Experimenten ICP hogeschool

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Experimenten ICP hogeschool

Hallo Chemieforum,

Kort geleden heeft de hogeschool waar ik oud student van ben een ICP (inductively coupled plasma) apparaat aangeschaft. Aan mij is de vraag gesteld om hiervoor een aantal experimenten met een toxicologische en forensische achtergrond voor 2e jaars HBO studenten te verzinnen. Deze studenten hebben niet veel chemische kennis en uiteraard kan er niet gewerkt worden met gevaarlijke stoffen waardoor de mogelijkheden nogal beperkt worden. Heeft hier iemand met misschien meer ervaring met ICP analyses nog een voorstel?

Zelf zit ik voor een experiment met een toxicologische achtergrond in de richting te denken van een zware metalen analyse in plastic of verf. In bijvoorbeeld het oude gele heineken krat werd cadmium als geel pigment gebruikt. Maar tegenwoordig zijn er 'helaas' al veel alternatieven voor deze omstreden pigmenten dus is het misschien lastig om een geschikt monster te vinden.

Alvast bedankt, alle hulp is welkom ;)

Berichten: 281

Re: Experimenten ICP hogeschool

Misschien het aantonen van arsenicum?

Berichten: 119

Re: Experimenten ICP hogeschool

Moeilijke opgave.

als je plastic of verf wil gaan analyseren heb je al koningswater nodig. (een gevaarlijke stof) tevens zijn de standaard-oplossingen die je gebruikt al niet heel gezond.

Je zou voor cadmium een open-vessel destructie op de hete plaat kunnen doen.

(duran erlenmeyer en een grazen trechtertje in de hals)

0,5 gram monster 10 ml geconcentreerd zwavelzuur toevoegen. koken totdat er witte nevel ontstaat. en daarna van de hete plaat afhalen ( 10 minten laten afkoelen !!!!!!!!((belangrijk)) en er daarna waterstofperoxide 6 ml (30%) toevoegen. (pas op hitte ontwikkeling en bruisen) en zet het monster terug op de hete plaat totdat er weer witte nevel ontstaat, afkoelen en peroxide toevoegen en de verwarm-stap de afkoelstap en de peroxidestap herhalen totdat er geen reactie meer optreedt (het bruisen) daarna overspoelen in een maatkolf van 100,0 ml (interne standaard erbij doen(( tevens bij de standaard-oplossingen en de blanco))

apparaat kalibreren en meten maar.

je zit dan nog steeds met gevaarlijke stoffen maar op een andere manier gaat het helaas niet lukken.

Je zou wel een verhaal in elkaar kunnen flansen met een waterig monster (wat dan zelf van standaard-oplossingen gemaakt wordt) daar een forensische achtergrond bij verzinnen en ze het dan laten meten en de gegevens laten verwerken.

zit je zonder al te veel contact met chemicalien en kun je de studenten toch een experiment uit laten voeren.

Als je er wat aan hebt,,, mooi zo niet jammer en als er nog vragen zijn hoor ik het wel.

prettig weekend

jaap

Berichten: 119

Re: Experimenten ICP hogeschool

Misschien het aantonen van arsenicum?


bij de analyse heb je al weer een extra voorbehandeling nodig om goed te kunnen meten ( weer een investering en de proef en/of destructie gaat weer gepaard met gevaarlijke stoffen)

Berichten: 365

Re: Experimenten ICP hogeschool

studenten moeten ook leren met gevaarlijke stoffen om te gaan. Onze tweede jaars mbo ers werken ook gewoon met koningswater. van belang is dat ze bij hun planning de r en s zinnen goed bestuderen en in de zuurkast werken. Als ze later groot zijn en bij een baas werken moeten ze zich ook aan die regels conformeren en jong geleerd is oud gedaan. carcinogeen zo veel mogelijk mijden maar verder kijk eens welke proeven er gangbaar zijn. Je moet ze niet als watjes behandelen tenslotte hebben ze al een jaar met praktijklessen en minimaal 5 jaar Havo of wellicht al een MBO nivo 4 diploma op zak.

Berichten: 2

Re: Experimenten ICP hogeschool

Bedankt voor de reacties. Het lijkt mij niet zo'n goed idee om studenten met weinig chemische achtergrond met koningswater of destructie op een hete plaat te laten werken. Ik denk nu zelf eerder aan een proef om de beschikbaarheid van lood uit kleine metalen objecten in het lichaam te bepalen zoals beschreven in: http://www.cpsc.gov/BUSINFO/pbjeweltest.pdf

Maar andere suggesties, met name in een forensische context hoor ik graag!

Een fijn weekend!

Berichten: 338

Re: Experimenten ICP hogeschool

Op deze link kan je de methode voor het bepalen van allerlei metalen dmv ICP terugvinden. Je kan er eventueel zelf, al dan niet, een forensisch verhaal aan breiden.

Reageer