht ik niet door factoren in het water worden veroorzaakt.

Is het mogelijk dat het vat waarin je mengt niet voldoende schoon is of zelf oplost?

Misschien kun je eens kijken wat er met de pH gebeurd als je osmosewater alleen in het vat doet en stil laat staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Zuurtegraad osmosewater.

Gerard schreef: Ik heb geen verklaring voor het dalen van de pH als je osmose en kraantjes water mengt, dit kan dacht ik niet door factoren in het water worden veroorzaakt.
Ik kan er ook geen bedenken.

Wat ook een aanwijzing kan zijn is de tijdsduur die je pH-meter nodig heeft om een constante waarde te bereiken. Normaliter moet dat binnen 2 minuten toch wel gebeurd zijn.

Je osmosewater bevat zeer weinig ionen. De pH-meter kan daar, zoals al een paar keer is gezegd, moeite mee hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Zuurtegraad osmosewater.

Ik vat het even samen, je meet de pH van je kraanwater, dat is 8. Je meet de pH van je osmosewater, dat is 7. Vervolgens meng je kraanwater en osmosewater en de pH daalt onder de 7.

Als dat is wat je doet dan kan ik het niet verklaren.

Als je echter aanneemt dat je osmosewater een pH van 7 heeft, maar je hebt het niet gemeten met een pH meter, dan zou het zo kunnen zijn dat je osmosewater om de een of andere reden erg zuur is, of dat (zoals eerder opgemerkt), je pH meter een dergelijke lage ionenconcentratie niet kan meten, wat niet zo gek is als het een redelijk eenvoudige en dus niet supergevoelige pH meter is.

Je zou kunnen meten met indicatorpapier ergens in het bereik 5-8. Als deze aangeeft dat de pH zuur is dan is je osmosewater niet goed, geeft deze aan dat de pH 7 is, dan is je pH meter niet gevoelig genoeg.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Zuurtegraad osmosewater.

Bedankt voor de antwoorden allen ;)

De metingen die ik doe zijn steeds met 2toestellen die ik max maandelijks eik.Vaten zijn allen (chemisch bestendig) van die blauwe.

Dat de Ph daalt is te wijten aan de Kh waarde.In kraanwater is je Kh meestal hoog en in osmose is die 0.Dus zakt je Ph(is trouwens een bewezen feit en bij aquarianen een normale zaak)

Dus was mijn gedachtengang dat je in osmosewater geen Ph kan meten omdat de Kh er niet is en deze nodig is om je Ph te stabiliseren(vandaar dat ik de vraag ook hier stelde).

Ik meet via een ppm meter die op mijn circuit staat.Uit osmosetoestel komt 2 tot 3 en na extra cilicaatfilter bekom ik een ppm van 0.Eens deze in het vat druppeld stijgt deze waarde door stoffen uit de lucht.

Dus ik denk dat de enige juiste meting van osmosewater,gedistileerd water via ppm meter is en niet via Ph meter.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Zuurtegraad osmosewater.

de KH is de carbonaat hardheid (uit het Duits: Karbonat Härte). Afhankelijk van de samenstelling van je kraanwater is deze hoger of lager. Als er veel carbonaten en bicarbonaten in oplossing zijn is de KH hoog. Opgeloste carbonaten hebben inderdaad invloed op de waarde van de pH, maar niet op de meting.

De KH waarde staat helemaal los van de pH meting. Ook water zonder carbonaten (of andere zouten) heeft een pH, maar zoals al meerdere keren genoemd, deze pH is is lastiger te meten met een minder gevoelige pH meter. Ik stel me voor dat je niet de meest geavanceerde laboratorium pH meter van duizenden euro's hebt gekocht, maar een eenvoudiger model. Wellicht kan je de gevoeligheid terugvinden in de documentatie van de meter, of anders kan je misschien het merk hier neertypen, dan is er wellicht iemand die het op kan zoeken.

Als je osmosewater en kraanwater mengt zal de kH afnemen (verdunning van opgeloste carbonaten). Ik kan me voorstellen dat daardoor de pH daalt van bijvoorbeeld 7,5 naar 7,2, want carbonaten en bicarbonaten verhogen de pH, maar lager dan 7 kan je er niet mee komen. Dit is het minpunt: als de verdunning zodanig is dat er afgerond geen carbonaat of bicarbonaat meer in oplossing zit is de pH 7,0. Je kan alleen lager komen door een zuur toe te voegen.

Je ppm meter meet een concentratie deeltjes (in ppm, dwz deeltjes per miljoen deeltjes), dat is wat anders dan de pH. Je kan er de deeltjes in je osmosewater mee meten, maar niet de pH, daarvoor heb je een pH meter o.i.d. voor nodig.
β-Damascenon en maneschijn

Re: Zuurtegraad osmosewater.

Dus ik denk dat de enige juiste meting van osmosewater,gedistileerd water via ppm meter is en niet via Ph meter.
Als je wilt meten of je osmosewater goed is dan kan dat inderdaad met een ppm (geleidbaarheids-) meter, een pH meter is hier per definitie ongeschikt voor want een pH waarde, ook een pH 7, zegt niet over de concentratie van de opgeloste stoffen.

Anders gezegd osmosewater heeft een pH 7 maar een vloeistof met pH 7 is meestal geen osmosewater.

Reageer